Kuidas kehtestada toimiv lisatasude süsteem

Kuidas kehtestada toimiv lisatasude süsteem
Palgainfo Agentuuri juht ja analüütik Kadri Seeder

Enamik ettevõtetest ja organisatsioonidest maksab töötajatele lisaks põhipalgale lisatasu. Lisatasu maksmise eesmärk võib olla erinev, iseküsimus on, kas sellele on mõeldud ja kas seda täidetakse.

Enamik ettevõtetest ja organisatsioonidest maksab töötajatele lisaks põhipalgale lisatasu. Lisatasu maksmise eesmärk võib olla erinev, iseküsimus on, kas sellele on mõeldud ja kas seda täidetakse.

Lisatasu maksmise eesmärgid

  • Kompenseerida lisatöö või ebamugavused, nt ületunnitöö, öösel töötamine.
  • Aidata töötajal majanduslikult paremini toime tulla, nt toetus isiklike sündmuste ja tähtpäevade puhul.
  • Ergutada mingit käitumist, mugavustsoonist väljumist (präänik), nt tulemustasu müügi vm tulemuste pealt.
  • Hoida ära mingit käitumist, reeglite rikkumist, lohakust (piits), nt kvaliteeditasu tööjuhenditest kinnipidamise, praagi puudumise vm alusel.
  • Tagada õiglane tasustamine sarnase töö korral, kui töötajate panus on erinev, nt tükitöö tasu.
  • Tunnustada panustamist ja häid tulemusi, nt tulemustasu ja preemia.
  • Suurendada lojaalsust ja seotust organisatsiooniga, nt lojaalsuspreemia organisatsiooni või riigi tähtpäevade puhul.
  • Väljendada organisatsiooni väärtusi, nt laste sünnitoetus, preemia töökorraldust parandavate ettepanekute vm eest.
  • Maandada rahavoogude muutlikkusest tulenevaid riske, nt organisatsiooni käibe või kasumiga seotud meeskondlik tulemustasu.

Lisatasude süsteemi toimimise eeldused

Selleks, et lisatasu mõjutaks töötaja suhtumist ja käitumist, on vaja kolme tegurit, mis kõik peavad toimima (vt Victor Vroomi ootuste teooria).

Lisatasude süsteemi motiveerivus

Lisatasu teenimine peab olema töötaja jaoks atraktiivne, st töötaja peab olema huvitatud lisaraha teenimisest ja lisatasu peab olema piisavalt suur. Kui töötaja on huvitatud pigem mugavast äraolemisest ja mitte lisa teenimisest, siis lisatasude süsteem tema puhul ei toimi. Kui lisatasu on liialt väike ja töötaja jaoks olulist tarbimisväärtust ei oma, ei muuda ta selle pärast oma käitumist.

Lisatasude süsteemi toimimisel on oluline ka, et töötaja hindaks lisatasu saamise tõenäosust suureks, st ta peab lisatasude süsteemist aru saama ja seda usaldama. Kui töötajal on varasemaid kogemusi, kus lisatasu on jäänud saamata temast sõltumatutel asjaoludel, kellegi subjektiivse otsuse vm tõttu, siis ei hinda ta lisatasu saamist tõenäoliseks ega pinguta selle saamise nimel.

Oluline on ka see, et töötaja hindaks lisatasu saamiseks vajalikku tulemust saavutatavaks. Kui töö eesmärgid või oodatavad tulemused tunduvad üle jõu käivad, siis töötaja pigem loobub. Hinnang tulemuse saavutatavusele sõltub töötaja oskustest ja teadmistest, enesehinnangust ning sellest, kuivõrd kindlalt ta ennast mingites tööolukordades tunneb.

Lisatasude süsteemi toimimine

Peale lisatasude motiveerivuse ja õigluse on lisatasude süsteemi ülesehitamisel ettevõtte seisukohast veel mitmeid küsimusi. Toome ära mõned sagedamini esinevad.

Mida töötaja teeb põhipalga eest ja mille eest makstakse lisatasu?

Üks tähtsamaid küsimusi on, mida töötaja teeb põhipalga eest ja mida lisatasu või preemia eest. Milliste tööde või tegevuste eest lisatasu makstakse, sõltub lisatasude süsteemi eesmärgist. Mitme erineva lisatasu maksmise puhul võib tekkida olukord, kus töötaja ootab iga liigutuse eest lisatasu ja põhipalga eest justkui ei peakski midagi tegema. Seepärast on oluline määratleda nii tulemus, mida oodatakse põhipalga eest, kui ka tulemus, mida soovitakse saada lisatasude eest.

Kuidas väljendub töötulemus lisatasus ja kas peaks arvestama ka töötaja panusega?

Lisatasude motiveerivuse ja õiglusega on tihedalt seotud töötulemuste ja töötaja panuse mõõtmine – kuidas teha seda objektiivselt, piisava regulaarsusega ning ilma liigse administreerimiskuluta. Samuti on küsimus, milline tulemus kui suure lisatasu annab ja kui täpselt tulemuste erinevust mõõdetakse. Mõne töö puhul on töötulemust hinnata lihtsam, teiste puhul keerulisem. Lisaks on küsimus, kas mõõtmisel arvestatakse ka töötajate erinevat panust. Näiteks võib müügitöö hea kliendiportfelli puhul olla üksnes vormistamine, kehvema puhul aga nõuda tõsist pingutust. Nii võib ka minimaalne pingutus anda oluliselt suurema lisatasu ja tekitada teistes töötajates ebaõigluse tunnet.

Kuidas lisatasu maksmisel soovimatuid tulemusi vältida?

Lisatasu maksmine põhineb eeldusel, et töötaja soovib oma kasu maksimeerida, ja lisatasude süsteem peaks panema ta tegutsema lisaraha saamise nimel. Küsimus on, kuidas ehitada lisatasude maksmise süsteem üles selliselt, et töötaja pingutus kasu saamise nimel aitaks kaasa ettevõtte eesmärkide täitmisele ega tooks kaasa soovimatuid tulemusi. Näiteks võib töö tegemise tempo ergutamine anda tagasilööke kvaliteedis, liialt entusiastlik müük kahjustada pikaajalisi kliendisuhteid vms. Töötajate omakasule orienteeritus võib tähendada ka seda, et süsteemis püütakse nõrku kohti leida ja neid oma kasuks tööle panna.

Kas lisatasu maksmisel tuleks arvestada töötajate erinevat töömotivatsiooni?

Kõiki töötajaid, näiteks kõrgema palgatasemega või ka oma tööd tõsisest kutsumusest tegevaid töötajaid, ei pruugi lisaraha teenimise võimalus motiveerida. Lisatasude süsteemi ülesehitamisel ja toimimise hindamisel peaks arvestama, et lisatasu mõjutab erineva töömotivatsiooniga töötajate käitumist erinevalt ja pühendunud töötajale võib lisatasu maksmine ka demotiveerivalt mõjuda.

Kas lisatasu maksmine on piisav tagasiside töötaja töötulemustele?

Lisatasu maksmine ei asenda töötajatele tagasiside andmist ja nende tunnustamist. Kui lisatasu maksmise eesmärk on mõjutada töötaja suhtumist ja käitumist, siis peaksid seda toetama ka teised juhtimise tööriistad. Töötajad peaksid aru saama, mida nad teisiti peavad tegema, et maksimaalne võimalik lisatasu välja teenida. Samuti peaks aitama töötajatel oma vigadest õppida ning innustama ja julgustama neid soovitud tulemust saavutama. Kui töötajad tagasisidet ei saa, ei pruugi nad tajuda seost lisatasu ja oma tegevuse vahel.

Kas ja kui tihti peaks lisatasude süsteemi muutma?

Sagedased lisatasude süsteemi muutused tekitavad töötajates ebakindlust ja vähendavad usku lisatasu saamise tõenäosusesse. Teisalt võib lisatasude süsteem turuolukorra muutuse, töötajate arengu, uute töömeetodite vm tõttu ajale jalgu jääda. Seepärast võiks lisatasude süsteemi aeg-ajalt üle vaadata ning vajadusel ajakohastada. Töötajate rahulolu ja süsteemi aktsepteerimist aitab tagada see, kui töötajad on kaasatud enda töötulemuste mõõtmise ja tasustamise süsteemi välja töötamisse.

Osale arutelus

  • Kadri Seeder, Palgainfo Agentuuri juht ja analüütik

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

Lihtne äritarkvara juhile

BudgetMatador on juhi töölaud ettevõtte rahaasjade haldamiseks. Rakendus optimeerib juhi ning raamatupidaja vahelist koostööd ning annab juhile mõeldud ülevaate ettevõtte finantsolukorrast.

Paindlik NOOM pakub erilahendusi

Üks korralik majandustarkvara on kohaldatav Teie ettevõtte soovide ja vajadustega. Astro Balticsi loodud majandustarkvaraga NOOM saate kindlad olla, et tarkvara suudab kaasas käia kõikide erisoovidega, mis Teie ettevõtte arenedes võivad tekkida.

Valdkonna tööpakkumised

PLAYTECH ESTONIA OÜ is hiring a SENIOR ACCOUNTANT in Tartu

Playtech Estonia OÜ

04. jaanuar 2019

Uudised

Tööriistad