6. aprill 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

5 olulist sammu auditiks valmistumisel

Deloitte Eesti vandeaudiitor Monika Peetson
Foto: Tõnis Elling, Deloitte Eesti maksunõustaja
Raamatupidamise aastaaruande audit on paljudele ettevõtetele kohustuslik seadusest tulenevalt ning mõnedes ettevõtetes viiakse see läbi omanike soovil vabatahtlikkuse alusel.

Igal juhul võiks see olla protsess, mis on ajaliselt ning mahuliselt ette planeeritav mõlema osapoole, nii ettevõtte finantsjuhi / raamatupidaja kui ka audiitori, töökoormuse juhtimiseks.

Siinkohal mõned märksõnad ja soovitused, millest abi võib olla.

Ettevõtte ning audiitorbüroo vaheline töövõtuleping

Töövõtuleping on seaduse kohaselt kohustuslik ning tuleb sõlmida enne auditi alustamist. Kohustuslik on lepingu sõlmimine selle pärast, et kaitsta osapoolte õiguseid ning kokku leppida kohustustes (näiteks konfidentsiaalsuse hoidmise kohustus, tegevuste ajastus / tähtajad).

Omavaheline (otse)kontaktide loomine

Audiitori ja ettevõtte vaheline suhe ning suhtlus võiks olla aastaringne, et operatiivselt lahendada tekkida võivaid küsimusi (näiteks kui ettevõte tutvustab uut teenusliiki või on astunud keerukasse tehingusse). Seega oleks kasulik tekitada reaalne tööalane kontakt vastavate inimestega. Kindla kontakti olemasolu audiitorbüroos aitab kiiremini leida õigeid spetsialiste, kompetentse ning lahendusi, ja suurendab märkimisväärselt nii pühendumust kui üksteisemõistmist.

Koostööplaani koostamine

Selleks, et koostöö sujuks, on oluline kokku leppida tööplaan. Audit kulmineerub audiitori järeldusotsuse kinnitamisega RIK-is, kuid see on protsessi tulemus. Protsess on sündmuste ja tegevuste jada, mis tuleb süsteemselt teiste tegevuste vahele võimalikult sobivalt ära mahutada. Seega aitab kokkulepitud tööplaan (vahetähtajad, vahekokkuvõtted, inventuurid, audiitori külastused jne) edukalt kaasa lõppeesmärgi saavutamisele.

Kokkulepped andmevahetuse osas

Vaata lisaks 24/7 veebiseminari Praktilised juhised aastaaruande koostamiseks.

Lisainformatsioon ja registreerimine SIIN.

Auditi käigus esitab ettevõte audiitorbüroole erinevaid ettevõtet puudutavaid andmeid. Dokumendid võivad olla paberil, kuid võivad olla ka digitaalsed. Mõlemal juhul on abiks kui kokku leppida, milliste kanalite kaudu (nt. e-mail, e-keskkond) ja millisel kujul andmeid / dokumente vahetatakse ja kuidas nende sisu kaotsi minemise või lekke eest kaitstakse. Eesti ID-kaardi lahendus näiteks võimaldab dokumente krüpteerida nii, et need võõrale isikule kättesaamatud on.

Auditiks vajalike dokumentide eel-loetelu

Vaadates ettevõtte finantsaruandeid on audiitoril alati võimalik anda varem teada, milliseid dokumente on auditi läbiviimiseks vaja. Seega tasub julgelt nimekirja sellistest dokumentidest küsida ette, et oleks aega dokumendipakki rahulikult kokku panna. Samas on oluline mõista, et need on kõigest baasdokumendid ning alati küsitakse lisa (näiteks konkreetseid arveid või akte), kuid eel-loetelu koostamisega saab võita aega auditi kui protsessi sujuva läbiviimise jaoks.

Autor: Monika Peetson, Deloitte Eesti vandeaudiitor

Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Mare TimianRaamatupidaja.ee juhtTel: 6670405
Külli ReinoRaamatupidaja.ee toimetajaTel: 6670405
Cätlin PuhkanRaamatupidaja.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700