Töötaja nõuete rahuldamine pankrotimenetluses

Jurist Liina Karlson käsitleb töötaja nõuete rahuldamist pankrotimenetluses
Jurist Liina Karlson käsitleb töötaja nõuete rahuldamist pankrotimenetluses

Uus ja lihtsam kord töötaja nõuete rahuldamises pankrotimenetluses jõustus 14. mail 2018. Harvad ei ole juhtumid, kui töötaja on läbinud töövaidlusorgani või kohtu töösuhtest tuleneva nõude tunnustamiseks ja saanud positiivse lahendi, kuid reaalset raha ei laeku. Kus raha ei ole, sealt ei võta ka kohtutäitur ning töötaja jääb oma rahast ilma.

Uue korra kohaselt lihtsustub maksejõuetu äriühingu töötajatel töösuhtest tulenevate nõuete hüvitamine töötukassa vahenditest. Töötajal tuleb esitada pankrotiavaldus ja sobiva kohtumääruse saamisel pöörduda töötukassasse maksejõuetushüvitise taotlemiseks.

Muudatuse põhjustas olukord, kus töötaja töösuhtest tekkinud nõuded jäid tihtipeale sisulise kaitseta. Õiguslik regulatsioon võimaldas saada positiivse otsuse näiteks töötasu väljamaksmise kohta, kuid reaalset raha ei laekunud. Äriühing kas lõpetas majandustegevuse, hääbus, kustutati registrist, ta ei maksa, kuna tal ei ole raha vms. Paljudel juhtudel ei olnud sellises olukorras majanduslikult mõistlik alustada pankrotimenetlusega, kuna selleks oli vaja teha lisakulutusi. Näiteks tuli pankrotiavalduse esitamisel tasuda riigilõiv kolmsada eurot ning deposiit pankrotihalduri tasu ja kulude katteks vahemikus nelisada kuni tuhat eurot. Lisaks esindaja kulud avalduse koostamisel, esitamisel ning menetluse arengutega kursis hoidmisel. See on kulukas ning väiksemate nõuete puhul ei tasunud ennast ära, sest haldurile tasutava summa võrra vähenes töötukassast saadav hüvitis. Olukord riivas töötaja õigusi ebaproportsionaalselt palju.

Töötaja pankrotiavaldus

Töötaja erineb teistest võlausaldajatest, kuna töötaja pankrotiga alustamise põhiliseks eesmärgiks ei ole oma nõuete rahuldamine pankrotipesast, vaid üksnes tööandja maksejõuetuse tuvastamine, et saada kindlustushüvitis töötukassalt. Vana regulatsiooni kohaselt olid sätestatud keerulised eeldused, mis olid vajalikud nõude maksmapanekuks. Uue regulatsiooni kohaselt on korda lihtsustatud.

Nüüd on töötajal võimalik saada maksejõuetushüvitist juba enne tööandja pankrotimenetluse raugemist või tööandja pankroti väljakuulutamist ilma deposiiti tasumata.

Selleks peab töötaja esitama pankrotiavalduse, kus tuleb oma nõuet piisavalt põhistada ja selgelt tõendada, samuti nimetada, millest nähtub, et pankrotivara pankrotimenetluse kulude katteks ei jätku (nt täitemenetlusest ei ole raha laekunud üle kolme kuu, kustutamishoiatus, esitamata majandusaasta aruanded vms).

Pankrotiavalduse esitamisel on riigilõiv 10 eurot. Töötaja soovi korral lisandub esindaja kaasamisega seotud kulu. Esindaja aitab koostada ja esitada pankrotiavalduse ning hoiab ennast menetluse arengutega kursis.

Avalduse esitamisel ei pea töötaja maksma deposiiti, kuna selle nõudmine töötajalt on põhjendamatu, kui teisi võlausaldajaid ei ole või nemad ei näe pankrotimenetluses piisavat perspektiivi, et deposiiti tasuda. Sama kehtib olukorras, kus äriühing on varatu või vähese varaga.

Seejärel teeb kohus määruse, milles märgib, kas nõuet on piisavalt põhistatud ja tõendatud ning millest nähtub, et pankrotivara pankrotimenetluse kulude katteks ei jätku, ühtlasi tegeleb ajutise pankrotihalduri määramise küsimusega või jätab pankrotiavalduse üldse läbi vaatamata. Kui menetlus lõpeb või pankrotiavaldus jäetakse läbi vaatamata deposiidi tasumata jätmise tõttu, ei piira see teiste töötajate või muude võlausaldajate õigust pöörduda kohtusse ja esitada oma pankrotiavaldus.

Saadud kohtumääruse alusel saab töötaja pöörduda töötukassasse ja taotleda maksejõuetushüvitist. Töötukassa analüüsib saadud dokumente ning nende sobivusel teeb töötajale väljamakse.

Kokkuvõetult läheb nendel tööandjatel, kelle käekiri oli jätta töötajale töösuhtest tulenevad nõuded tasumata, elu keerulisemaks, sest töötaja võib olla see ebamugav tegelane, kelle tõttu võidakse algatada ettevõtte pankrotimenetlus üsna väikese nõude põhjal. Töötaja seisukohast peaks aga uus kord lihtsustama saamata jäänud tasude kättesaamist maksejõuetushüvitise kaudu.

Küsimuste korral kirjuta info@themis.ee, Themis Õigusbüroo.

Osale arutelus

  • Liina Karlson, Themis Õigusbüroo jurist

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

Innovatiivne ja suurte võimalustega Microsoft Dynamics NAV

Keskmistele ja suurtele ettevõtetele mõeldud Dynamics NAV on Microsofti majandustarkvaradest globaalselt enim müüdud ja kiiremini arenev lahendus, mida on viimasel kümnendil jõuliselt arendatud.

Paindlik NOOM pakub erilahendusi

Üks korralik majandustarkvara on kohaldatav Teie ettevõtte soovide ja vajadustega. Astro Balticsi loodud majandustarkvaraga NOOM saate kindlad olla, et tarkvara suudab kaasas käia kõikide erisoovidega, mis Teie ettevõtte arenedes võivad tekkida.

Valdkonna tööpakkumised

TALOT otsib PEARAAMATUPIDAJAT

Talot AS

31. august 2018

Uudised

Tööriistad