Puhates õnnelikuks

Harald Lepisk
Koolitaja Harald Lepisk jagab väärt nippe, kuidas paremini puhata

Kuidas puhata, et sellest ka kasu oleks? Artiklis on toodud ideid, mille toel saab puhkusest tõeliselt tore kogemus ja mille mõju kestab märksa kauem.

Hollandlastega tehtud küsitluses paluti osalejatel hinnata enda õnnelikkust enne ja pärast puhkusereisi. Paistab, et puhkuseootus võib olla suur rõõmuallikas, sest osalejad kinnitasid suuremat õnnetunnet enne puhkust, mitte nädalaid pärast puhkust – siis oli nende õnnelikkuse tase samasugune nagu neil, kes ei käinud puhkusel.

Milline puhkus teeb sind õnnelikuks?
Mis on sulle puhkuse ajal oluline – kas lihtsalt rannas lebamine, aias füüsilise töö tegemine, sõpradega koos aja veetmine, välismaal ringi rändamine või hoopis midagi muud? Milline neist aitab päriselt sinu akusid laadida?
Õnneuurijad on täheldanud, et alljärgnevad tegevused teevad enamiku inimesi õnnelikumaks.
• Tee trenni: kõige paremini mõjuvad esimesed 20 minutit.
• Veeda iga päev vähemalt 30 minutit õues päikesevalguse käes.
• Puhka välja: vähe maganud inimestel on raskem meenutada häid mälestusi. Enamasti vajavad inimesed seitse-kaheksa tundi und, mõned üheksa tundi. Liiga pikalt magamine võib veidral kombel hoopiski väsimust tekitada.
• Osta pigem elamusi: elamuste ostmine teeb meid õnnelikumaks kui asjade ostmine.
• Tee head: heategu võib rohkem rõõmu tuua kui enda nuumamine.
• Arenda häid suhteid: kaugemas perspektiivis määrab suhete kvaliteet meie heaolu.
Mida tahaksid puhkusesse lõimida? Millist liikumistrenni tahaksid teha? Milliseid elamusi kogeda? Mida head teha? Kellega tahaksid suhteid arendada?

Milliste praktikate toel heaolu parandada ja hoida?
Kui argimuresid on raske peast välja visata, siis tulevad appi praktikad, mille toel teadvust ja tähelepanu suunata. Järgnevalt toome mõned tõeliselt laadivad tegevused, mis sobivad eelkõige kodu- või hotellipuhkuseks, kus pole vaja kusagile kella peale tormata.

Mediteerimine aitab korrastada mõtlemist, luua meelerahu ja kogeda ümbritsevat maailma rikkalikumalt. Puhkus on hea aeg lõdvestusharjutuste tegemiseks. Proovi näiteks selliseid rakendusi nagu Calm või Headspace.

Jooksmine, jalutamine või mõne muu trenni tegemine. Kuidas tundub mõte ärgata koos päikesetõusuga ja teha 10–20 minutit kerget jooksu mööda mereranda? On, mille nimel ärgata.

Jooga või muu liikuva treeningu praktiseerimine. Võimaluse korral on hea osaleda kohalikus treeningurühmas. Kui seda puhkusepaigas ei ole, siis on abiks allalaetavad videojuhendid, mille järgi harjutusi teha.

Raamat on hea reisikaaslane, mis aitab sisustada aega lennujaamas oodates, bussis loksudes või rannas lebades. Milliseid positiivseid muutusi tahaksid oma elus teha ja millised raamatud toetaksid nende tegemist?

Kirjutamine ja tänulikkuse päeviku pidamine aitab häid kogemusi võimendada ning endale olulisi küsimusi esitada. Ühes eksperimendis kirjeldasid osalejad, kuidas tänulikkuse päeviku pidamine vähendas nende depressiivseid sümptomeid ja mitmed tundsid, et selline kirjutamine on isegi tõhusam kui rahustid.

Sotsiaalmeedia dieet – vähenda puhkuse ajal Facebookis veedetud tunde. Võimaluse korral lülita üldse teavitused välja ja anna sõpradele teada, et oled puhkamas ning Facebookist eemal. Nõnda on vähem kiusatust vabu tunde netis surfamise peale kulutada ning tunduvalt lihtsam õhtul varem magama minna, et päikesetõusu ajaks välja puhata. Kui sul on kiusatus liiga palju telekat vaadata, siis pane puldi juurde kleeps viie ideega, mille tegemine annab sulle energiat ja rõõmu. Nõnda saad iga kord valida, kas rohkem rõõmu või rohkem telekat.

Lemmikhobidega tegelemine – millised tegevused haaravad sind kaasa? Mida tehes kaob ajataju ja haihtuvad välise maailma mured? Kas leiad ka nendeks tegevusteks mahti puhkuse ajal?

Uue elamuse proovimine – isegi kui valid rannapuhkuse ning lihtsalt lesid ja sööd terve nädala, võiks ühele päevale sättida mõne meeldejääva elamuse, mis paneb sind tundma elusana. Näiteks möödunud puhkuse ajal proovisin esimest korda sukeldumist, mis oli ühtaegu hirmutav ja erutav ning jättis kustumatu mälestuse.

Peamine retsept puhkuse ajal töömuredest välja lülitamiseks on see, et tee seda, mis muudab sind õnnelikuks ning tee seda tihti. Võimaluse korral jätka praktikaid ka pärast puhkust ja kujunda nendest harjumus, mis toidab sinu akusid ka töönädalatel.

Kuidas valmistuda tööl olles puhkuse õnnestumiseks?
Enneta kliendi päringuid ja lahenda need juba enne puhkuse algust. Näiteks kuu aega enne puhkusele minekut saada oma klientidele kiri, kus teavitad neid oma puhkuseplaanist ning uurid, kas neil on mingeid küsimusi, mis võivad lähikuudel üles kerkida ja kas saaks tegeleda nendega juba enne puhkusele minekut. Nädal-kaks enne puhkuse algust võib saata välja meelespea ja hajameelsemale kliendile ehk isegi personaalselt üle helistada, et viimased lahtised otsad kokku tõmmata.

See suurendab küll puhkuse-eelset töökoormust, aga võimaldab klientidel teadvustada, et sind pole ning nad peavad ise oma asjadega toime tulema või pöörduvad otse sinu asendaja poole.

Kirjuta valmis automaatvastus e-kirjadele, kus teavitad, millises ajavahemikus oled eemal ja kes on sel ajal sinu asendajana valmis küsimustega tegelema.

Kui need asjad on paigas, siis võiksid hakata juba ammutama puhkuse positiivset efekti – elevust peagi algavast puhkusest. Seiklusreisi puhul loe reisiblogisid ja salvesta kaardirakenduse lemmikute alla kohti, mida tahad külastada. Rannapuhkuse korral muretse raamatud, mida tahad lugeda ja trenniprogrammid, mida praktiseerida.

Puhkusel olles mõistad, kui hästi oled töö korraldanud
Kujutle, et on kaks ettevõtet, mille mõlema juhid lähevad ootamatult kaheks nädalaks puhkusele. Ühes ettevõttes puhkeb paanika – pole enam tähtsat juhti, kes probleeme lahendaks, tähtsate klientidega suhtleks ja küsimustele vastaks. Teises ettevõttes aga läheb täpselt nõnda hästi edasi, nagu seni on läinud. Mõned töötajad ei pane isegi tähele, et juhti pole kontoris. Kumb neist on parem juht? Kas see, kelle kohaloleku tõttu kogu ettevõte üldse toimib või see, kes on pannud asjad käima nõnda, et need toimiksid ka ilma temata? Kumb sina tahaksid olla?

Me tahame tunda end olulisena, ent see ei pea tähendama, et oleme asendamatud, eriti puhkuse ajal. Millised eeldused ja kokkulepped loovad sinus meelerahu, et järgmisel puhkusel tõeliselt puhata?

Osale arutelus

  • Harald Lepisk, inspiratsioon.ee koolitaja

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

Paindlik NOOM pakub erilahendusi

Üks korralik majandustarkvara on kohaldatav Teie ettevõtte soovide ja vajadustega. Astro Balticsi loodud majandustarkvaraga NOOM saate kindlad olla, et tarkvara suudab kaasas käia kõikide erisoovidega, mis Teie ettevõtte arenedes võivad tekkida.

Veebipõhine Microsoft Dynamics NAV majandustarkvara terviklahendus

Tänapäeva ettevõtete väljakutseks on pidev ärikeskkonna muutumine. Majandus- või äritarkvara peab seejuures olema paindlik, kasvama koos ettevõttega. Samas tuleb koguda ja vaadata oma andmeid täiesti uuel viisil, et teha tuleviku otsuseid, mitte konstateerida minevikku. Majandustarkvara peab olema kaasaegne, hästi integreeritud ja aitama tööaega kokku hoida.

Valdkonna tööpakkumised

VOLVO ESTONIA OÜ otsib RAAMATUPIDAJAT

M-Partner HR OÜ

29. juuni 2018

Uudised

Tööriistad