Autor: Raamatupidaja.ee • 29. oktoober 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Milliseid kingitusi võivad ametnikud vastu võtta?

Ametnikueetika nõukogu kiitis heaks kingituste ja soodustuste hea tava, mis keskendub kingituste ja soodustuste vastuvõtmisega seonduvale, andes juhiseid soodustuste hindamiseks, neist keeldumiseks ja teavitamiseks ning soovitusi juhtidele ja asutustele.
Kingituste ja soodustuste hea tava
Foto: scanpix

Kliendid, koostööpartnerid ja teised asutused võivad teha või pakkuda ametnikele ja asutustele soodustusi. See võib luua olukorra, kus soodustuse vastuvõtmine võib osutuda õigusvastaseks või seada kahtluse alla ametniku tegevuse erapooletuse ja seaduslikkuse.

Enne soodustuse vastuvõtmist tuleb selgitada, kas soodustuse pakkuja on asutuse potentsiaalne lepingupartner, järelevalvealune või seotud asutuse või ametniku poolt tehtava või tehtud otsuse või toiminguga. Neil juhtudel on eetikanormidega vastuollu minek tõenäolisem ja soodustuse vastuvõtmise riske tuleb eelnevalt väga hoolikalt kaaluda. Ametnikul tuleb vältida soodustusi, mis seavad tema erapooletuse kasvõi näiliselt küsitavuse alla.

Korruptsioonivastane seadus (KVS) paneb ametiisikule kohustuse keelduda korruptiivsest soodustusest ning toob välja, et korruptiivseks ei loeta soodustust, mis ei ole seostatav ametikohustusega või mida saab üheselt mõista tavapärase viisakusavaldusena.

Ametnik keeldub ametikohustustega seotud soodustustest, mis on:

- mõeldud mõjutamisena;

- eksklusiivsed;

- pakutud järelevalve situatsioonis või seotud tema tehtava või tehtud otsuse või toiminguga;

- keelatud kutse-eetika, asutuse sisekorra või muude reeglitega.

Ametikohustustega mitte seostatavateks soodustusteks saab pidada:

- pere- ja sõprade ringis tehtavaid kingitusi;

- sünni- vm tähtpäeva kingitusi tööandjalt ja/või kolleegidelt;

- kõikidele klientidele kättesaadavaid ostu- vm soodustusi, sh selliseid, mis ei ole seotud ametikohustustega, aga on edastatud läbi tööandja.

Tavapäraseks viisakusavalduseks saab pidada:

- meenet konverentsil, koolitusel, seminaril ettekande tegemise eest;

- tähtpäevade (nt jõulude) puhul tehtavaid viisakuskingitusi (näiteks kruus, sall, lips, kommikarp, foto) mõnelt teiselt avaliku sektori asutuselt või koostööpartnerilt;

- kliendi toodud sümboolseid kingitusi (näiteks lilli või komme).

Vaata kingituste ja soodustuste juhtumeid ja näiteid SIIT.

Kontrollküsimused, mis juhivad tähelepanu võimalikele ohukohtadele:

- Kas soodustus muudab mingit otsust, annab võimaluse otsuse mõjutamiseks või põhjuse nii arvata?

- Kas see on tasu millegi eest (ületades tavapärast viisakusavaldust) või annab põhjuse nii arvata?

- Kas soodustuse saaja võib end edaspidi kellegi ees kohuslasena tunda?

- Kas soodustuse saaja on eelnevalt soodustusele vihjanud või seda otse küsinud?

- Kas soodustuse tegemine on muutunud korduvaks?

- Kas juhtumi võimalik meediakajastus võib kahjustada organisatsiooni mainet?

- Kas tööalane koostööpartner või kolmas isik on tööga seotud kingituse saatnud ametniku kodusele aadressile või edastanud kolmanda isiku kaudu (peamiselt eesmärgiga varjata isiklikku kontakti)?

- Kas reisi, majutuse või külastuse eest soovib maksta tööalane koostööpartner?

Kui vastasid mõnele küsimusele jaatavalt, siis võib see olla ohumärgiks ja olukorda tuleb põhjalikumalt analüüsida enne soodustuse vastuvõtmist. Kui soodustuse vastuvõtmine ei ole kooskõlas ametnikueetikaga, siis tuleb selle vastuvõtmisest keelduda. Kui ametnik hindas ametikohustusega seostatava soodustuse lubatavaks ning võttis selle vastu, siis tuleb sellest asutust teavitada. Teavitamise viisi ja vormi otsustab asutus.

Vaata ka: „Kuidas toimida kingitustega?

Praktikas tuleb ette olukordi, kus seoses teenistuskohustuste täitmisega kutsuvad asutused, kliendid, koostööpartnerid või muud isikud ametnikku mõnele üritusele (uue hoone avamine, lõuna, koolitus, kontsert vms). Ürituse kutse vastuvõtmine ja sellel osalemine võib sisaldada endas mitmeid eetilisi küsitavusi ja seda eelkõige juhtudel, kui ürituse eest tasub kutsuja, mitte tööandja.

Enne üritusel osalemist tuleb:

- hinnata, kas osalemine on lähtuvalt teenistusülesannete täitmisest ja isiku ametipositsioonist kohane, vajalik ja eesmärgipärane;

- hinnata ürituse toimumise kohta ja kutsuja võimalikku eesmärki (eriti, kui kutsuja soovib tasuda kõik osalemisega seotud kulud);

- võimalusel välja selgitada, kas ja milliseid muid soodustusi üritusega kaasneb ja arutada vajadusel need eelnevalt vahetu juhiga läbi.

Eetilisi vastuolusid võib esineda ka välislähetuse korral, kus ametnik ise soovib enne ametlikku välislähetuse algust ürituse toimumise kohta minna või sealt hiljem naasta.

Välislähetuse korral on soovitav lähtuda järgmistest põhimõtetest:

- ametnik teavitab asutust oma soovist enne välislähetuse taotluse koostamist;

- ametnik tasub ise kõik täiendavad kulud, mis on sellega seotud (nt täiendav ööbimine, kindlustus, kallim pilet jm);

- ametniku lähetusest naasmise korral tööandja poolt vormistatud lähetuse aja sees tasub tagasisõidupileti eest tööandja. Kui ametnik jääb lähetusel olles puhkusele, siis tuleb puhkuse või puhkepäeva puhul ametnikul tagasisõidupilet üldjuhul ise tasuda.

Asutuste kodulehtedel peaks olema olemas info kingituste ja soodustuste vastu võtmise põhimõtete kohta, millele saaks alati vajadusel viidata.

Teenistusülesannete täitmisega seotud kingituste ja soodustuste hea tava kohta saad pikemalt lugeda SIIT.

Allikas: Rahandusministeerium

Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Mare TimianRaamatupidaja.ee juhtTel: 6670405
Külli ReinoRaamatupidaja.ee toimetajaTel: 6670405
Cätlin PuhkanRaamatupidaja.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700