Miks tahab pank teada äritegevuse detaile?

Märt Helmja selgitab panga huvi äritegevuse detailide vastu
Märt Helmja selgitab panga huvi äritegevuse detailide vastu

Juba paar viimast aastat on Eesti ettevõtjad mõnikord seisnud silmitsi olukorraga, kus pangakonto avamine Eestis on väga keeruline või siis on suletud juba avatud kontod. Samuti on nii mõnigi klient saanud pahaseks, kui temalt on uuesti küsitud samu küsimusi, millele ta juba kord on vastanud. Miks pank nii käitub?

Panga igapäevategevus on klientidega hea ärisuhte loomine ja hoidmine. Selle juurde kuulub tihe suhtlus ning mõnikord võib pank küsida ka küsimusi, mis ettevõtjale võivad tunduda lausa tema igapäevatöösse sekkumisena. Seda ei maksa imeks panna, sest pank täidab talle seadusega pandud kohustusi ning kuivõrd „tunne oma klienti põhimõte” kehtib kogu ärisuhte jooksul, peab pank regulaarselt kliendiandmeid uuendama.

On mõistetav, et pank esitab täpsustavaid küsimusi juhul, kui ettevõtte majandustegevus muutub, omanikud vahetuvad või viiakse tegevused ühest ettevõttest teise. Teisalt võiks ja peaks pangatöötaja ka selgitama, miks on kliendil arvelduskonto edasiseks kasutamiseks vaja esitada lisadokumente ning vastata küsimustele.

Kui krediidiriskide hindamise ja haldamisega Eesti pankadel üldiselt probleeme pole, siis viimastel aastatel on rohkem esiplaanile tõusnud kliendiportfelliga seotud riskid. Nende hindamisega seoses kerkivad järgmised küsimused:

• Milliseid kliendisegmente pank teenindab?

• Kui suured on eri kliendisegmentide mahud?

• Kas pank järgib klientide teenindamisel nõutud hoolsusmeetmeid?

Andmeid tuleb värskendada

Kliendiandmete ja majandustegevuse ülevaatamine on regulaarne ja korduv tegevus. Siin tekibki oht klientide rahulolematuseks, sest kellele ikka meeldib, kui temalt juba mitmendat korda sama küsimust küsitakse. Näiteks, et millega te tegelete või kas varasemalt esitatud hinnangud tegevusmahtudele vastavad ka praegu tegelikkusele. Paraku on regulaarne monitooring ainus viis välistada ebaausate inimeste võimalused pangasüsteemi ärakasutamiseks ehk et sisuliselt küsib pank neid küsimusi ausate klientide kaitsmiseks. Tulevikus keskenduvad pangad üksnes sellele infole, mis on ärisuhte jooksul muutunud.

Pangal lasub ka kliendisuhtluse kirjaliku taasesitamise kohustus. Seetõttu vajame kliendilt dokumente ja fikseerime dokumentide küsimise. Pank peab suutma tõendada oma hoolsusmeetmete rakendamisega seotud tegevusi vähemalt viie aasta jooksul.

Ei maksa karta, et kui pank pärib teie ettevõtte tegevuse kohta, kahtlustatakse teid kohe rahapesus. Pangal on vaja kindlust, et klient ei tegele millegi ebaseaduslikuga. Panga eesmärk on tuvastada rahapesu kahtlusega tehingud ning infot küsitakse kliendi käest peaasjalikult siis, kui mõned tehingud langevad välja tavapärasest pangale mõistetavast ja eluliselt usutavast äritegevusest.

Seejuures on muidugi oluline, et kliendile selgitataks täiendava info vajadust, sest muidu võib jääda õhku arusaamatusi.

Osale arutelus

  • Märt Helmja, Citadele panga ettevõtete panganduse juht

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

Parima juhtimisaruandluse ja automatiseeritud raamatupidamisega majandustarkvara Suno365

Columbus Eesti on toonud turule uue täisfunktsionaalse majandustarkvara Suno365. Tegu on pilvepõhise ja kuutasulise majandustarkvaraga (ERP) ettevõtetele, kes hindavad kaasaegseid lahendusi taskukohaste kuludega.

Dokumentide haldus- ja arhiveerimise süsteem

Ellrex digidoc on ettevõtte dokumentide haldus- ja arhiveerimise süsteem mis on eraldatud raamatupidamise programmist.

Valdkonna tööpakkumised

PLAYTECH ESTONIA OÜ is hiring a SENIOR ACCOUNTANT in Tartu

Playtech Estonia OÜ

04. jaanuar 2019

Uudised

Tööriistad