Mida teha, kui ID-kaardi kasutamisel on tõrkeid

Erik Prozes
Sertifitseerimiskeskusest antakse nõu, mida teha, kui ID-kaardi kasutusel...

Paljud raamatupidajad ja eraisikud on ID-kaardiga tehtavatel toimingutel põrganud viimasel ajal probleemile, et PIN2 sisestamisel kuvatakse pangaaknas veateade ja makse jääbki tegemata. AS-i Sertifitseerimiskeskus klienditoe osakonna juhataja Ave Hinno selgitab, milles on asi ja mida saab ise ära teha, et töö sujuks ja ülekanded õigel ajal tehtud saaks.

ID-tarkvara töötab kõigi levinumate veebilehitsejatega. Brauseritest on toetatud kõige uuemad operatsioonisüsteemide toetatavad brauseri versioonid:
•    Windows: Internet Explorer, Mozilla Firefox, Google Chrome;
•    Mac OSX: Mozilla Firefox, Safari, Google Chrome;
•    Linux: Mozilla Firefox, Google Chrome.
Mõned veebilehitsejad vajavad autentimiseks või allkirjastamiseks lisaseadistusi.
Windowsi kasutajatel võib osutuda kõige lihtsamaks kasutada Internet Explorerit (IE), sest pärast ID-kaardi tarkvara paigaldust ei ole IE osas vaja teha lisaseadistusi.

Mida teha, kui Google Chrome’is PIN2 siiski kasutada ei saa?
Veebilehitsejad Google Chrome ja Safari eeldavad lisaks ID-kaardi tarkvara paigaldamisele kasutajapoolset lisaseadistust enne digitaalset allkirjastamist või makse kinnitamist e-teenuses. Kõik vajalikud juhised on ID-veebis www.id.ee koondartikli all “Maksete kinnitamine ja digitaalne allkirjastamine veebis ebaõnnestub”.  
Oluline on teada, et operatsioonisüsteemid Windows Vista ja XP ei toeta enam digitaalset allkirjastamist Google Chrome’is. Chrome’is allkirjastamise eelduseks on, et teenusepakkuja toetab uut Chrome’i allkirjastamise lahendust.

Mis muutus seoses oktoobris kasutusele võetud uue Chrome’iga?
Sertifitseerimiskeskuse andmetel on Chrome 46 avalikustatud ja Eesti ID-kaardi kasutajal polnud vaja teha mingeid täiendavaid samme, välja arvatud senine seadistus digiallkirjastamise osas.
Allkirjastamise võimaldamiseks tuleb kõigil kasutajatel sõltumata versioonist lugeda läbi juhis, mille leiate ID-veebist pealkirja alt “Google Chrome’is digitaalne allkirjastamine ebaõnnestub – korduma kippuvad küsimused”.

Mida teha siis, kui süsteem ei tunne ID-kaarti üldse ära?
Esmalt tuleb veenduda, et ID-kaart oleks õigetpidi lugejas (pilt n-ö näoga allapoole); USB-ühendusega lugeja puhul tasub proovida ühenduspesa vahetust.
Kui see lahendus ei aita, siis tasub helistada ID-abiliinile numbril 1777 või 677 3377 (vastatakse 24/7) või kirjutada aadressile abi@id.ee.

Millal ja kuidas tasub tellida ID-kaardi lisakaart?
Digitaalne isikutunnistus ehk digi-ID on soovituslik neile, kes kasutavad ID-kaarti elektrooniliselt oma igapäevatöös.
Digi-ID aitab vältida erinevaid riske ID-kaardi kui isikut tõendava dokumendi kadumisel või kiibi vigastamisel. Digi-ID valmib ootetööna Politsei- ja Piirivalveameti (PPA) kontoris ja riigilõiv on soodsam kui ID-kaardil. Digi-ID kaarti ei saa kasutada isikut tõendava dokumendina.

Kas ID-kaardi vahetuseks või uuendamiseks peab PPA kontorisse kohale minema?
Dokumendi kättesaamiseks peab pöörduma PPA kontorisse, taotluse saab edastada elektrooniliselt. Täpsema info leiate PPA kodulehelt: https://www.politsei.ee/et/teenused/isikut-toendavad-dokumendid/id-kaart/taiskasvanule/index.dot.

Millal on otstarbekas kasutada mobiil-ID lahendust? Miks on see tasuline?
Sertifitseerimiskeskuse kinnitusel on Mobiil-ID eeliseks paindlikkus ning sõltumatus arvutist ja tarkvarast. Lahendus võimaldab nii e-keskkondadesse siseneda kui ka digiallkirju anda.
Autentimis- ja digiallkirjastamise toimingud saab teha nutiseadmes, milles on mobiil-ID toega SIM-kaart. Mobiil-ID kasutamiseks pöördu oma mobiilioperaatori poole ja sõlmi mobiil-ID leping. Pärast mobiil-ID lepingu sõlmimist saad uue SIM-kaardi. Kui SIM-kaart on mobiiltelefoni asetatud, aktiveeri teenus ID-kaardi abil Politsei- ja Piirivalveameti veebilehel.
Teenus on tasuline, sest vajab eraldi telefonioperaatori tehnilist tuge, mis peab olema kättesaadav 24/7. Teenusega liitumine maksab 10 eurot (mobiil-ID riigilõiv). Teenuse kuutasu on kuni 1 euro. Täpsemat infot eripakkumiste ja hindade kohta saad oma mobiilioperaatorilt.

Kuidas ise oma ID-kaarti ja sellega seonduvaid olulisi andmeid kaitsta?
Sertifitseerimiskeskus soovitab ID-kaardi turvaliseks kasutamiseks meeles pidada:
• Ära anna oma ID-kaarti teiste isikute kätte. Seda on võimalik kuritarvitada, kuid vastutama pead siiski sina.
• Kui kaob ID-kaart või PIN-koodid on varastatud, teata sellest kohe abiliini telefoninumbril 1777. Võib kasutada ka numbrit (+ 372) 677 3377, näiteks välismaalt helistades või kohtadest, kus lühinumbritele helistamine on piiratud.
• ID-kaardi kadumise korral pöördu isiklikult lähimasse Politsei- ja Piirivalveameti teenindusse dokumendi kehtetuks tunnistamiseks ning vajaduse korral uue dokumendi taotluse esitamiseks.
• Tea, et ID-kaardi abil antav digitaalallkiri on võrdne omakäelise allkirjaga ja sellega kaasneb vastutus.
• PIN2-kood on võrdne sinu omakäelise allkirjaga. Enne kui sisestad PIN2-koodi, veendu, et oled tutvunud dokumendiga, millele allkirja annad.
• Veebilehitsejad võivad puhverdada (ajutiselt salvestada) aktiivse ID-kaardi sessiooni käigus sisestatud PIN1 ehk isikutuvastamise koodi. Selle tulemusel võib õnnestuda erinevatesse e-teenustesse sisselogimine ilma PIN1-koodi korduvalt sisestamata. PIN1-koodi “puhverdamist” saab vältida, kui järgida järgmist kolme põhimõtet:
• kui kasutasid ID-kaarti internetis mõnes e-teenuses, siis teenuse kasutamise lõppemisel vajuta kindlasti “Välju”, “Logi välja” või “Sulge” nupule;
• pärast ID-kaardi elektroonilise kasutamise lõppu võta ID-kaart alati kaardilugejast välja;
• sulge kindlasti kõik veebilehitseja (Internet Explorer, Mozilla Firefox, Chrome, Safari) aknad, kui eelnev on tehtud.

Kindlasti on suurimaks eelduseks, et kasutuskeskkond (arvuti) on korrapäraselt uuendatud ja sel on turvatarkvara. Lisasoovitusena tuleks kindlasti kasutada kõige värskemat ID-tarkvara.

Kuidas jälgida, milliseid uuendusi on vaja teha, et töö sujuks tõrgeteta?
Turvalisuse ja ID-tarkvara nõuetest lähtudes tuleb kasutada alati nii operatsioonisüsteemi, veebilehitseja, turvatarkvara kui ka ID-tarkvara viimaseid versioone.
Enamik programme teavitab kasutajat uuendustest, mis tuleks paigaldada esimesel võimalusel. Asutuse internetivõrgus hoolitseb uuendamise eest enamasti asutuse IT-tugi. Tavakasutaja saab teavet uuenduste kohta üldjuhul kohe, kui tootja on need avalikustanud. Paigaldamisel tuleb järgida süsteemiteavitusi.
Arvutites, kus kasutatakse ID-kaarti, soovitame hoiduda tundmatu väljastaja või ebamäärase sisuga tarkvara paigaldamisest.         

Osale arutelus

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

Veebipõhine Microsoft Dynamics NAV majandustarkvara terviklahendus

Tänapäeva ettevõtete väljakutseks on pidev ärikeskkonna muutumine. Majandus- või äritarkvara peab seejuures olema paindlik, kasvama koos ettevõttega. Samas tuleb koguda ja vaadata oma andmeid täiesti uuel viisil, et teha tuleviku otsuseid, mitte konstateerida minevikku. Majandustarkvara peab olema kaasaegne, hästi integreeritud ja aitama tööaega kokku hoida.

Profit - lihtne ja funktsionaalne majandustarkvara

Profit on lihtne, aga funktsionaalne äritarkvara, mis sõltuvalt valitud moodulitest sobib nii väike- kui suurettevõtetele. Tarkvara katab tüüpilise ettevõtte igapäevased vajadused tänu erinevatele moodulitele, mis on omavahel täielikult integreeritud.

Valdkonna tööpakkumised

Lemoine Estonia otsib RAAMATUPIDAJAT

Manpower OÜ

03. detsember 2017

Ramirent Shared Services AS is looking for a GENERAL LEDGER ACCOUNTANT

Ramirent Shared Services AS

11. detsember 2017

Taxify is looking for an ACCOUNTANT

Taxify OÜ

17. detsember 2017

Uudised

Tööriistad