Autor: Tuuli Seinberg • 13. aprill 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Maksud Eestis – seljanka ja leivasupp ühes potis

Reformierakonna fraktsiooni esimees Jürgen Ligi Pärnu Finantskonverentsil
Foto: Andras Kralla
Pärnu Finantskonverentsil Aju vs robot arutlesid Rahandusministeeriumi asekantsler Dmitri Jegorov, Miltton Nordicsi partner Rannar Vassiljev ja Riigikogu Reformierakonna fraktsiooni esimees, endine rahandusminister Jürgen Ligi Eesti maksupoliitika ja hiljutiste ning võimalike tulevaste maksumuudatuste üle.

Rahandusministeerimi asekantsler Dmitri Jegorov tõdes, et üldiselt ei lähe Eestil kõige hullemini, sest Maailmapanga maksusüsteemide reitingus oleme 14ndal kohal. Eesti maksukoormus on hetkel 35-36% SKTst. Mõistlik maksukoormus oleks 32-33% SKT-st ning seejuures ühtlaselt jaotuv. Kaudsetes maksudes oleme eespool, otsestes maksudes tagapool ja sotsiaalmaksudes pigem keskel. Euroopaga tervikuna võrreldes meie tööjõumaksud kõrged ei ole.

Maksupoliitika ja poliitika pole üks ja sama

Hiljutistest maksumuudatustest rääkides möönis Jegorov, et need võeti vastu keerulistel aegadel. „On hea meel, et mitmed algatused ei jõudnud kuhugi. Mis puudutab praegust astmelist maksuvabastust, siis mina oleks proovinud tehniliselt teistsugust lahendust. Samas ei olnud see Eesti leiutis, ka leedukad on kasutanud regresseeruvat süsteemi,“ selgitas asekantsler. mõtiskles selle üle, miks teoreetiliselt paljutõotavaid maksumuudatusi on praktikas raske ellu viia. Vassiljev tutvustas OECD andmeid maksude negatiivse mõju kohta majanduskasvule (negatiivseimast alates): soovitas poliitikutel makse mitte näppida. „Oleme käitunud üsna OECD soovituste järgi ja punnitasime tulumaksu ja sotsiaalmaksu vähendada. Kütuseaktsiisis oleme läinud üle piiri, aga ma ei hakka retsepte praegu välja hõikama. Alkoholi ja tubaka aktsiiside puhul peab pahesid ju piirama, aga 2016. aasta lõpus läks asi käest ära ja mindi lahendama probleeme, mida ei olnud.“

Jegorov toonitas, et maksupoliitika ja poliitika pole üks ja sama: „Anname poliitikutele nõu ja vaidleme nendega, aga otsuseid peavad tegema poliitikud ise. Teoreetiliselt on olnud ka vastuvoolu ujumist, aga meil on olnud alati koalitsioonivalitsus. Kui üks tahab seljankat ja teine leivasuppi ning kõik see pannakse ühte potti, on tulemus see, et kõigile ei maitse.“Asekantsler soovitas poliitikutel anda ametnikele rohkem aega analüüsiks ja pani südamele, et nad ei usuks sellesse, et maksupoliitikaga saab kõiki hädasid ravida. Ka soovis ta näha lihtsamat ja ümber kirjutatud tulumaksuseadust. Maksukoormuse kasvu osas tõdes Jegorov aga pessimistlikult, et ruumi siin veel on.Miltton Nordicsi partner ja ärinõustaja Rannar Vassiljev

Ettevõtte tulumaksÜksikisiku tulumaksTarbimismaksudVaramaksudKasvule orienteeritud maksureformid sisaldavad maksubaasi laiendamist ning üksikisiku tulumaksu kõrgeimate astmete maksumäärade vähendamist (astmelise tulumaksu puhul). Teatud piires maksusoodustused teadus- ja arendustegevuseks suurendavad erasektori panust innovatsiooni. Pea kõik viimase aja maksureformid sisaldavad maksumäärade vähendamist ning maksubaasi laiendamist, et suurendada efektiivsust, samal ajal säilitades maksulaekumisi.Vaja on korralikku rahandusministrit

Riigikogu Reformierakonna fraktsiooni esimees Jürgen Ligi

Ligi sõnutsi on OECD soovitustega vahe meil varamaksude osas. „Lohutuseks võib aga öelda, et ega inimestel varasid ka ei ole. Üks mu lemmikuid on aga tulumaksukäkk, mis lahendas selgelt poliitikute probleemi. Majanduspoliitiliselt on see mõttetu, sest madalapalgalisi pole mõtet riigieelarvest nii jõuliselt stimuleerida. On hea, et vaestele anti raha, aga probleem on selles, et absoluutvaevus suurenes, sest alumine ots ei saanud tegelikult midagi juurde. Ühtegi probleemi ei lahendatud, aga maksusüsteem solgiti ära.“Reformierakonna võimalikust maksupoliitikast rääkides selgitas Ligi, et plaanis oleks kindlasti ühtlase maksusüsteemi taastamine ja aktsiiside ennistamine 2016. aasta tasemele. „Järgmise aasta muudatused nõuavad ka korralikku valitsust ja mis seal salata, ka korralikku rahandusministrit,“ tõdes Jürgen Ligi naljatamisi.

Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Mare TimianRaamatupidaja.ee juhtTel: 6670405
Külli ReinoRaamatupidaja.ee toimetajaTel: 6670405
Cätlin PuhkanRaamatupidaja.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700