ID-kaardi uuendamine

Tuuli Seinberg
Sertifitseerimiskeskuse juht Kalev Pihl selgitab ID-kaardi uuendusi

ID-kaart on üks raamatupidajate ja palga­arvestajate igapäevaseid töövahendeid, mida
kasutatakse autentimistel ja maksete soorita­misel. Sel aastal ootab ID-kaarti mitu uuendust, millega tasub tõrgeteta töö tagamiseks kursis olla.

ID-kaartide uuendamise kohta on viimasel ajal ringi liikunud kaks uudist, mis on tekitanud veidi segadust. Aasta alguses selgus, et alates jaanuarist 2016 ei ole ID-kaardi sertifikaatide uuendamine võimalik ning kui kaardi sertifikaadid on aegunud või peatatud, tuleb pöörduda PPA teenindusbüroosse.
Veebruaris andis politsei- ja piirivalveamet teada, et Eesti võtab alates 1. märtsist toodetavatel ID-kaartidel, elamisloa- ja digi-ID-kaartidel kasutusele senisest tugevama krüptograafia ning märtsis algab ka kõigi seni väljastatud kaartide krüptograafia asendamine tugevamaga. Uuendamine viiakse lõpule käesoleva aasta jooksul.

Uurisime Sertifitseerimiskeskuse juhilt Kalev Pihlalt, mida, millal ja kuidas uuendada tuleb.

Pihl selgitab, et ajaliselt esimene uudis teatab, et kuna üheksa aastat tagasi välja antud kaardid on tehniliselt sedavõrd vananenud, ei saa väljastada tänapäeval usaldusväärset sertifikaati. Juhul kui sertifikaadid peaksid sel aastal lõppema ja kaart samas veel kehtib, siis saab PPA-sse pöörduda Digi-ID saamiseks, kuid ei saa küsida uusi sertifikaate samale füüsilisele kaardile. Siin on siis ajalooliselt termin „uuendamine” kasutusel kui kehtivuse pikendamine ja seda sellest aastast alates enam ei tehta.

Ajaliselt hilisem uudis räägib sellest, et seoses tehnoloogia arenguga on mõistlik muuta ka kehtivaid sertifikaate. Termin „uuendamine” on kasutusel kui tehniliselt parema versiooni loomine sama kehtivusega ja seda praegu veel ei tehta, kuid vastav võimalus avaneb peagi. Otsest kohustust aga kellelegi ei panda ning uuendamine on pigem vaba valik või mingil hetkel tehniline paratamatus.

Mida 1. märtsist kehtima hakanud muudatus kaasa toob?

Alates 1. märtsist väljastatakse riiklikele dokumentidele sertifikaate n-ö uuest kohast. See on muudatus, millega eelkõige infosüsteemide haldajad ja arendajad peavad arvestama, sest see „uus koht” tuleb süsteemidele tuttavaks teha.
Kui süsteemis on see eeltöö tegemata, siis võib juhtuda, et keegi, kes on endale just saanud uue ID-kaardi või mobiil-ID, ei saa infosüsteemi sisse logida või allkirja anda, kuid kõik ülejäänud kolleegid saavad seda teha. Kuigi sellistes olukordades on lihtne üksikinimest probleemina käsitleda, siis tegelikult võiks pigem otsida süsteemset viga, kuni on kindel, et uute kaartide tugi on toimiv.

Mida raamatupidaja peab tegema, et ID-kaardiga kõigis sirvikutes turvaliselt oma toiminguid teha?

Praegu saabki kõigi sirvikutega tööd teha. Põhjus, miks uuendamisele õhutatakse kiiresti, on võimalik koostoime puudumine tulevaste sirviku-versioonidega, mida tõenäoliselt ei ole oodata enne aprilli. Soovitan jälgida teateid ka ID-kaardi tarkvaras või mõnel veebilehel, kes vastavaid kontrolle teevad. Kui teile antakse soovitus uuendada oma kaardil olevaid sertifikaate, siis tuleks seda kindlasti teha.

Mis on vahet krüptograafia ja sertifikaatide uuendamisel?

Krüptograafia on alustehnoloogia, millele tugineb ka isiku sertifikaatide väljastus. Antud kontekstides on seda kasutatud selgitamaks, et me ei tegele mitte üksiku sertifikaadi probleemiga eraldi, vaid käsil on tunduvalt mastaapsem muudatus.

Mis juhtub siis, kui ID-kaart jääb uuendamata?

Praeguse plaani kohaselt ei juhtu midagi. Kui tõesti jõuab teie arvutisse sirvik, mis ei tööta teie kaardiga, siis saate uuendamise käivitada alles pärast vastava vajaduse ilmnemist. Lisaks on oodata, et sel puhul on esmalt raske meenutada mõnd IT-teemalist artiklit vms, mis hoiatas selle sündmuse eest ning esimeste minutite või ka tundide jooksul saavad pahameele osaliseks kõik kõrvalseisjad või teenusepakkujad.

Mis juhtub siis, kui sertifikaadid enam ei kehti?

Praegu on nii, et kui teil on veel 10-aastane kaart ja sellel sertifikaadid ei kehti, siis politsei- ja piirivalveamet väljastab teile tasuta digitaalse isikutunnistuse, et saaksite jätkata teenuste tarbimist tavapärasel moel.

Kuidas kontrollida sertifikaatide kehtivust?

Alla 10-aastase kehtivusega kaardil on sertifikaatide eluiga võrdne kaardi elueaga,  seega saab sertifikaadi kehtivuse lõppu lugeda kaardi pealt. 10-aastase kehtivusega kaardi puhul avage ID-kaardi haldusvahend oma arvutis ning selle esilehel on vastav info nähtav.

Mida saab teha üle veebi ning millal ja miks tuleb minna PPA-sse?

Kuna küsimus puudutab ilmselt uuendamist, siis uuendamine on 100% võimalik teha ära oma kodus ja PPA-sse peaks pöörduma vaid juhul, kui kasutajatugi sellise soovituse välja annab.

Osale arutelus

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

Taavi Majandustarkvara

Taavi Majandustarkvara iseloomustab laialdane funktsionaalsus, integreeritavus ja hea klienditugi. TAAVI Majandustarkvara aitab ettevõttel luua tervikliku integreeritud infosüsteemi, mis käib pidevalt ajaga kaasas.

Profit - lihtne ja funktsionaalne majandustarkvara

Profit on lihtne, aga funktsionaalne äritarkvara, mis sõltuvalt valitud moodulitest sobib nii väike- kui suurettevõtetele. Tarkvara katab tüüpilise ettevõtte igapäevased vajadused tänu erinevatele moodulitele, mis on omavahel täielikult integreeritud.

Valdkonna tööpakkumised

Uudised

Tööriistad