Plaanitavad muudatused maksukorralduse seaduses

Plaanitavad muudatused maksukorralduse seaduses
Rahandusministeerium saatis kooskõlastusringile maksukorralduse seaduse

Rahandusministeerium saatis kooskõlastusringile maksukorralduse seaduse muutmise eelnõu, mille eesmärk on muuta maksumenetlus kaasaegsemaks ja efektiivsemaks.

Eelnõuga muudetakse tasumisele kuuluvate summade ümardamise põhimõtet. Maksuhalduril on edaspidi õigus tasaarvestada ühise käibedeklaratsiooni alusel tekkinud tagastusnõue käibemaksugrupi liikme maksukohustusega kogu tagastusnõude ulatuses, kui sellega on nõustunud kõik käibemaksugrupi liikmed.

Muudatustega täpsustatakse maksuvõla mõistet ning laiendatakse avalike andmete koosseisu. Ühtlasi on maksuhalduril õigus jätta maksuarvestussüsteemis reaalajas arvutatav intressi avaldamata, kui seda ei ole maksuhalduri poolt eelnevalt haldusaktiga kindlaks määratud.

Luuakse võimalus rakendada ajatamise võimalusi põhjendatud erandjuhtudel ka tagasiulatuvalt. Täiendatakse regulatsiooni, millal saab lugeda maksuintressi ettevõtlusega seotud kuluks. Lisatakse säte, mille kohaselt ei avaldata maksuvõlalt arvestatud intressi, kui see ei ole maksuhalduri haldusaktiga kindlaks määratud ning täpsustatakse regulatsiooni, millal on maksuhalduri tegevusetuse või tegevusetusest tingituna õigus maksuintressi mitte arvestada.

Kaotatakse revisjoni ja üksikjuhtumi kontrolli erisused. Selle asemele kehtestatakse maksukontrolli liigina maksumenetlus.

Edaspidi on võimalik nõuda vastutusotsusega äriühingut tegelikult juhtivalt isikult, kes ei ole kantud juhatuse liikmena äriregistris registrikaardile, sisse tahtlikult tekitatud maksuvõlg.

Töötamise registri andmete koosseis sätestatakse rakendusakti tasandil1. Maksukorralduse seaduses esitatakse andmete koosseis üldistatud kujul ning täpne andmekoosseis sätestatakse rakendusaktis.

Ühtlasi reguleeritakse millistel juhtudel on maksuhalduril õigus koostada automatiseeritud otsuseid (edaspidi automaatsed otsused)2, täiendatakse elektroonilise kättetoimetamise regulatsiooni ning luuakse õiguslik alus e-templi3 kasutamiseks.

Maksuhaldur ei pea alates 2019. aastast enam isikule tuludeklaratsiooni elektroonilise esitamise korral maksuteadet kätte toimetama. Maksuteade loetakse kätte toimetatuks deklaratsiooni kinnitamise järgselt elektrooniliselt kuvatava teatega. Isikul on võimalik sellisel juhul tutvuda maksuarvestusega Maksu- ja Tolliameti e-teenuste keskkonnas „e-maksuamet/e-toll” (edaspidi e-maksuamet).

Eraõigusliku juriidilise isiku töötajatele võimaldatakse põhjendatud juhtudel juurdepääs maksusaladust sisaldavale teabele info- ja sidesüsteemide hooldamise ja arendamise eesmärkidel. Kaitseministeeriumi edastatud muudatusettepanekute kohaselt on väljatöötamiskavatsuse väliselt lisatud sätted maksusaladusele ligipääsu võimaldamiseks, kui see on vajalik riigikaitseliste ülesannete täitmiseks. Rahvusarhiivile võimaldatakse edaspidi arhiiviseaduses sätestatud ülesannete täitmiseks üle anda maksusaladust sisaldava arhiiviväärtusega dokumente ja andmekandjaid.

Eelnõusse on väljatöötamiskavatsuse väliselt lisatud ka Maksu- ja Tolliameti muudatusettepanekud lepingulisel alusel tekkinud vastutuse kohta. Edaspidi lahendatakse menetluslikud küsimused haldusmenetluses. Samuti antakse maksuhaldurile õigus enne rahalise nõude või kohustuse määramist sooritatud vara arestimisega, vara üleandmise või kohustuse täitmise keelamisega kaasnevad täitekulud sisse nõuda maksukohustuslaselt või vastutusotsuse adressaadilt ning täpsustatakse, et maksukohustuslase kohustuselt, mille täitmise tähtpäev saabus enne pankrotimenetluse lõppemist või pankroti väljakuulutamist, lõpeb intressi arvestamine pärast pankroti väljakuulutamist või pärast pankrotimenetluse lõppemist muul alusel, arvestades käesolevas paragrahvis sätestatud erisusega.

Maksualase teabevahetuse seaduses ja maksukorralduse seadusesse on lisatud muudatus, mis puudutab teabe kogumise vältimise eesmärgil tehtud tehingud ja toimingud.

Kava kohaselt peaks seadus jõustuma 2019. aasta 1. jaanuaril.

1 Vabariigi Valitsuse 30.07.2002 määrus nr 240 „Maksukohustuslaste registri“ asutamine ja registri pidamise põhimäärus“.
2 Automatiseeritud otsused ja dokumendid on eelnõuga lisatavas MKS § 461 lg-s 1 sätestatud piiratud loetelus toodud haldusakt või muu dokument, mis luuakse andmetöötlussüsteemi abil ning mille andmisel ei pea märkima ametniku ees- ja perekonnanime ning ametikohta.
3 E-tempel ehk digitaalne tempel on olemuselt sarnane lahendus nagu digitaalse allkirja andmine ID-kaardiga. Digitaalse templi kasutamisel lisatakse dokumendile templi andmise aeg ja kehtivuse info.

Allikas: Rahandusministeerium

Osale arutelus

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

Innovatiivne ja suurte võimalustega Microsoft Dynamics NAV

Keskmistele ja suurtele ettevõtetele mõeldud Dynamics NAV on Microsofti majandustarkvaradest globaalselt enim müüdud ja kiiremini arenev lahendus, mida on viimasel kümnendil jõuliselt arendatud.

Paindlik NOOM pakub erilahendusi

Üks korralik majandustarkvara on kohaldatav Teie ettevõtte soovide ja vajadustega. Astro Balticsi loodud majandustarkvaraga NOOM saate kindlad olla, et tarkvara suudab kaasas käia kõikide erisoovidega, mis Teie ettevõtte arenedes võivad tekkida.

Valdkonna tööpakkumised

EUROAPTEEK otsib PEARAAMATUPIDAJAT

Fontes PMP OÜ

04. juuli 2018

VOLVO ESTONIA OÜ otsib RAAMATUPIDAJAT

M-Partner HR OÜ

29. juuni 2018

Uudised

Tööriistad