Kuidas rääkida töötajatega sobimatust käitumisest

Kaisa-Kitri Niit
Koostanud ja tõlkinud Kaisa-Kitri Niit

Kohatult käitunud töötajale lähenemine ei ole kunagi kerge. Levinud müüdi kohaselt võib teema tõstatamine töösuhte hapuks ajada, kuid hoolega läbimõeldud vestlus aitab olukorda päästa.

Hiljutiste uuringute tulemused näitavad, et konflikt nii ülemuse kui ka kolleegiga on peamine probleem, millega töötajad töökohal silmitsi seisavad. Ligi 15% töötajatest vajab seetõttu toetust. Konflikt on tööelu paratamatu tagajärg, aga paljudel juhtudel ei pea asi nii kaugele arenema. Meie kujutlusvõimel on suur jõud ja kui sellele lisandub ärevus, mis tekib sageli potentsiaalselt raske vestluse pidamise tõttu, võib olukord muutuda üsna keeruliseks. Kipume ju kujutlema, et juhtub kõige hullem. Selle asemel et jääda põhjalikult mõtisklema negatiivsete külgede üle, peaksime vaatlema sellist jutuajamist kui söakat vestlust ja keskenduma võimalustele, mida need vestlused võiksid pakkuda. Järgnevad nõuanded aitavad pidada julgeid vestlusi.

Ole oma murega enesekindel

Võib olla väga lihtne loobuda oma mure väljendamisest, kui kahandame selle olulisust. Näiteks võime endale öelda, et „see on meist lihtsalt rumal”, et „oleme liiga tundlikud” või „see pole tegelikult nii tähtis”. Sellised mõtted mõjuvad kahjulikult, sest hirm takistab olla julge. Kui probleem mõjutab negatiivselt sind või kedagi teist või kui probleemi tõstatamata jätmisel on tagajärjed, on see oluline. Mõtle selgeks põhjused, miks sa vestlust algatad.

Keskendu käitumisele

Anna inimesele teada, et see on tema käitumine, mis sind häirib või sulle muret teeb. Ära sildista inimest, sest see võib sundida teda kaitsepositsioonile. Tööta nende kaitsele vastu ja erista probleemi inimesest ning küsi tema arvamust selle kohta, kuidas küsimust võiks hakata lahkama. Näiteks selle asemel, et öelda „oled isekas ja laisk”, võiksid öelda „kui mina pean kõik ise ära lõpetama, siis tunnen, et oled mind alt vedanud, sest pean kõigega üksi ja ilma abita hakkama saama”.

Väljendu selgelt ja konkreetselt

Sõnumi sisu eesmärk võib muutuda, kui tuntakse ärevust kellegi reaktsiooni pärast. Saame anda negatiivse tagasiside käigus ka palju positiivset või rääkida üldiselt kogu grupile meid häirivast käitumisest, ilma asjasse segatud inimesega otse kõnelemata. Siinkohal peitub risk selles, et nad ei kuule sinu sõnumit. Ütle julgelt välja, mida pead vajalikuks öelda, isegi kui tead, et inimesele, kellega räägid, ei tarvitse see meeldida. Sõnasta oma sõnum nii, et see oleks selle inimese suhtes lugupidav.

Kuula

See on mõnikord raske osa, sest inimesed võivad olla pärast sinu mure ja tagasiside kuulmist kaitsepositsioonil või vihased. Nad võivad probleemi üldse eitada ja isegi sind veenda, et „mõtlesid selle ise välja”. Kõigepealt kuula ja alles seejärel asu oma arvamuse väljendamise juurde. Ära sega vahele, selgita, õigusta ega kaitse. Lool on alati kaks külge ja sul on aega pärast vastata.

Vasta rahulikult

Olenevalt sellest, kuidas teine inimene on sinu murele reageerinud, võib olla raske rahulikuks jääda, aga keskendu siiski tema öeldu faktilise täpsuse klaarimisele. Nende tunded on subjektiivsed ja sina ei saa neid muuta. Teine inimene võib sinu peale mõnda aega vihane olla. Korda enesekindlalt seda, mis sulle muret teeb, aga pea meeles, aga kui hakkad ärrituma, siis võta aeg maha. Enne kui saad vastata teistele, pead kõigepealt hakkama saama enda emotsioonidega. Võib-olla vajad veidi aega mõtlemiseks, mida kumbki pool on öelnud, enne kui jõuate lahendusele või kompromissile.

Allikas: HC Online

Osale arutelus

  • Kaisa-Kitri Niit, tõlkija

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

Standard ERP on integreeritud äritarkvara keskmistele ja suurtele ettevõtetele.

Standard ERP ühendab endas traditsioonilise ettevõtte ressursiplaneerimise (ERP) ja kliendihalduse (CRM) kõrval laialdasel hulgal erilahendusi lähtuvalt ettevõtte spetsiifikast ning vajadustest.

Books 8 on uue põlvkonna äritarkvara väikestele ja keskmise suurusega ettevõtetele.

Põhipakett sisaldab kõike majandusarvestuseks esmatarvilikku võimaldades registreerida ostu ja müügitehinguid, jälgida klientide võlgnevusi ning enda võlgnevusi tarnijatele. Kõikidest sisestatud toimingutest tehakse automaatselt kanne pearaamatusse.

Valdkonna tööpakkumised

Uudised

Tööriistad