Brexit mõjutab ka maksustamist

Gaily Kuusik
Gaily Kuusik kirjutab Brexiti mõjust maksustamisele

Ühendkuningriigis rahvahääletusel langetatud otsus lahkuda Euroopa Liidust toob kaasa uusi väljakutseid. Räägitud on Brexiti mõjust finantsturgudele ja ka nähtud seda mõju, kuid Brexitiga kaasnev on tegelikult sügavam ning mõjutab kõiki Euroopa Liidu liikmesriike.

Silmas ei peeta sellega mitte võimalikke järgmisi lahkumisi, vaid Ühendkuningriigi lahkumise mõju teistele riikidele ja Ühendkuningriigile endale. Euroopa Liit ei ole olnud ainult kaupade, kapitali ja inimeste vaba liikumine ning ühisturg, vaid sisuliselt ka ühine õigussüsteem – vähemalt maksude mõttes.

Rahvahääletus lühiajalises plaanis suurt maksudega seotut ei mõjuta, sest enne kui Ühendkuningriigist saab jälle sõltumatu ja iseseisva majandusega riik, ootab tõenäoliselt ees kaheaastane väljumisläbirääkimiste voor, kui ei leita muud põhjendust väljumise mittetoimumiseks. Küll aga saavad pingsalt jälgida saareriigis toimuvat kõik need ettevõtjad, kelle majandustegevus kuidagigi Ühendkuningriigiga seotud. Olgu selleks turg, töötajad või hankijad, mis kõik on otseselt seotud maksude ja maksustamisega. Ka need, kes on harjunud Inglismaa netipoodides ostlema, saavad ilmselt pärast Ühendkuningriigi liidust lahkumist kogeda senise kaupade vaba liikumise asemel impordipiiranguid ja tollimakse sarnaselt Ameerika Ühendriikidest või Hiinast kauba tellimisega.

Euroopa Liidust väljaastumine ei ole kiire ja valutu. On räägitud mitmest mudelist – olgu selleks siis Norra, Šveitsi või Kanada mudel. Siiski ei saa me välistada, et tekib hoopis neljas ja täiesti omanäoline – Ühendkuningriigi mudel. 

Kaudsed maksud

Millised väljakutsed ja valikud Ühendkuningriigil on? Euroopa Liidust väljaastumine nõuab Ühendkuningriigilt hulga reforme, mille puhul praegu otsused puuduvad. Esimene ja kõige olulisem maksude aspektist on Ühendkuningriigi edasine suhe Euroopa Liiduga ning osalemine ühisturul, kaupade, kapitali ja tööjõu vabas liikumises.

Euroopa Liidu tasandil on peamiselt ühtlustatud kaudne maksustamine, eelkõige tollimaksud, aktsiisid ja käibemaks. Tollivaldkond on Euroopas pea täielikult kaetud direktiivide ja määrustega, mis määravad ära nii ühisturule toodavate kaupade kogused kui ka nende maksustamise. Kõik see tuleb Euroopa Liidust väljaastumisel täielikult riigisisese õigusega katta ning Ühendkuningriigil endal hallata. Suure tõenäosusega võib Ühendkuningriik siin kopeerida sisuliselt Euroopa Liidu süsteemi, muutes mõningaid teemasid, millele seni on vastu oldud ning määrates ise ka näiteks imporditollimaksu määrasid.

Kõige rohkem hakkab ettevõtjaid mõjutama see, et kaubatarnete puhul rakenduvad senise ühendusesisese soetamise ja ühendusesisese käibe asemel ekspordi ja impordi formaalsused, mis võib kaasa tuua ka maksukohustusi Ühendkuningriigist pärit kauba Euroopa Liidu ühisturule sisenemisel või registreerimiskohustuse tekkimist kauba toimetamisel Ühendkuningriiki.

Sama kehtib aktsiisikaupade liikumisel piiriüleselt, kus Euroopa Liidu seniste kaubavahetusreeglite mõju ja aktsiisikaupade vaba liikumine kaob. Arvestades, et enam kui poole Ühendkuningriigi ekspordist moodustab müük Euroopa Liidu turule, mõjutab kaubavahetuse maksustamine Ühendkuningriigi majandust tervikuna. 

Ilmselt näeme olulisimaid muudatusi Euroopa Liidust lahkumise järel käibemaksustamises – senised ühendusesisese kaubanduse vabastused asenduvad sisuliselt tollipiiride, tollimaksude, impordi ja ekspordi reeglitega. Kaovad ka sellised piiriülesed süsteemid nagu MOSS, reisiteenuste erikord ja käibemaksu tagastamine oma liikmesriigist. Suure tõenäosusega luuakse riigisisesed erireeglid, et Euroopa Liidust lahkumise mõju leevendada. Eeldades, et Ühendkuningriik ei muuda Euroopa Liidust lahkudes suuresti oma kehtivat käibemaksusüsteemi, kaotavad sealsed kaupmehed võimaluse tugineda otseselt käibemaksudirektiivile ja Euroopa Kohtu praktikale.

Euroopa Liidust eraldumine annab Ühendkuningriigile ka võimalusi – enam ei pea arvestama direktiivi käibemaksureeglitega, mis võimaldab suuremat paindlikkust, näiteks käibemaksuvabastus energiasäästlikele toodetele või nullprotsendilise maksumäära taastamine kütusele ja energiale.

Tegelikult ei saa välistada, et Ühendkuningriik võiks senise käibemaksu asendada mõne uue kaupade ja teenuste maksuga, analoogselt kunagise ostumaksuga, mida koguti hulgikaubanduse tasandil. Arvestades aga praeguseid trende maailmas, on senise lisandunud väärtuse maksu asendamine ebatõenäoline.  

Eesti jaoks väga tundlik teema – riigiabi – ei ole Ühendkuningriigi Euroopa Liidust lahkumise järel enam teema ning see võib tugevasti mõjutada ka kaudse maksustamise poliitikat, võimaldades suuremat riigi sekkumist majandusse. Senised riigiabi vaidlused nagu Amazon, Starbucks, Apple jne aga jätkuvad ning seda Ühendkuningriigi väljumine ei mõjuta.

Plaanitavad muudatused

Otsesed maksud ei ole üldjuhul kaetud Euroopa Liidu õigusega, olles täielikult riikide enda pädevuses. Euroopa Liit on sekkunud otsestesse maksudesse üksnes niivõrd, kuivõrd see on seotud ohuga neljale Euroopa Liidu põhivabadusele. Senine tihedam koostöö riikide vahel kaob ning vastastikune abi saab toimida üksnes topeltmaksustamise vältimise lepingute või väljumiskõneluste tulemusena sündiva kokkuleppe alusel.

Praegu ei ole veel selge, mis saab näiteks ema-tütarühingu direktiivi või intresside ja litsentsitasude direktiivi põhimõtete kohaldamisest, kuid suure tõenäosusega jäävad need reeglid üsna sarnaseks seni kehtivaga. Kui aga Eesti soovib oma maksuseadustes Ühendkuningriigi äriühinguid edaspidi sama soodsalt kohelda, tuleb teha muudatusi ka meie enda tulumaksuseaduses. Näiteks viitab Eesti tulumaksuseadus praegu mitmes kohas Euroopa majanduspiirkonnale ja Šveitsile. Kui Ühendkuningriik tulevikus Euroopa majanduspiirkonna liige ei ole, tuleks viide meie enda tulumaksuseaduse vastavatesse sätetesse (nt litsentsitasud, dividendid, intressid) eraldi lisada.

Ühendkuningriik on praegu veel osa Euroopa Liidust. Pärast liidust väljumist kaotavad Euroopa Liidu õigusaktid – direktiivid ja määrused – Ühendkuningriigis oma otsekehtivuse. Ühendkuningriigi riigisisene õigus, kuhu direktiivid on üle võetud, kehtivad aga edasi. Ka Euroopa Liidu piiranguteta on ebatõenäoline, et luuakse täiesti uus maksusüsteem. Küll aga peab Ühendkuningriik looma oma tollisüsteemi ja leppima kokku, milliste piirangutega tuleb arvestada kauplemisel Euroopa Liidu siseturul. Samuti peab riik arvestama vajadusega sõlmida ise kokkuleppeid teiste riikidega, võimaldades oma kaupade ja teenuste tõrgeteta pääsu välisturule.

Osale arutelus

  • Gaily Kuusik, Deloitte’i maksunõustaja

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Veebiseminarid 24/7

Valdkonna tööpakkumised

Ramirent Shared Services AS is looking for a GENERAL LEDGER ACCOUNTANT

Ramirent Shared Services AS

27. november 2017

Taxify is looking for an ACCOUNTANT

Taxify OÜ

17. detsember 2017

Manpower is looking for a CHIEF ACCOUNTANT

Manpower OÜ

03. detsember 2017

Uudised

Tööriistad