Tööturu tulevik ja kuidas selleks valmis olla

Tööturu tul evik ja kuidas selleks valmis olla
Kersti Vannas, Instar EBC OÜ

Muudatused on meie argipäev, nendeta me ei kasva ega arene. Töö on võrreldes varasemate aastatega palju muutunud, kuid mis ootab meid ees? Milline on tööturg kümne aasta pärast ja kuidas see kümme aastat ettevalmistusaega enda kasuks tööle panna?

Kakskümmend aastat tagasi otsis inimene tööd, mitte töö inimest, nüüd on vastupidi. Varem olid inimesed palju püsivamad oma töökohtadel. Seda mõjutas kasvõi see, et uue töö leidmine oli keerulisem, eriti siis, kui ei olnud isiklikke tutvusi, mis mängisid toona palju suuremat rolli kui nüüd.

Tulevikku mõjutavad asjaolud

Kõige olulisem mõjur on inimene, sest ta loob ja võtab kasutusele uusi tehnoloogiaid, mis muudavad meie
elu ja keskkonda. Seega on alati tähtis pöörata tähelepanu inimesele ja inimsuhetele.

Milliseks muutub töö tulevikus?

- Tööandja innovaatilisus
Kiirem teadmiste ja tehnoloogiate ülekandmine ja kasutuselevõtt tähendab, et uute leiutiste praktiliseks
kasutusele võtmiseks ei kulu enam kümneid aastaid. Uued tehnoloogiad muudavad meie arusaamu ja harjumusi, mistõttu on tööandjatel oluline olla innovatsiooni liider või vähemalt teada uusi trende ja olla valmis
neid testima.
- Osa töökohti kaob ära ja uued töökohad eeldavad uusi oskusi
Erioskused muutuvad üha olulisemaks. Peagi oleme olukorras, kus erioskusteta on keeruline tööd leida. Tööd, mida saab robot füüsiliselt ära teha, on kadumas, kuid tööd, mis vajavad mõtlemist, hinnanguid, empaatiat, suhteid – asjaolusid, mis pole tehnikale omased, säilivad ja muutuvad olulisemaks.

Automatiseerimine ja robotid puudutavad kõiki sektoreid. Ka teadmistepõhised valdkonnad pole kaitstud.
Näiteks teatas 2016. aasta lõpus Hollandi pank ING, et plaanib Madalmaades vähendada töökohade arvu
5800 võrra elektrooniliste lahenduste kasutusele võtmise tõttu.
- Konkurents tööturul tiheneb – maailmatasemel Eesti spetsialistide järele nõudlus kasvab
Töötajaid on vähem, kuid organisatsioone, kes nende nimel võitlevad, on rohkem. Tööturul tegutsevatele ettevõtetele lisandub idufirmasid, kes konkureerivad rahvusvahelisel turul. Rahvusvaheliselt tegutsevad idufirmad võivad peagi vajada rohkem spetsialiste kui Eestil on pakkuda.
- Palkade tõus ja suurem palkade erinevus
Tootluse ja efektiivsuse kasv toetab spetsiifiliste erialade palkade tõusu. Kui suure osa tööst teevad ära robotid, saab nendele vähestele robotitega töötavatele inimesele rohkem maksta.
- Töö tähendus muutub
Siiani on olnud töö inimesele vajalik kasvõi minimaalse heaolu taseme saavutamiseks. Tulevikutööd  iseloomustab tähenduslikkus.
- Organisatsioonid ja töösuhted muutuvad
Organisatsioonid on vähem hierarhilised. Töösuhted on paindlikumad, vähem standarditud ja rohkem individuaalsed.
- Töötajad on mobiilsemad ja füüsiline töökoht ei ole oluline
Elanikkonna mobiilsus suureneb odavate ja kiirete kommunikatsiooni- ning transpordilahenduste tõttu.
Tööd ei tehta ainult kontoris, kuid kontor kui kohtumise koht on siiski oluline. Inimene on sotsiaalne olend,
mistõttu näost näkku kohtumised, ühised naljad, tegevused töökaaslastega on äärmiselt olulised isiklikuks
seotuseks ja ka tulemuslikkuseks.
- Ka väike Eesti organisatsioon saab pakkuda rahvusvahelisi töökogemusi
Suureneb rahvusvaheline äritegevus, mis tähendab, et ka Eesti organisatsioonidel on lihtsam oma tooteid ja
teenuseid turustada. Näiteks pakkuda oma töötajatele rahvusvahelisi ja laiema mõjuga töökogemusi.
- Infot on palju ja selleks, et infomüras ellu jääda, tuleb seda ise juhtida (tööandjatel näiteks tegeleda tootemargi kujundamisega)
Töötamise info muutub üha kättesaadavamaks ja tööandja otsustab, kas lasta turul kujundada neist kui tööandjast kuvand või luua infovoog ja juhtida kuvandit oma tegevustega.

Inimesed

Uute sobivate töötajate leidmine on keeruline praegugi, kuid kümne aasta pärast on see veel keerulisem. Arenenud maailmas rahvastiku juurdekasv väheneb. Tehnoloogia küll areneb ja asendab üha rohkem inimtööjõudu, kuid ka tulevikus on vaja inimesi, kes tehnoloogiat kontrollivad.

Muudatused rahvastiku koosseisus mõjutavad otseselt tööealise elanikkonna proportsioone. Peagi moodustavad paljudes arenenud riikides enamuse vanemaealised töötajad ja noorte osatähtsus jääb väiksemaks. Seetõttu tuleb organisatsioonidel leida oma väärtustega sobituvaid „tegusaid hallpäid”
ning samal ajal võidelda nende väheste noorte nimel. Noorte tööle värbamisel muutub üha olulisemaks organisatsiooni atraktiivsus tööandjana.

Ootused

Tänased 20-aastased on 10 aasta pärast tööandjate silmis need atraktiivsed kogemustega spetsialistid. Seega on just nüüd õige aeg kuulda, mida nemad tööandjatelt ootavad (all toodud ootused põhinevad osaliselt Instari alates 2010. aastast korraldatava iga-aastase Eesti tudengite tööootuste uuringu tulemustel) ning selle alusel hinnata oma tegevusi.

Mis iseloomustab tulevikus atraktiivset töökohta ja kuidas seda rakendada?
- Ettevõtlikus kui mõttelaad – too esile oma organisatsiooni ettevõtlik pool. Näiteks 2016. aastal soovis 16% noortest hakata ettevõtjaks. Paku võimalust olla ettevõtja ettevõtte sees.
- Ausus ja läbipaistvus mitte ainult paberil, vaid kogu aeg. 86% pidas oluliseks, et ettevõte kohtleb töötajaid võrdselt ja ausalt.
- Uued juhtimis- ja töötamisvormid
      - koostööl põhinevad töövormid.
      - juhtidel on uus roll, nad on mõjutajad, mitte käskijad. Too oma suurepärased juhid esiplaanile.
- Töö olgu tähenduslik. See on oluline nii noortele kui ka vanematele töötajatele.
- Ole parim tööandja oma töötajatele, sest neist sõltub tegelikult sinu maine.
- Tööandja väline brändimine on reegel, mitte erand. Näita, kes oled ja mida pakud!
- Ole digitaalselt kaks sammu kõigist ees! Pane enda kasuks tööle sotsiaalmeedia, videod, liitreaalsus
(AR) ja virtuaalreaalsus (VR). Tänapäeva noored veedavad enamiku aega digimaailmas. Sellesse maailma peaksid astuma ka tööandjad, et tutvustada end tulevasele tööjõule. 96% tudengitest saab info organisatsiooni kohta selle kodulehelt. Kodulehe eesmärk on näidata korporatiivset organisatsiooni
inimlikumast küljest, tutvustada töötajaid ja miks mitte korraldada ka põnevaid mängustiilis värbamiskampaaniaid.
- Paku häid tööle kandideerimise kogemusi. Värbamiskonkurss on tööandja esimene otsene võimalus näidata, milline ta on tööandjana, mis väärtusi kannab ning kuidas värbamisprotsessis kogetud väärtused ühtivad välja lubatud väärtustega. Tööotsijale on see enamasti esimene otsene isiklik kokkupuude  organisatsiooni kui tööandjaga.
- Ühendamine vs. eristamine. Palusime määratleda sihtrühmad, et inimesi paremini mõista, kuid oluline
on need eri sihtrühmad koos tööle saada, et tekiks sünergia ja suurem seotus inimeste vahel.
- Töökaaslaste hõimud. Hõimlased on töötajad, kes jagavad ühiseid huvisid, hobisid, vaateid. Looge soodne pinnas hõimlastele teineteise leidmiseks, sellega pakute inimesele enamat kui erialane väljakutse – midagi isiklikku. Hõimlased on üldiselt organisatsiooniülesed, mis aitab organisatsiooni siduda ning suurendada
osakondadeülest koostööd ja sünergiat.

Millega alustada, et olla Eesti tööturul atraktiivne ja jätkusuutlik tööandja ka kümne aasta pärast?

PLANEERI
Tea, mis oskusi ja teadmisi organisatsioon vajab kümne aasta pärast.
TUNNE OMAPRAEGUST JA TULEVAST TÖÖJÕUDU
Tea, mis on oluline tulevase tööjõu jaoks ja vaata üle oma tegevused, kas need on kooskõlas noorte ootustega.
TÖÖ TÄHENDUSLIKKUS
Kuidas teie töö eristub kõigist teisest sarnastest töödest? Mis on selle laiem mõju?
UUED TEHNOLOOGIAD JA TULEMUSLIKKUS
Kasuta ja testi uusi tehnoloogiaid, et leida sobivaim ja olla kursis uute veelgi paremate lahendustega. Tegele asjade sisuga, mitte asjade vormi ja reeglitega.
ARENDA OMA TÖÖANDJA BRÄNDI
Tunne oma praeguseid ja tulevasi töötajaid, eristu konkurentidest ja paku neile tööd ning töötingimusi, mis just neile korda lähevad. Alusta oma töötajatest. Kui sul on tugev kuvand loodud koos tööandja saadikutega, näita seda ka väljapoole. Tööandja brändimine pole ühekordne projekt, vaid järjepidev mõtestatud ja mõõdistatud tegevus.

Osale arutelus

  • Kersti Vannas, Instar EBC OÜ

Toetajad:

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad:

Palgakalkulaator

Tarkvara

Taavi Majandustarkvara

Taavi Majandustarkvara iseloomustab laialdane funktsionaalsus, integreeritavus ja hea klienditugi. TAAVI Majandustarkvara aitab ettevõttel luua tervikliku integreeritud infosüsteemi, mis käib pidevalt ajaga kaasas.

SmartAccounts - lihtsaim ja kiireim raamatupidamistarkvara pilves

SmartAccounts on majandustarkvara, mis on suunatud väikese ja keskmise suurusega uuendusmeelsetele ettevõtetele, kelle jaoks on oluline lihtsus ja mugavus.

Valdkonna tööpakkumised

SiSi Finantsid otsib PEARAAMATUPIDAJAT

SiSi Finantsid OÜ

01. september 2017

Uudised