Pilguheit uude aastasse

Pilguheit uude aastasse
Koolitaja Kristjan Otsmann annab head nõu uueks aastaks

Aasta lõpp on hea aeg, et vaadata mööduvale aastale tagasi ja leida, mida uuel aastal teha paremini - seda nii töö- kui ka eraelus.

„Uuel aastal võtan kaalust alla, teen iga päev sporti, lõpetan tööpäeva lõunast ning hakkan muidu ka heaks inimeseks.” Leebelt väljendudes kipume just mööduva aasta lõpus andma järgmiseks aastaks ebarealistlikke lubadusi, mida tahaks, aga ei suuda ka ise uskuda. Selle taga on loomulik kihk muutuda üha paremaks inimeseks.

Kuidas seda teha nii, et võtame päriselt ka end kätte? Selleks on paar viisi, mis väärivad proovimist.

Ratsionaalne tööelu

Võtame hakatuseks rahuliku ratsionaalse lähenemise. Eralda oma nädalast pool päeva, mil väliskeskkond võimaldab veidi keskendunumalt tegutseda. Nüüd vaata mööduvale aastale tagasi ja küsi endalt: „Mis läks hästi? Millised tegutsemisviisid  tuleb uuel aastal taas käiku lasta, sest need toimivad?”

Kuigi soomeugrilik kiusatus alustada negatiivsest on kange, proovi hakatuseks uurida neid asju, mis läksid hästi ning mille eest väärid tunnustust. See paneb aju lahenduste leidmise suunas paremini tööle.

Tasub võtta protsessid tükkideks lahti ning tuvastada, kus toimub tarbetu energia, aja ja teiste ressursside kulutamine. Pärast olulisemate kulukohtade tuvastamist on hea mõelda, kus asub ülekulu juurpõhjus. Mida saad teha juurpõhjuse kõrvaldamiseks või selle mõju vähendamiseks? Mis juhtuks, kui jätaks mõne sammu tegemata? Mida saaks delegeerida ning mida suudaksid teised teha peaaegu sama hästi kui sina? Kuidas saaks vähendada iga sammu ajakulu või maksumust?

Mille arvelt võtad uute oskuste omandamiseks või protsessi muutmiseks aega ja energiat? Kui lisame midagi, siis midagi muud tuleb eemaldada. Millal nädalas on kõige rahulikum aeg, et uuendusega järjekindlalt tegeleda? Ühtedel on see nädala keskel, teistel nädala lõpus, kas siis hommikupoolikul, keskpäeval või õhtul. Päeval või paaril tõsta nädalas kõrvale tund või paar, et selle kõige olulisema muudatuse loomisele pühenduda.Samuti leia, millal ja kuidas saad mõõta muudatuse mõju. Meid hoiavad käigus väikesed võidud – oluline on märgata tegutsemise tagajärjena sündivat muutust ning end edusammude puhul tunnustada.

Mõtle ka selle peale, millistest oskustest tundsid puudust? Kas neid võib uuel aastal vaja minna? Milline on esimene samm nende oskuste omandamisel? Mis juhtuks siis, kui sul oleksid need uued oskused olemas? Kumb annab parema tulemuse, kas täiendamine või uue asja arendamine?

Muudatused toimuvad paremini siis, kui nende tegemine nõuab mõõdukat pingutust. Üks muudatus korraga annab hea tulemuse.

Ajarännak ja ajurünnak

Eraelu ja isikliku arengu puhul võid kasutada sama lähenemisviisi nagu töölgi. Kui see tundub liiga masinlik või ratsionaalne, võib proovida ka teisi meetodeid.

Võta näiteks üksi või mõne lähedasega koos ette unistav ajarännak. Kujuta ette, milline on olukord poole aasta või aasta pärast. Mis tunne on? Mida näed? Mida aistid? Mida kuuled? Milline on olukord, millega oled rahul? Kuidas jõuad tulemuseni? Millised sammud tuleb selleks astuda?

Kui tahad olla konkreetsem, võid pliiatsi ja paberi abil unistada ning joonistada soovitavat olukorda ja selleni viivaid teid. Mõttekrambi korral võid alustada sihitust sirgeldamisest ning vahel kerkib neist sirgeldusist kõige olulisem teema iseenesest pinnale.

Kui sa ei pea end joonistajaks, siis võid soovitavast olukorrast kirjutada, aga kindlasti käsitsi, mitte arvuti abil. Siingi võib lasta alateadvusel sekkuda ja hakata analüüsimata kirja panema peas ekslevaid mõtteid. Vahel koorub hoopis sel moel kõige olulisem teema, mis vajab senisest rohkem tähelepanu.

Võid minna ja jalutada looduses, vaadelda ümbrust ning vaagida, mida oleks tore ette võtta. Sageli aitab looduses viibimine jõuda selgusele, mis on tegelikult oluline ning mida tuleks tähtsaks pidada.

Need on vaid mõned variandid neist kümnetest, mille abil leida arenguvõimalusi.

Õige otsuseni jõudmine

Kui variante on mitu, siis võid kasutada katse-eksituse meetodit ja valida ühe teema välja ning teha esimesed sammud, et seejärel otsustada, kas see on ikka see õige asi, millega jätkata. Kui tunne pole õige, võid ju mingit teist varianti proovida.

Pärast valiku tegemist saad üht nippi veel kasutada. Joonista kümnepalliskaala ning tõmba kõhklemata joon selle väärtuse juurde, mis kajastab su soovi valitud olukorrani jõuda. Nüüd küsi endalt: „Millisel juhul suurendaksin seda hinnet ühe punkti võrra?” See aitab vahel mõis-ta, milline on kõige olulisem takistus soovitud olukorrani jõudmisel.

Edasi pane paika esimene verstapost, milleni jõuad paari-kolme nädalaga ning otsusta, milline on su esimene naeruväärselt väike samm. Võib-olla peaksid võtma arvuti lahti ja leidma spor-diklubisse trenniaja? Kui seeon tehtud, siis milline on järgmine samm? Broneerid endale koha trennis või ostad kuupileti. Milline on järgmine samm? Paned varustuse trennimineku päeva õhtul valmis.

Või otsustad hakata rohkem lugema. Milline on raamat, mille sooviksid ette võtta? Kas ostad või laenutad? Millal astud raamatukogust või -poest läbi? Millal sul on hea hetk, et lugeda iga päev kasvõi mõni lehekülg: pärast lõunapausi, söögi valmimist oodates, enne uinumist?

Tegutsemistahe suureneb kaaslase leidmisel. Kellega koos võiksid trenni minna? Kellega loetud raamatuid korra kuus arutada? Kellega hobisid jagada? Ühiselt tegutsemine aitab meil paremini pühenduda.

Sellisel moel, sammhaaval üksi või kellegagi koos liikudes suudame ära teha kokkuvõttes suuri asju.

Ühisosa magusad viljad

Võib-olla leidub midagi, mis edendab ärielu ja samas tuleb ka eraelu järje kasvatamisele kaasa? Kui nii, siis võib-olla tasuks hoopis see ette võtta: midagi uut õppima minna, end täiendada või teha kaugemas tulevikus hoopis midagi muud kui praegu.

Okinawa saarel Jaapanis on kasutusel sõnapaar ikigai, mis kajastab põhjust hommikul ärgata. Ikigai koondab endas ühisosa sellest, mida armastad teha, mida oskad teha üha paremini, mida maailm vajab ning mille eest sulle veel makstakse ka.

Milline on sinu ikigai ja milline on esimene samm selle poole liikumisel? Võib-olla tasuks uuel aastal võtta hoopis see suund ette? Üks levinud mõtteviis kinnitab, et inimese elu mõte on oma potentsiaali realiseerimine. Ehk see ongi suund, mille poole tasapisi algaval aastal liikuda?

Osale arutelus

  • Kristjan Otsmann, koolitaja, kristjan@selgepilt.ee

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

Dokumentide haldus- ja arhiveerimise süsteem

Ellrex digidoc on ettevõtte dokumentide haldus- ja arhiveerimise süsteem mis on eraldatud raamatupidamise programmist.

Paindlik NOOM pakub erilahendusi

Üks korralik majandustarkvara on kohaldatav Teie ettevõtte soovide ja vajadustega. Astro Balticsi loodud majandustarkvaraga NOOM saate kindlad olla, et tarkvara suudab kaasas käia kõikide erisoovidega, mis Teie ettevõtte arenedes võivad tekkida.

Valdkonna tööpakkumised

TALOT otsib PEARAAMATUPIDAJAT

Talot AS

30. september 2018

BALTIC CONNEXIONS OÜ otsib OSTUASSISTENT-RAAMATUPIDAJAT

Baltic Connexions OÜ

28. september 2018

RICKMAN TRADE OÜ otsib PEARAAMATUPIDAJAT

Rickman Trade OÜ

23. september 2018

Uudised

Tööriistad