Nutiseadmete ergonoomika

Triinu Sirge
Triinu Sirge annab nõu nutiseadmete ergonoomiliseks kasutamiseks

Nutitelefoni, tahvelarvuti ja sülearvuti kasutamine on me igapäevaelu loomulik osa. Nutiseadmed, on põnevad ja teevad elu mugavaks, kuid kõik see ei pruugi meeldida meie kehale. Kuidas kasutada nutiseadmeid võimalikult ergonoomiliselt?

Meie igapäevaste kaaslaste – nutiseadmete kasutamine põhjustab mitmesuguseid probleeme. Nii mõnigi meist vaatab värvilisi ekraane päevas märksa rohkem aega kui päris inimesi – kolleege, sõpru, perekonda. Me räägime ja suhtleme ekraanidega. Teeme seda nii tööl kui ka pärast tööd. Isegi hommikul ärgates esimese asjana ulatab käsi nutitelefoni järele, mis tõenäoliselt paljusid inimesi nüüdisajal äratab. Ka õhtutundidel enne uinumist vaatame veel viimased uudised üle. See mõjutab meie keha füsioloogiliselt ja tekitab psühhoemotsionaalset pinget.

Väldi nutikaela tekkimist – kontrolli oma kehaasendit

Seoses nutiseadmete levikuga on tekkinud nutihaigused, näiteks nutikael. See ei ole midagi, mis kaela juurde kasvab, nagu nime järgi ekslikult arvatakse. Tegelikult on nutikael pideva nutiseadmete kasutamise tagajärjel tekkinud kaelavalu. Meie pea raskus on keskmiselt 4–5 kilo. Kui pea on püstiasendis ja kehaasend loomulikult sirge, on raskus ühtlaselt jaotunud. Kui töötaja pidevalt vaatab alla enda ees olevat nutitelefoni või tahvelarvutit, siis rakenduvad kaelale märkimisväärsed lisapinged. Näiteks kui pea on kallutatud 15 kraadi ettepoole, siis rakendub kaelas pinge 12 kg, samas 60-kraadise nurga all on pea raskuse mõju lülisambale juba kuni 27 kilo. Sama efekt on ka sülearvuti kasutamisel ilma ergonoomiliste abivahenditeta. Pidev sundasend ja suured koormused kaelalihasetele põhjustavad valu ja ebamugavustunnet, mis võivad levida õlgadesse ning selja piirkonda. Pidevalt ette suunatud kael saab sundasendist tingitud ülekoormuse, millega kaasnevad peavalud ja rühihäired. Lõpptulemuseks on ülekoormushaigus.

Selleks, et vältida kaelavalu, mis on põhjustatud nutiseadmete kasutamisest, tuleks jälgida oma kehaasendit. Mida rohkem inimesi kasutab arvutit ja nutiseadmeid, seda suurem osa ühiskonnast on ohustatud. Kui olete unustanud end liiga kauaks jälle nutitelefoni ekraani vaatama, tasub teha paus ja seade kõrvale panna. Mõistlik kasutusaeg päevas on kuni üks tund. Samas juba pärast 20 minutit peaks tegema pausi, et liikuda, vaadata aknast välja ja ettevaatlikult teha kaela venitusharjutusi. Nutiseadmete kasutamisel tasub mõelda, kui suure osa päevast veedate tahvelarvutis või nutitelefonis. Eelistada tuleks suurema ekraaniga seadmeid või üldse tavalist arvutit, millel on suur kuvar. Siis ei pea liigselt silmi pingutama. Ilmselt mõned kiireloomulised sõnumid saab kirjutada samahästi arvutis, kui toksida mobiiltelefonis. Enamikul mobiiliäppidel on olemas töölaua versioonid (näiteks Skype või Viber), mis võimaldavad samu asju teha suurel ekraanil arvuti taga.

Kasuta nutiseadet ergonoomiliselt

Kui aga nutitelefoni kasutamine on möödapääsmatu, tee seda vähemalt ergonoomiliselt. Peamine viga on see, et nutiseadmete kasutamisel vaadatakse peaga liiga alla. Seega esimese asjana tõsta nutitelefon rohkem silmade kõrgusele, et säilitada kaela ja pea loomulik asend. Lihtne meetod on asetada oma käsi teise käe alla või siis niisama tõsta käsi nii kõrgele enda ette, et nutitelefoni ekraani on mugavam jälgida. Nii on kael pingetest vaba.

Istuva asendi puhul on oluline märksõna vaheldus nagu tavalisel arvutitööl. Ei tohi end unustada samasse asendisse liiga kauaks. Tuleb vahetada asendeid, sealjuures ka käevahetamine aitab, millega trükite või kerite uudisvoogu. Nutiseadmete kasutamine annab meile vabaduse liikuda, seejuures on väga vajalik seda ära kasutada. Siiski pole näiteks sõiduautos või liinibussis nutiseadme kasutamine soovitatav, sest liikuvas sõidukis lugemine ekraanilt koormab rohkem silmi. Füsioloogilisest aspektist sunnime kitsamates ruumides enda keha ebaloomulikesse asenditesse, mistõttu suureneb nutikaela tekke risk.

Pidev ekraani jälgimine põhjustab silmades pinget. Lisaks on oluline teada, et kõik nutiseadmete ekraanid kiirgavad sinise spektriga valgust, mis on silmadele kahjulik. Selle vältimiseks tasub telefoni või tahvelarvutisse installeerida sinise valguse kaitsefilter. Nutiseadmed rikastavad meie maailma, muutes lihtsamaks töö tegemist, õppimist kui suhtlemist. Kasutage neid teadlikult õigesti!

Kuus soovitust nutiseadmete ergonoomiliseks kasutamiseks

1. Hakka pöörama tähelepanu sellele, kui tihti kasutad nutiseadmeid ja millises asendis.
2. Hoia oma nutiseade silmade kõrgusel.
3. Ära kasuta nutitelefoni sõitvas autos, bussis, kuna see on lisapinge silmadele.
4. Tahvelarvuti puhul võta kasutusele spetsiaalne alus.
5. Tee puhkepause, liigu piisavalt ja vaheta asendit.
6. Installi nutiseadmesse sinise valguse kaitse nt Blue Light Filter.

Nutikael ehk valud kaelas, inimese pea kaalub 4–5 kg

Pea ja kael neutraalses asendis – 0 kg

15° allapoole kallutatud – 12 kg

30° allapoole kallutatud – 18 kg

45° allapoole kallutatud – 22 kg

60° allapoole kallutatud – 27 kg

 

Artikkel ilmus algselt ajakirja Personali Praktik jaanuarinumbris.

Infot ajakirja Personali Praktik kohta leiad SIIT.

Osale arutelus

  • Triinu Sirge, Ergoway juhataja ja ergonoom

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

TAAVI PALK – parim valik kõigile palgaarvestajaile

Töötasude arvutamist ja maksustamist puudutava seadusandluse igaaastane muutumine ja uute peensuste jätkuv lisandumine on palgaarvestusest teinud ühe komplitseerituma valdkonna finantsarvestuses.

Books 8 on uue põlvkonna äritarkvara väikestele ja keskmise suurusega ettevõtetele.

Põhipakett sisaldab kõike majandusarvestuseks esmatarvilikku võimaldades registreerida ostu ja müügitehinguid, jälgida klientide võlgnevusi ning enda võlgnevusi tarnijatele. Kõikidest sisestatud toimingutest tehakse automaatselt kanne pearaamatusse.

Valdkonna tööpakkumised

Taxify is looking for an ACCOUNTANT

Taxify OÜ

17. detsember 2017

Maxima otsib FINANTSANALÜÜTIKUT

Maxima Eesti OÜ

22. detsember 2017

Uudised

Tööriistad