14. august 2017
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Mis saab sõiduautode käibemaksupiirangust?

Mis saab sõiduautode käibemaksupiirangust?
Foto: Pixabay
Euroopa Liidu Nõukogu andis Eestile õiguse sõiduautode sisendkäibemaksu piirangut rakendada kuni 2017. aasta 31. detsembrini. 18. aprillil 2017 registreeris Euroopa Komisjon Eesti taotluse nimetatud sisendkäibemaksu piirangu tähtaja pikendamiseks veel järjekordse kolme aasta võrra.

Käibemaksuseaduse (KMS) alusel kehtib Eestis juba alates 2014. aasta 1. detsembrist 50% sisendkäibemaksu mahaarvamise piirang sõiduautode ostul ja sõiduautoga seotud kaupade ning teenuste osas. Tänaseks on kõik ettevõtjad juba ammu piiranguga harjunud ja sellele igapäevaselt tähelepanu ei pööra. Uued maksumuudatused tulevad järgemööda peale. Küll aga väärib meelde tuletamist, et ligikaudu kolm aastat tagasi jõustunud muudatus oli ja on ka edaspidi ajutine. Igasugune neutraalsuse põhimõtte rikkumine Euroopa Liidus kohaldatava lisandunud väärtuse maksu süsteemis peab olema rangelt reglementeeritud ja põhjendatud. Tookord taotles Eesti maksustamise erisust põhjendades seda asjaoluga, et sõiduautode eratarbimist on raske kontrollida ja enamik teisi liikmesriike piirab samuti sõiduautodega seotud sisendkäibemaksu mahaarvamist.

Nii otsustas Euroopa Liidu Nõukogu oma otsusega 2014/797/EU[1] anda Eestile õiguse erandile käibemaksudirektiivi 112/2006/EU artiklitest 26 lg 1, 168 ja 168a. Vastavalt käibemaksudirektiivi art 395 lg 1 on Euroopa Liidu Nõukogul õigus Euroopa Komisjoni ettepanekul anda liikmesriikidele võimalus kohaldada erandeid üldisest käibemaksusüsteemist, et lihtsustada käibemaksu kogumist ja vältida maksudest kõrvalehoidmist ning maksupettuseid. Käibemaksudirektiivi artiklid 168 ja 168a annavad maksukohustuslasele õiguse arvata maha sisendkäibemaks, mille ta on tasunud oma maksustatava käibe tarbeks. See tähendab, et mainitud artiklid peaksid tagama käibemaksu neutraalsuse.

Euroopa Liidu Nõukogu andis Eestile õiguse sõiduautode sisendkäibemaksu piirangut rakendada kuni 2017. aasta 31. detsembrini. 18. aprillil 2017 registreeris Euroopa Komisjon Eesti taotluse nimetatud sisendkäibemaksu piirangu tähtaja pikendamiseks veel järjekordse kolme aasta võrra. Euroopa Komosjon informeeris teisi liikmesriike Eesti soovist art 395 lg 2 alusel ja tegi Euroopa Liidu Nõukogule ettepaneku pikendada piirangu tähtaega kolme aasta võrra kuni 31. detsembrini 2020.

Praegu ei ole mingit põhjust arvata, et Euroopa Liidu Nõukogu Euroopa Komisjoni ettepanekuga ei nõustuks. Seega on väga põhjendatud eeldada, et sõiduautode sisendkäibemaksu piirang kehtib Eestis veel vähemalt kolm aastat. Kui Eesti soovib uuesti piirangu tähtaega pikendada, siis tuleb Euroopa Komisjonile saata uus pikendamise taotlus enne 31. märtsi 2020.

[1] Council Implementing Decision 2014/797/EU of 7 November 2014 authorising the Republic of Estonia to apply a measure derogating from point (a) of Article 26(1) and Articles 168 and 168a of Directive 2006/112/EC on the common system of value added tax (OJ L 330, 15.11.2014, p. 48).

Autor: Tõnis Elling, Leinonen OÜ nõustamisüksuse juht

Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Mare TimianRaamatupidaja.ee juhtTel: 6670405
Külli ReinoRaamatupidaja.ee toimetajaTel: 6670405
Cätlin PuhkanRaamatupidaja.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700