Raamatupidaja roll ladusas audiitorkontrollis

Märt-Martin Arengu
Märt-Martin Arengu käsitleb raamatupidaja osatähtsust audiitorkontrollis

Tulemuslik koostöö audiitori ja ettevõtja vahel eeldab ettevõtte juhtkonna ja raamatupidaja toimivat ühistegevust.

Majandusaasta aruande audit on üldjuhul pikk protsess, mis algab juba sügisel ning lõpeb alles kevadel. Kogu selle aja vältel teeb audiitor mitmesuguseid protseduure ning suhtleb ettevõtte töötajatega.

Tavaliselt algab projekt suhtlusest ettevõtte omanike ja juhatuse liikmetega, mille käigus tehakse esialgne riskihindamine ja määratakse kindlaks plaan ülejäänud auditiks.

Olenevalt ettevõtte eripärast ja tegevusvaldkonnast võib audiitori suhtluspartneriks ettevõtte protsesside selgitamisel ja testimisel osutuda müügidirektor, ostujuht või laomees, ent peaaegu alati on selleks ka raamatupidaja. Esimene intensiivne suhtlusperiood raamatupidajaga toimub siis, kui audiitor alustab lõppenud majandusaasta tegelike bilansi ja kasumiaruande numbrite kontrolli. Teemade keerukuse ja hinnangute rohkuse tõttu võib suhtluse raskuspunkt ühel hetkel juhtkonnale kanduda, tulles raamatupidaja juurde tagasi siis, kui algab juhtkonnaga kokkulepitu alusel raamatupidamise aastaaruande koostamine.

Infovahetuse kvaliteet on kõigi huvides

Selleks, et oma tööga kliendile maksimaalset väärtust luua, on ülioluline, et audiitor saaks aru kliendi tegevuse eripärast nii ettevõtte enda kui ka majandusvaldkonna tasandil. Seetõttu on ka audiitori jaoks vajalik, et iga kliendi esindaja, kellega audiitor oma töös suhtleb, mõistaks, kuidas tema tööülesanded ja vastutusvaldkond organisatsiooni tervikuga suhestuvad ning oskaks seda teadmist edasi anda.

Kui organisatsiooni parem mõistmine aitab audiitoril oma tööd kliendi jaoks efektiivsemalt ja mõtestatumalt planeerida, siis ettevõtte juhtkonna ja raamatupidaja vaheline hea koostöö on kogu auditiprotsessi ladusa kulgemise vältimatult vajalik koostisosa. Nagu iga projekti puhul, ilmneb ka audiitorkontrollis tihti ettenägematuid asjaolusid, mis kokkulepitud ajagraafiku surve alla seavad, seetõttu on vajalik, et audiitori ja juhtkonna vahel kokkulepitu jõuaks kiiresti ka raamatupidajani ning too omakorda teaks anda audiitorile võimalikult täpseid selgitusi, mida ettevõtte bilansi ja kasumiaruande numbrid tähendavad. See aitab tagada, et raamatupidamise aastaaruande vormistamise käigus on juba selle esimene versioon piisavalt hea ja täpne ning selle ülevaatamine läheb audiitoril kiiresti ja sujuvalt.

Audiitoritöö telgitagused

Lisaks vestlustele ettevõtte esindajatega kasutavad audiitorid oma järelduste tegemiseks loomulikult palju ettevõttesiseseid ja -väliseid dokumente. Ettevõttesisesteks dokumentideks on siin raamatupidamisandmed kuni iga üksiku arveni, lepingud, sisekorraeeskirjad, juhtkonna ja omanike koosolekute protokollid, protsessikirjeldused ja muud andmed, mis mõjutavad raamatupidamisandmete valmimist. Ettevõttevälisteks dokumentideks on ennekõike kinnituskirjad ostjatelt, tarnijatelt, pankadelt, juristidelt. Tulemuslik koostöö eeldab, et audiitor käib dokumentide nimekirja välja võimalikult varakult; kui audiitor pole seda teinud, tuletab hea raamatupidaja seda talle meelde. Tegelikult võib sellest juttu teha kohe pärast kliendilepingu sõlmimist, andes sellega märku, et raamatupidaja näol on audiitoril tubli ja tragi koostööpartner olemas.

Audiitorkontrolli käigus tuleb vahel ette, et audiitori nägemus mingite raamatupidamisandmete kohta kujuneb ettevõtja omast erinevaks. Siin annab teema jagada kaheks: audiitor teab, et andmed peavad olema teistsugused või audiitor arvab, et numbrid võivad olla teistsugused. Audiitorid nimetavad neid vastavalt veaks ja ulatuse piiratuseks.

Viga selgitada on lihtsam – audiitoril peaks tulenevalt tema kontrollitud dokumentidest olema põhjendatud arvamus, et number X peaks numbri Y võrra erinev olema. Ta saab juhtkonnale ja raamatupidajale oma tõendusmaterjali näidata ja peab paluma neil viga korrigeerida. Kui seda tehakse, saab audiitor anda puhta järeldusotsuse; kui mitte, on otsuseks märkus või eitav kokkuvõte, olenevalt sellest, kui oluline on vigane number kogu aruande kontekstis.

Teine näide, ulatuse piiratus, on veidi keerukam olukord. See tähendab, et audiitor arvab, et olemasolev number pole õige või tõendatud, kuid ta ei suuda täpselt öelda, millises ulatuses. Näiteks olukorras, kus ettevõte ei ole nõus saatma saldode kohta ostjatele kinnituskirja (ignoreerime siin näites keerukamaid ja kulukamaid alternatiivprotseduure), jõuab audiitor selleni, et tal puudub kindlus, kas bilansis esitatud number X ostjate saldona on õige või mitte. Selle tulemusena väljastab audiitor kas märkusega otsuse või loobub üldse arvamuse avaldamisest, kuna ta ei saa olla kindel, et viga pole aruande kui terviku kontekstis väga oluline.

Sõltumatus ja objektiivsus on tähtsamad kui kliendi rahulolu

Tuletame lõpetuseks veel meelde, et audiitori kindlustandev töövõtt erineb kliendisuhte dünaamika seisukohalt muudest äriteenustest (sealhulgas audiitorettevõtja enda pakutavatest lisateenustest) olulisel määral. Audiitor peab oma töös esindama ja kaitsma esmalt avalikku huvi ja alles seejärel ettevõtte omanike huve. Ning alles pärast seda ja eelneva kahega konflikti minemata, töötab audiitor organisatsiooni juhtkonna huvides ja heaks.

Akadeemilisi uuringuid selle kohta pole küll Eestis tehtud, aga isegi arenenud ärikultuuriga Lääne-Euroopas pole väidetavalt harvad juhtumid, kus raamatupidajad ja finantsjuhid püüavad audiitorit suruda teenusepakkuja rolli, kes peab igati vastama ettevõtte ootustele. Ehkki hea audiitori jaoks on iga kliendi töötaja rahulolu südameasjaks, pole võimalik seda saavutada juhul, kui selleks tuleks minna kompromissile audiitori sõltumatuse ja objektiivsuse nõuetega.

Osale arutelus

  • Märt-Martin Arengu, Audiitorkogu president, vandeaudiitor

Toetajad:

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad:

Palgakalkulaator

Tarkvara

Profit - lihtne ja funktsionaalne majandustarkvara

Profit on lihtne, aga funktsionaalne äritarkvara, mis sõltuvalt valitud moodulitest sobib nii väike- kui suurettevõtetele. Tarkvara katab tüüpilise ettevõtte igapäevased vajadused tänu erinevatele moodulitele, mis on omavahel täielikult integreeritud.

Lihtne, soodne ja turvaline veebipõhine dokumendihaldussüsteem

Midagi installeerida pole tarvis ja aastase paketi kuutasuks on vaid 8.99 eurot kogu ettevõttele, mitte inimese kohta.

Valdkonna tööpakkumised

Unimed Grupp otsib VANEMRAAMATUPIDAJAT

Unimed Grupp OÜ

02. juuli 2017

Hulgikaubandusettevõte otsib FINANTSJUHTI

M-Partner HR OÜ

26. juuni 2017

Uudised