Toitumisnõuanded kontoritöötajale

Aire Kängsep
Toitumisnõustaja Aire Kängsep jagab tervisenippe

Toitumisalaseid nõuandeid kontoritöötajatele jagab toitumisnõustaja ja Dr Simeonsi dieedi konsultant Aire Kängsep.

Millised terviseprobleemid kaasnevad istuva eluviisiga?
Täiskasvanu veedab suure osa ärkvelolekuajast töötades, seega on töö iseloomul märkimisväärne mõju tervisele. Istuva töö puhul on väga oluline tervislik toitumine ja aktiivne liikumine. Kui kontoritöö iseloomu mõjude vähendamisse hooletult suhtuda, on kindlasti kõrgem risk haigestuda südame-veresoonkonnahaigustesse, tekib diabeedi või rasvumise oht ning kolesteroolisisaldus võib suureneda. Seda on lihtne analüüsida, kas peaks toitumises või liikumisharjumustes muudatusi tegema – häirekella võiksid lüüa energiapuudus, kehv ööuni ja nõrk immuunsüsteem.

Kuidas liigsed kilod kogunema hakkavad ning mismoodi need tervist mõjutavad?
Tervise Arengu Instituudi 2014. aastal korraldatud Eesti täiskasvanute (16–64-aastaste) tervisekäitumise uuringu kohaselt oli ülekaalulisi inimesi 32,5% ja rasvunuid 19,5%. Seega pole midagi teha – peab tõdema probleemi olemasolu eestlaste hulgas.
Liigsed kilod hakkavad alati kogunema hiilides, nii et ise ei saa arugi. Üks hetk avastatakse, et enam ei mahu lemmikriided selga ning kui siis lõpuks kaalule astutakse, on üllatus tavaliselt suur. Tihti seostatakse kaalutõusu kevadväsimusega, põhjendades, et pole energiat olla nii aktiivne kui varem. Tegelikult on siis juba tegemist tagajärjega, mille põhjustavad vale toiduvalik ja vähene füüsiline aktiivsus.
Ülekaaluga kaasneb eelkõige oht haigestuda südame ja veresoonkonna haigustesse. Samuti mõjutab ülekaal haigestumist liigese- ja seljahaigustesse. Erinevad põletikulised protsessid kehas süvenevad.

Kas toitumine mõjutab ka tähelepanu?
Toitumine ja tähelepanu on kindlasti omavahelises seoses. Soolestik on inimese teine aju. Mõttetööks vajaminev energia tuleb toidust ja kui see ei anna piisavalt vajalikke toitaineid, siis on ka tähelepanuvõime häiritud. Kui toituda tasakaalustatud põhimõtete järgi, siis seda probleemi ei esine.

Millised on enam levinud vead, mida kontoritöötajad ja/või kodukontoritöötajad toitumisel teevad ning kuidas neid vältida?
Peamine probleem on kontoritöötajatel arvuti taga kiire söömine ning toidukordade vahele jätmine.
Kindlasti mängib rolli ka see, mis päritolu toit on – kas kodust karbiga kaasa võetud või hoopis toidukohast tellitud, mille puhul kaob meil kontroll päevase energiatarbimise üle. Näiteks me ei tea, milliseid õlisid või rasvu kasutatakse toidukohtades. Transrasvu ei tunne keha ära ega oska nendega midagi peale hakata. Seepärast paigutab organism need just varurasvadesse, mis on üks paljudest põhjustest, miks polster võib kasvama hakata.
Oluline on silmas pidada toidu kvaliteeti ja kogust ning planeerida oma igapäevast toitumist. Nii on lihtsam kaalu kontrolli all hoida.

Milline on erinevates vanuserühmades naiste ja meeste ideaalne kaal ja kehamassiindeks ning kuidas kehamassiindeksit mõõta?
Kehamassiindeks ehk KMI väljendab kehakaalu ja pikkuse omavahelist suhet ning annab ülevaate kehakaalu tervislikkusest. KMI loetakse hinnanguliselt normaalseks, kui see jääb vahemikku 19–25 ühikut. Alla 19 loetakse alakaaluks, vahemikku 25–29,9 ülekaaluks ning üle 30 rasvumiseks.
Selleks, et vanuse ja soo eripärasid arvestades täpsemalt kehamassiindeksit arvutada, on Tervise Arengu Instituut loonud spetsiaalsed kalkulaatorid: tap.nutridata.ee/kalkulaatorid.
Kõige lihtsam viis KMI arvutamiseks on jagada kehakaal kilogrammides pikkuse ruuduga meetrites. Näiteks 170 cm pika ja 65 kg kaaluva inimese kehamassiindeks on 65 : (1,7 × 1,7) = 22,5 (kg/m2).

Kuidas toituda, et head vormi ja kehakaalu hoida?
Ideaalne toitumine on väga individuaalne, kuid taandub siiski taldrikureeglile. Taldrikureegli järgi peaksid salatid või aurutatud/keedetud aedviljad moodustama koguseliselt poole taldrikust. Põhitoit, nagu kala, kana või liha, peaks moodustama veerandi, ja lisandid, nagu riis, kartul, tatar, ülejäänud veerandi.
Päevase energiavajaduse katmisel tasuks erinevaid toiduaineid tarbida koguseliselt tähtsuse järjekorras: täisteraviljatooteid hommikul, seejärel eelistada köögivilju, puuvilju, külmpressitud õlisid, häid rasvu, pähkleid, kaunvilju. Piimatoodetest tasub eelistada hapendatud tooteid ning tarbida neid paar korda nädalas. Kala võiks olla eelistatum kui liha, ent kui on soov süüa liha, siis päevane kogus võiks olla enda peopesa suurune.

Kuidas võiks toituda kehakaalu langetamise soovi korral?
Kehakaalu langetamise korral sõltub lahendus olukorra tõsidusest. Kui räägime mõnest kilost, mida õnnestub hõlpsalt kaotada toitumis- ja liikumisharjumuste korrigeerimisega, siis saab kas lihtsate nippide abil toitumist planeerides ise hakkama või on alati võimalus ka toitumisnõustaja juurde pöörduda, kes aitaks koostada menüü madala glükeemilise koormusega toiduainetest (sisaldavad minimaalselt süsivesikuid).
Kui on tarvis kaalu langetada suuremal määral, näiteks kui inimesel on juba ülekaal, siis tasub kindlasti pöörduda vastava spetsialisti poole. Üheks võimaluseks on Dr Simeonsi dieet, mis on loodud just ülekaaluliste inimeste abistamiseks ning aitab kaotada 40 päevaga 8–15 kilo ilma tervist ohustamata. Kaalulangus on vaid varurasva arvelt ja füüsiline koormus pole tulemuste saavutamiseks nõutav.

Kuidas toituda stressirohkel perioodil?
Stressi korral on suur oht tarbida rohkem süsivesikuid ja magusat. Parem on eelistada hommikuti täisteraviljatooteid ning šokolaadi liigtarbimise asemel valida puuvilju ja köögivilju. Hea näide on õun, mille seedimiseks kulub kehal rohkem energiat kui õun ise sisaldab – suurepärane valik figuurisõprade menüüsse.

Kuidas pidada dieeti erinevate tervisehädade korral või eriti stressirohkel perioodil?
Tõsisemate tervisehädade korral tasub konsulteerida spetsialistiga, kes oskab nõu anda lähtudes inimese tervislikust seisundist. Osa haigusi kindlasti ka limiteerivad võimalusi, mida kaalulangetamiseks kasutada, seega alati tasub enne nõu pidada, näiteks perearstiga.
Stressirohkel perioodil pole mõistlik dieediga alustada. Keha vajab uue toitumisviisiga harjumist ja kui emotsionaalne seisund on ebastabiilne, siis see pidurdab ka kaalulangetust. Pigem valmistada end mõnda aega mõtetes ette ning kui enesetunne seda võimaldab, alles siis alustada teekonda uue peegelpildini.
Dieedi ajal aitab stressi vastu ikka perekonna ja lähedaste toetus. Paljude jaoks on lihtsam toitumist jälgida koos kaaslasega – seatakse eesmärgid seltskonna või sõbrannadega. Nii on palju kergem ka raskustest üle saada. Dr Simeonsi dieedi puhul saab eraldi välja tuua ka konsultandi abi, mis sellistel puhkudel annab võimaluse dieeti kohandada. Konsultant on iga päev kättesaadav ja nii pole inimene oma dieediga üksi.

Kuidas oma motivatsiooni ülal hoida?
Motivatsioon tuleb inimesest endast ning teistel on siin vähe ära teha. See on soov mõelda oma tulevikule ning tahta nautida head tervist ja teovõimet. Tasub mõtiskleda, kas sa ikka jaksad oma laste või lastelastega joosta ja mängida? Hea on mahtuda oma lemmikriietesse ja suurepärane on saada lähedastelt komplimente – see kõik omakorda motiveerib. Tahe peab siiski tulema inimeselt endalt, et protsess õnnestuks.

Osale arutelus

  • Aire Kängsep, toitumisnõustaja ja Dr Simeonsi dieedi konsultant

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

Dokumentide haldus- ja arhiveerimise süsteem

Ellrex digidoc on ettevõtte dokumentide haldus- ja arhiveerimise süsteem mis on eraldatud raamatupidamise programmist.

Innovatiivne ja suurte võimalustega Microsoft Dynamics NAV

Keskmistele ja suurtele ettevõtetele mõeldud Dynamics NAV on Microsofti majandustarkvaradest globaalselt enim müüdud ja kiiremini arenev lahendus, mida on viimasel kümnendil jõuliselt arendatud.

Valdkonna tööpakkumised

TALOT otsib PEARAAMATUPIDAJAT

Talot AS

31. august 2018

Uudised

Tööriistad