Esinemishirmust ülesaamise viisid

Esinemishirmust ülesaamise viisid
Koolitaja Mari-Liis Järg annab nõu, kuidas esinemishirmu ületada

Seisan nõupidamisruumis paarikümne silmapaari ees. Käed tõmbuvad niiskeks, süda peksab ja kõhus on kahtlane tunne. Kui vaid see suu nii ei kuivaks! Tundub, et kõik, mida plaanin öelda, on meelest läinud. Kas ma saan hakkama?

Usun, et olenemata sellest, kui kogenud esineja te olete, tulevad need aistingud ja reaktsioonid teile tuttavad ette. Keha annab märku, et tajutav ohuolukord on teie ees ja tarvis on tegutseda. Tegemist on stressireaktsiooniga, mis käivitub spontaanselt ja nii huvitav kui see ka pole, ei saa seda lõplikult välja lülitada ning see pole ka vajalik. Aga kuidas saab stressist olla mulle kasu, kui see mind muretsema paneb ja mõnikord isegi halvab?

Mõistlik stressitase (sest just stressireaktsiooni teie keha enne esinemist väljendab) on vajalik suurepäraseks hakkamasaamiseks esinemisega. Tõsi küll, halvav esinemishirm vajab sekkumist, kuid enamasti esineb äärmuslikku esinemishirmu siiski väga vähestel. Hea on teada, et keegi meist ei ole sündinud ülemäärase esinemisärevusega, nii nagu keegi meist pole sündinud täiuslikuks esinejaks. Ja rõõmustav uudis on see, et hirmu on võimalik teadlikult tegutsedes kontrolli alla saada ning oma esinemisoskusi treenida ja arendada.

Vastutus hakkamasaamise ees on sinu õlul

Esinemisolukorrad on iga päev meie ümber, mõningaid teadvustame selgemalt (nt esitlus juhtkonnale), teisi vähem (nt spontaansed sõnavõtud koosolekul). Ühtviisi oluline on nendes mõjuda tasakaaluka, ettevalmistunud ja professionaalsena. Põgusamad esinemised on hea võimalus harjutada, et pikematel esinemistel end kindlamana tunda. Siit tulebki esimene soovitus esinemisärevuse juhtimiseks – harjuta teadlikult! Teadlikkus eeldab, et oled kindlaks teinud põhiteemad, mõelnud oma seisukohtadele ja need ka enda jaoks „selgeks rääkinud”. Seejärel otsi võimalusi esinemist proovida. Nagu juba eespool öeldud, võib väiksemaid esinemisvõimalusi leida hulganisti näiteks nõupidamistelt.

Õpi oma hirmu tundma

Selleks et paremini suuta juhtida oma ärevust, tuleks esmalt püüda mõista, mida ma kõige rohkem kardan? On see läbikukkumine, suur rahvahulk või teksti unustamine? Kartus sattuda piinlikku olukorda või häbisse? Või hoopis suutmatus tulla toime küsimustega? Publikust tulenev vaenulikkus või mingi muu põhjus? Lisaks heale ettevalmistusele võib kasuks tulla ka eneseanalüüs. Mõtesta, millal hirmu koged, mis toimub sel ajal su mõtetes, kehas ja tunnetes? Kuidas sellest seni oled üle saanud, milliseid võtteid kasutanud ning mis nendest on aidanud hakkama saada ja mis mitte. Seejärel keskendu ärevusega hakkama saamisel nendele tegevustele, mis sind on toetanud. Analüüsi käigus võid tähele panna, et ärevus on sageli üsna hetkeline ja pingelangus tuleb juba pärast esimeste ärevate algushetkede möödumist.

Leia endale sobiv ärevuse juhtimise viis

Kui üldistada, siis esinemisärevuse juhtimise võtteid on kolme liiki: võtted pinge juhtimiseks enne esinemist (nt ettevalmistus, harjutamine, olukorra „peaproov”, eneseanalüüs, mõtete juhtimine jms), võtted ärevuse juhtimiseks esinemise ajal (nt hingamisharjutused, teadlik kontaktihoidmine publikuga) ja tegevused pinge maandamiseks esinemisjärgselt (hingamisharjutused, füüsiline tegevus, eneseanalüüs jne). Nii nagu kogeme esinemisärevust erineval moel, on ka võtted, mis kellelgi aitavad pinget maandada, erinevad. Mõtete juhtimine (nt küsimus, mis võib olla kõige hullem, mis minuga võib juhtuda selle esinemise ajal? Kui realistlik on, et see juhtub?) võib sobida ühele inimesele ja teise puhul üldse mitte toimida. Seetõttu on oluline, et proovite erinevaid võtteid ja püüate aru saada, mis on teie viis, mis sobib ja töötab teie jaoks.

Häälestu edule ja tegutse

Olen aastate jooksul tehtud treeningute ajal kuulnud suurelt hulgalt inimestelt, et peamine tegur, mis neid aitab hirmust üles saada, on korralik ettevalmistus. Ettevalmistuse all ei mõtle inimesed seda, et kirjutan oma kõne valmis ja teen mõned slaidid. Ka see on osa ettevalmistusest, kuid eelkõige keskendub ettevalmistus oma ettekande põhisõnumi ja esitamise lihvimisele. Lisan siia veel enese häälestamise edule ning ettekande praktilise harjutamise. Need kolm on peamised võtted, mis aitavad teil suurepäraselt esineda ja esinemisärevusest jagu saada. Kuid nagu elus ikka, ükski asi ei juhtu iseenesest. Selleks et esinemisärevust juhtida, tulebki kõiki neid tegevusi teha, lihtsalt mõeldes, et ma võiksin ju midagi proovida, kui esinemisärevus kahanema ei kipu.

Osale arutelus

  • Mari-Liis Järg, DevelopDesign® koolitaja

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

Standard ERP on integreeritud äritarkvara keskmistele ja suurtele ettevõtetele.

Standard ERP ühendab endas traditsioonilise ettevõtte ressursiplaneerimise (ERP) ja kliendihalduse (CRM) kõrval laialdasel hulgal erilahendusi lähtuvalt ettevõtte spetsiifikast ning vajadustest.

Veebipõhine Microsoft Dynamics NAV majandustarkvara terviklahendus

Tänapäeva ettevõtete väljakutseks on pidev ärikeskkonna muutumine. Majandus- või äritarkvara peab seejuures olema paindlik, kasvama koos ettevõttega. Samas tuleb koguda ja vaadata oma andmeid täiesti uuel viisil, et teha tuleviku otsuseid, mitte konstateerida minevikku. Majandustarkvara peab olema kaasaegne, hästi integreeritud ja aitama tööaega kokku hoida.

Valdkonna tööpakkumised

Manpower is looking for a CHIEF ACCOUNTANT

Manpower OÜ

03. detsember 2017

Taxify is looking for an ACCOUNTANT

Taxify OÜ

17. detsember 2017

Ramirent Shared Services AS is looking for a GENERAL LEDGER ACCOUNTANT

Ramirent Shared Services AS

27. november 2017

Uudised

Tööriistad