E-tähest võib sõltuda käibemaksumäär

raamatute käibemaks
Raamatute ja e-raamatute käibemaksumäär sõltub liikmesriigi otsusest

Leinonen OÜ nõustamisüksuse juht Tõnis Elling selgitab, kuidas ja mis tingimustel saab alandatud maksumäära raamatute ja e-raamatute puhul rakendada.

Käibemaksuseaduse (KMS) § 15 lg 2 p 1 alusel maksustatakse raamatuid alandatud 9% maksumääraga. Kui vaadata KMS selgitusi rahandusministeeriumi kodulehel, siis seal tuuakse välja täpsustavad kriteeriumid, mida seaduses ei ole. Rahandusministeeriumi seisukoht on, et raamat ei ole seaduses mõistena defineeritud ning vähendatud maksumäära rakendamisel lähtutakse tavatähendusest, milleks on köidetud mitteperioodiline terviklik väljaanne. Oluliseks kriteeriumiks raamatute puhul on terviklikkus ehk raamatud ei ole mõeldud täiendamiseks nagu näiteks joonistamis- ja värvimisraamatud, kalendermärkmikud, ristsõnakogumikud. Elektroonilistele väljaannetele ning kaubana müüdavatele CD-dele, DVD-dele ja kassettidele ei rakendata vähendatud maksumäära sõltumata andmekandja sisust.

Ligikaudu poolteist aastat tagasi tegi Euroopa Kohus sellel teemal ühe lahendi[1], millega täpsustas, kuidas ja mis tingimustel riigid saavad oma siseriiklikus õiguses alandatud maksumäära raamatute puhul rakendada. Euroopa Kohus rõhutas, et vastavalt käibemaksudirektiivi art 98 saavad liikmesriigid kohaldada kas ühte või kahte alandatud maksumäära. Vähendatud maksumäärasid kohaldatakse üksnes direktiivi III lisas nimetatud rühmadesse kuuluvate kaubatarnete ja teenuste osutamise suhtes. Vähendatud maksumäärasid ei kohaldata elektrooniliselt osutatavate teenuste suhtes. Käibemaksudirektiivi lisa III on aga aja jooksul muudetud. Enne direktiiviga 2009/47 tehtud muudatust oli raamatute osas sõnastus selline, et alandatud maksumäära alla läks ainult raamat tavatähenduses ehk siis raamat trükitud kujul. Pärast muudatust oli sõnastus laiem: alandatud maksumäära võib kasutada kõigil füüsilisel kandjal olevatele raamatutele.

Eelotsuse taotlus tuli Euroopa Kohtusse Soomest. Soome siseriiklikus seaduses oli raamatute alandatud määr sätestatud nii nagu direktiivi lisas enne muudatust. Alandatud maksumäära võis kasutada ainult siis, kui tegemist oli trükitud raamatuga. Nüüd soovis Soome kohus teada, kas selline lähenemine on ikka kooskõlas direktiivi mõttega ja neutraalsuses põhimõttega. Euroopa Kohtule esitatud materjalidest nähtus, et kaebuse esitaja tegeles kirjastamisega ja andis lisaks trükiraamatutele välja ka audioraamatuid ja e-raamatuid, mis anti välja elektroonilise failina. Elektroonilised failid asusid erinevatel andmekandjatel nagu CD, CD-ROM, USB-mäluseade, millel oli edasi antud esialgu trükiraamatuna välja antud raamatu sisu. Audioraamat, mis on mõeldud kuulamiseks, annab edasi trükiraamatu sisu, mis loetakse ette, sellisel füüsilisel kandjal nagu CD või CD?ROM. E-raamat sisuliselt reprodutseerib esialgu trükiraamatuna välja antud raamatu. Kusjuures e-raamatu väljanägemine ja ülesehitus vastab põhimõtteliselt trükiraamatule, sellisel füüsilisel kandjal nagu CD või USB? mäluseade ja seda saab alla laadida arvutisse või selleks kohandatud lugerile. E-raamatud võivad siiski sisu ja ülesehituse poolest trükiraamatust erineda.

Eelotsuse taotluses küsis siseriiklik kohus, kas siseriiklik õigus on käibemaksudirektiiviga kooskõlas, kui siseriiklikult maksustatakse paberkandjal välja antud raamatuid vähendatud käibemaksumääraga ja raamatuid, mis on välja antud muul füüsilisel kandjal nagu CD, CD?ROM või USB?mäluseade, hariliku käibemaksumääraga. Teiseks, kas vastus sellele küsimusele võib olla erinev sõltuvalt kasutatud füüsilise kandja liigist, asjaomase raamatu sisust või vastava kandja tehnilistest omadustest.

Euroopa Kohus asus seisukohale, et liikmesriikidel on õigus – tingimusel et nad järgivad ühisele käibemaksusüsteemile omast neutraalse maksustamise põhimõtet – täpsustada, millistele käibemaksudirektiivi III lisas nimetatud kaupadele ja teenustele vähendatud käibemaksumäära kohaldatakse. Neutraalse maksustamise põhimõtte kohta meenutas kohus, et neutraalsuse põhimõttega on vastuolus see, kui sarnaseid ja seega omavahel konkureerivaid kaubatarneid või teenuseid koheldakse käibemaksuga maksustamisel erinevalt[2].

Selleks et kindlaks teha, kas kaubad või teenused on sarnased, tuleb arvesse võtta peamiselt keskmise tarbija seisukohta. Kaubad või teenused on sarnased, kui neil on sarnaseid tunnuseid ja nad kasutamise võrreldavuse kriteeriumi alusel rahuldavad tarbijate seisukohalt samu vajadusi ja kui olemasolevad erinevused ei mõjuta oluliselt keskmise tarbija otsust kasutada üht või teist nimetatud kaupadest või teenustest.

Käibemaksumäär jääb liikmesriigi otsustada

Kuna pärast muudatust on käibemaksudirektiivi III lisa punktis 6 nimetatud kõigil füüsilistel kandjatel olevate raamatute tarnet, siis jääb see, millistele raamatute füüsilistele kandjatele vähendatud käibemaksu kohaldada, liikmesriikide otsustada, tingimusel et nad järgivad ühisele käibemaksusüsteemile omast neutraalse maksustamise põhimõtet.

Seetõttu tuleb eelotsusetaotluse esitanud kohtul kindlaks teha, kas paberkandjal välja antud raamatud ja raamatud, mis on välja antud muul füüsilisel kandjal kui paber, on tooted, mida keskmine tarbija võib pidada sarnasteks toodeteks. Nimetatud kohtul tuleb selleks hinnata, kas neil raamatutel on sarnaseid tunnuseid ja kas nad kasutamise võrreldavuse kriteeriumi alusel rahuldavad tarbijate seisukohalt samu vajadusi, et teha kindlaks, kas olemasolevad erinevused mõjutavad oluliselt või märgatavalt keskmise tarbija otsust kasutada üht või teist nimetatud raamatutest või mitte.

Kui aga keskmise tarbija jaoks on põhiliselt oluline nende raamatute sarnane sisu, sõltumata sellest, millisel kandjal need raamatud on või millised on nende omadused, ei ole valikuline vähendatud käibemaksumäära kohaldamine põhjendatud.

Ehk siis tegelikult tuleb siseriiklikult otsustada, kas e-raamatud ja trükitud raamatud on konkureerivad kaubad või mitte. Sellest peaks sõltuma, kas alandatud maksumäära tuleb rakendada ainult trükitud raamatutele või laieneb see ka muul füüsilisel kujul avaldatud raamatutele.

[1] C-219/13

[2]C?384/01 punkt 25 ning C?259/10 ja C?260/10 punkt 32.

Osale arutelus

  • Tõnis Elling, Leinonen OÜ nõustamisüksuse juht

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

TAAVI PALK – parim valik kõigile palgaarvestajaile

Töötasude arvutamist ja maksustamist puudutava seadusandluse igaaastane muutumine ja uute peensuste jätkuv lisandumine on palgaarvestusest teinud ühe komplitseerituma valdkonna finantsarvestuses.

Standard ERP on integreeritud äritarkvara keskmistele ja suurtele ettevõtetele.

Standard ERP ühendab endas traditsioonilise ettevõtte ressursiplaneerimise (ERP) ja kliendihalduse (CRM) kõrval laialdasel hulgal erilahendusi lähtuvalt ettevõtte spetsiifikast ning vajadustest.

Valdkonna tööpakkumised

Ramirent Shared Services AS is looking for a GENERAL LEDGER ACCOUNTANT

Ramirent Shared Services AS

27. november 2017

Uudised

Tööriistad