Miks on oluline olla atraktiivne tööandja?

Kersti Vannas
Kersti Vannas, Instar EBC OÜ

Tööandja brändingu agentuur Instar on alates 2010. aastast igal aastal korraldanud Eesti tudengite tööootuse uuringut. Küsimustikule vastab 2000 Eesti tudengit 15 Eesti kõrgkoolist. Hinnatakse 174 tööandja atraktiivsust ja selguvad nii noorte ootused tööandjatele kui ka Eesti atraktiivseimad tööandjad.

Miks on oluline olla atraktiivne tööandja? Üldine vastus on lihtne – selleks, et organisatsioon toimiks kindlalt ja oleks pikemas perspektiivis konkurentsivõimeline. Et tulevikus oleks ettevõttes vajalik hulk sobivaid töötajaid, on sellele vaja mõelda praegu ja luua tegevuskava, mis aitaks tagada tööandja pikaaegse atraktiivsuse just sinu organisatsioonist huvituvate sihtrühmade hulgas.

Tööandja bränding ongi metoodika, mis aitab luua eelistatuma tööandja positsiooni nii olemasolevate kui ka tulevaste töötajate hulgas. Organisatsioonil võib olla enam kui üks potentsiaalsete töötajate sihtrühm. Sihtrühmi võib liigitada näiteks eriala, töökogemuse, vanuse ja ka huvialade järgi.

Tööandja brändingu sisulised eeldused on:
- teada ja tunda organisatsiooni huvitavaid sihtrühmi (nii sees kui ka väljas);
- luua väärtuspakkumine, mis kõnetab neid sihtrühmi, toob esile organisatsiooni ainulaadsuse tööandjana ja eristub konkurentidest;
- levitada väärtuspakkumise sõnumit ja mõõta järjepidevalt tegevuste tulemuslikkust.

Arengujooned praegusel tööturul
Tulevikus suureneb tööealiste elanike hulgas vanemaealiste töötajate osatähtsus. Sellega seoses on organisatsioonidel ees väljakutse leida oma organisatsiooni just kõige tegusamad ja organisatsiooni väärtustega sobituvamad seeniorid ning pakkuda sellele vanuserühmale sobivaid töövõimalusi ja töötingimusi.

Veelgi rohkem mõjutab tööturgu noorte osatähtsuse vähenemine. Noorte leidmine ja organisatsioonis hoidmine muutub keerulisemaks. Noorte värbamisel muutub järjest tähtsamaks organisatsiooni atraktiivsus tööandjana.

Kui organisatsioon soovib olla tulevikus ihaldusväärne tööandja, tuleb teada, mida sihtrühm väärtustab ja mis kanaleid kaudu nad koguvad infot töövõimaluste kohta, millised tegurid avaldavad mõju kogu organisatsiooni tööandja mainele.

Anname ülevaate 2016. aastal tudengite seas tehtud uuringu tulemustest, mis puudutavad töötasu.

Noortele pole alati kõige olulisem olla täisajaga põhikohaga töötaja
- Kooliajal töötamise puhul on oluline paindlikkus.
- 79% noori eelistab kooli ajal töötada osaajaga, soovides töö ühitada õpingutega.
- 21% on valmis töötama täiskohaga.
- Kõige rohkem eelistavad tudengid töötada erasektoris, sellest on huvitatud 51% noortest.
- 30% eelistaks töötada avalikus sektoris.
- Aasta-aastalt on kasvanud nende osatähtsus, kes soovivad saada ettevõtjaks (16%). Ettevõtjaks saamise soovi taga ei pruugi alati peituda huvi omada ettevõtet.
- Üha enam väärtustatakse võimalust pakkuda lepinguliselt oma teadmisi või teenuseid rohkem kui ühele organisatsioonile.

Noortele on oluline areneda ja kasvada erialaselt. 94% vastajatest pidas kõige olulisemaks viie aasta karjääriootuseks areneda tunnustatud spetsialistiks. Soodustuse hulgas olid olulisimad tegurid keskmisest suurem töötasu, paindlik tööaeg, lisapuhkuse võimalus. Paindlikkus töösuhetes ja töökorralduses on valdkonnad, millele organisatsioonid võiksid rohkem tähelepanu pöörata.

Kui suurt töötasu oodatakse?
Tudengite keskmine netotöötasu ootus on 1223 eurot kuus. Töötavate ja mittetöötavate tudengite ootus netotöötasule erineb märkimisväärselt. Töötavate tudengite netopalgaootus on kõrgem (1324 eurot) võrreldes mittetöötavate tudengite netopalgaootusega (1063 eurot).

Siinkohal on huvitav kõrvutada töötavate tudengite praegu teenitavat netotöötasu nende tuleviku palgaootusega. Töötavate tudengite praegu teenitav keskmine netotöötasu on 753 eurot kuus. Nende netopalgaootus on 571 euro võrra suurem senisest töötasust. Vahe põhjus võib peituda selles, et paljud noored teevad kooliajal mitteerialast tööd. Pärast kooli lõpetamist soovivad nad asuda erialasele tööle, kus töötasu on suurem.

Millised tegurid mõjutavad kõige enam töökoha valiku otsuseid?
50 valikukriteeriumist olid olulisemad:
- huvitav ja arendav töö;
- töötajate võrdne ja aus kohtlemine;
- ettevõtte juhtide kompetentsus.

Töö sisu ja juhid on võtmetegurid töökohavalikul. Tööandjatel on aeg mõelda töö laiemale tähenduslikkusele ja juhtide rollile.

Atraktiivsemad tööandjad
2015. aastast tunnustab Instar tudengite hinnangul ihaldusväärseimaid tööandjaid atraktiivseima tööandja auhinnaga. Auhinna eesmärk on tunnustada ettevõtete tööd tööandja maine arendamisel ja anda noortele parem ülevaade organisatsioonidest, kes tegelevad süstemaatiliselt tööandja brändi arendamisega.

Atraktiivseimate tööandjate väljaselgitamiseks hindasid vastajad 174 Eesti organisatsiooni 4-punktilisel skaala, kus 4 tähendas, et soovitakse väga töötada ja 1, et ei soovita. 2016. aastal anti vastajatele võimalus jätta organisatsioon hindamata, kui nad seda ei tea.

Kõige tuntum organisatsioon oli SEB Pank, mida ei teadnud vaid 10 vastajat 2000-st ja kõige vähem tuntud organisatsiooni ei teadnud 1039 vastajat 2000-st.

2016. aasta atraktiivseimad tööandjad
2016. aasta atraktiivsemate tööandjate edetabelit iseloomustab IT-organisatsioonide tööandja atraktiivsuse kasv ja seda mitte ainult IT-eriala tudengite, vaid ka teiste erialade tudengite hulgas.

2016. aasta kõige atraktiivsem tööandja on Eesti tudengite hinnangul Skype, järgnevad Microsoft ja Transferwise. Skype on olnud parim tööandja ka 2015., 2014. ja 2013. aastal.

Majandustudengite ja IT-tudengite sihtrühmade atraktiivsemate tööandjate esikolmik oli sama: Skype, Microsoft ja Transferwise.

Tehnikatudengite hinnangul on kolm kõige ihaldusväärsemat tööandjat 2016. aastal Eesti Energia AS, ABB AS ja Skype.

Osale arutelus

  • Kersti Vannas, Instar EBC OÜ

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

Veebipõhine Microsoft Dynamics NAV majandustarkvara terviklahendus

Tänapäeva ettevõtete väljakutseks on pidev ärikeskkonna muutumine. Majandus- või äritarkvara peab seejuures olema paindlik, kasvama koos ettevõttega. Samas tuleb koguda ja vaadata oma andmeid täiesti uuel viisil, et teha tuleviku otsuseid, mitte konstateerida minevikku. Majandustarkvara peab olema kaasaegne, hästi integreeritud ja aitama tööaega kokku hoida.

TAAVI PALK – parim valik kõigile palgaarvestajaile

Töötasude arvutamist ja maksustamist puudutava seadusandluse igaaastane muutumine ja uute peensuste jätkuv lisandumine on palgaarvestusest teinud ühe komplitseerituma valdkonna finantsarvestuses.

Valdkonna tööpakkumised

Maxima otsib FINANTSANALÜÜTIKUT

Maxima Eesti OÜ

22. detsember 2017

Taxify is looking for an ACCOUNTANT

Taxify OÜ

17. detsember 2017

Uudised

Tööriistad