Maksu- ja tolliameti uus iseteeninduskeskkond e-MTA

Egon Veermäe
Egon Veermäe tutvustab uut iseteeninduskeskkonda e-MTA

Heaks maksulaekumiseks on vaja täita kaks olulist tingimust. Esiteks peab kogutud maksuraha kulutamine olema inimestele arusaadav ning teiseks peab maksude tasumine olema lihtne.
Kui esimene tingimus sõltub kõikidest avaliku sektori asutustest, siis maksu- ja tolliameti teenuste lihtsustamise nimel saab maksuhaldur suurema osa tööst ise ära teha.

Maksu- ja tolliametil on pikaajaline kogemus e-teenuste arendamisel just riigisektoris. Juba 2000. aastal pakkusime esimese avaliku sektori asutusena e-teenuseid ehk elektrooniliselt esitatavate deklaratsioonide võimalust. Selle sammuga oli toonane maksuamet innovaatilisemaid ametiasutusi mitte ainult Eestis, vaid kogu  maailmas.
2004. aastal lisandusid juba e-tolli teenused, 2007. aastal läksime üle kliendigrupipõhisele e-keskkonnale, 2009. aastal võtsime kasutusele ettemaksukonto süsteemi ning alates 2012. aastast oleme järjepanu suurendanud dokumentide kättetoimetamist e-maksuameti/e-tolli kaudu.

Eesmärk on tegevusi automatiseerida

Tehnoloogia tormiline areng on põhjustanud selle, et viisteist aastat tagasi loodud keskkond on moraalselt ja eelkõige sisuliselt vananenud ning takistab uute vajalike funktsioonide ja tänapäevaste lahenduste realiseerimist.
Näiteks võtsime selle aasta alguses kasutusele tulu- ja sotsiaalmaksu deklareerimise uue teenuse, mis lihtsustab raamatupidajate tööd. Nüüdseks on seda teenust jõudnud kiita juba paljud, kuid meelde on jäänud ka ajutised tõrked süsteemi rakendamisel. Iseenesest ei olnud nendes lühikestes tõrgetes midagi erakorralist, kuid ootused meie teenuste laitmatusse toimimisse on põhjendatult kõrged. Ja neile ootustele peame vastama.
Lisaks tehnoloogilisele küljele vajab hädasti tähelepanu ka keskkonna kliendisõbralikkus. Senine maksuarvestuse süsteem on raskesti arusaadav, mitmekeelsuse võimalus on ainult osaliselt, palju on kasutusel keerulisi mõisteid ning abi nende selgitamisel ei ole piisavalt  kättesaadav.
Selleks et maksu- ja tolliameti iseteeninduskeskkond oleks ka järgmistel kümnendil üks e-teenuste lipulaevadest, olemegi alustanud senise 2000. aastast pärit e-maksuameti/e-tolli reformimisega.
Mitmeaastase projekti käigus vaatame üle kõik lahendused, kuidas eraisikud, ettevõtjad ja ühingud saavad maksu- ja tolliteemadel meiega suhelda.
Eesmärk on teenuste lihtsustamise ja tänapäevastamise käigus vähendada meiega suhtlemisvajadust, et tegevused oleksid automatiseeritud ja e-MTA töötaks n-ö taustal. Samuti ei ole e-MTA tulevikus enam koht, mis vaid andmeid endasse tõmbab, vaid pakub olulist teavet näiteks ettevõtjatele oma äriotsuste tegemisel.

IT-arendus paindlikumaks

Uue e-keskkonna kesksed arendusteemad on ka nutilahenduste, e-arvete ning masin-masin-liideste juurutamine. Samuti peab keskkond võimaldama andmete lihtsat korduvkasutust ja pakkuma võimalusi erasektorile avaandmete abil luua uusi mugavusteenuseid. Uus e-MTA teeb maksude maksmise ja kokkukogumise lihtsaks, jälgitavaks, kontaktivabaks ja ühest kohast kättesaadavaks.
Oleme võtnud eesmärgiks ka tavapärasesse IT-arendusse võimalikult palju paindlikkust juurde tuua.
Iga uue teenuse või olemasoleva uuendamise puhul plaanime teha selliselt, et kõigepealt valmistame prototüübi, mille kohta palume kasutajatelt tagasisidet.
Kui on midagi puudu või üle, siis võtame seda arvesse. Ettevõtjate esindajad on meie plaanile juba positiivselt vastanud ja valmis kaasa mõtlema, et e-MTA arvestaks ka tegelikult maksumaksjate vajadusi. Uus e-teenus läheb töösse siis, kui kasutaja on selle heaks kiitnud.
Esimestele prototüüpidele oleme ka juba tagasisidet küsinud. Postipaki deklareerimise, käibemaksukohustuslaseks registreerimise ja e-ajatamise rakendustele oleme saanud väärt mõtteid. Nendest viimane on detsembri keskpaigast ka valmis kõigile kasutamiseks. Postipakke saab uue lahendusega deklareerida 2016. aasta esimesest poolest ning käibemaksukohustuslaste registreerimise e-teenus valmib 2017. aastal.

Automaatse deklareerimise süsteem

Uus suund maksuhalduri töös on jagamismajanduse ja e-kaubandusega seotud teenustele mugava automaatse deklareerimissüsteemi väljatöötamine. Pilootprojekti raames on see võimalus esimesena Uberi partnerjuhtidel. Projekti edu korral tahame, et see laieneks kõikidele, kes soovivad oma e-keskkondades maksude deklareerimist automatiseerida.
Automaatse deklareerimise süsteem näeks välja selline, et vabatahtlikkuse alusel saab saata oma majandusarvestustarkvara, panga või muu platvormi (taksoäpid, e-kauplused vms) kaudu andmed maksuhaldurile. Säärane teenus on kasutusel näiteks eraisikute elamuasemelaenude deklareerimisel, kus inimesed saavad anda nõusoleku oma andmete edastamiseks maksu- ja tolliametile.
Automaatse deklareerimise süsteemi puhul arvutaks MTA saadud andmete alusel ise isiku maksukohustuse ning saadaks väljaarvutatud maksusumma e-arvega panka. Täiendavalt saaks maksumaksja lasta maksusumma pangakontolt ka automaatselt maha arvestada.
Sellises ulatuses andmete esitamise ja maksude tasumise automatiseerimine muudab maksudega seotud asjaajamise palju lihtsamaks. Kes tahab, saab aga ka tulevikus deklaratsioone ise otse e-MTA-sse sisestada.

E-MTA muutub ettevõtja abimeheks ja nõuandjaks

Paralleelselt e-MTA uuendamisega on käimas ka "Aruandlus 3.0” projekt eesmärgiga vähendada ettevõtjate halduskoormust maksu- ja tolliametile ning statistikaametile andmete esitamisel. Projekti tulemusel peaks vähenema ettevõtjate aruandlus andmete võrra, mida üks asutus juba ettevõtjatelt on küsinud. Info, mida riik ettevõtjalt tahab, peab olema standarditud ning selle edastamine toimuma automaatselt.
Tulevikus on e-MTA keskkond, mis ainult ei kogu andmeid, vaid mille põhieesmärk on anda ettevõtjale maksude tasumise kohta infot, samuti selle kohta, kas maksukäitumises võib olla riske, mille lahendamiseks saab maksuhaldurilt nõu küsida. Ettevõtja saab võrrelda ka oma majandusnäitajaid sama tegevusvaldkonna ja piirkonna ettevõtjatega.
Tahame ehitada e-MTA ettevõtja abimeheks, et maksude tasumine oleks veelgi lihtsam ning edaspidi saaks nutivahendis elementaarsed asjad tehtud ja maksukohustuse täitmisel nõu reaalajas. Selleks ootame kõikidelt senistelt kasutajatelt julgeid ja lennukaid mõtteid, kuidas tulevikus maksuhalduriga elektrooniliste kanalite abil suhelda ning milliseid täiendavaid lahendusi või mugavusi kliendid ise ootavad.
Ettepanekuid saab teha aadressil www.emta.ee/e-mta_ideed asuva vormi kaudu.

Osale arutelus

  • Egon Veermäe, maksu- ja tolliameti peadirektori asetäitja

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

Standard ERP on integreeritud äritarkvara keskmistele ja suurtele ettevõtetele.

Standard ERP ühendab endas traditsioonilise ettevõtte ressursiplaneerimise (ERP) ja kliendihalduse (CRM) kõrval laialdasel hulgal erilahendusi lähtuvalt ettevõtte spetsiifikast ning vajadustest.

TAAVI PALK – parim valik kõigile palgaarvestajaile

Töötasude arvutamist ja maksustamist puudutava seadusandluse igaaastane muutumine ja uute peensuste jätkuv lisandumine on palgaarvestusest teinud ühe komplitseerituma valdkonna finantsarvestuses.

Valdkonna tööpakkumised

Manpower is looking for a CHIEF ACCOUNTANT

Manpower OÜ

03. detsember 2017

Ramirent Shared Services AS is looking for a GENERAL LEDGER ACCOUNTANT

Ramirent Shared Services AS

27. november 2017

Taxify is looking for an ACCOUNTANT

Taxify OÜ

17. detsember 2017

Uudised

Tööriistad