Kodukontor – alternatiiv tavakontoris töötamisele

Karin Reinhold
Karin Reinhold räägib kaugtöö plussidest ja miinustest

Kaugtööd tehakse üha rohkem. Mis on selle kasu ja miinused? Kas kaugtöö sobib kõigile?
Kodukontoriks, või ka laiemalt kaugtööks, peetakse töötegemisviisi, mis võimaldab töötajale info- ja kommunikatsioonitehnoloogia abil ligipääsu oma tööle töökohast eemal, näiteks kodus. Niisugune võimalus tavapärasele kontoritöökohale on tehnoloogia arenemise tõttu muutunud üha populaarsemaks.

Kodukontoriks, või ka laiemalt kaugtööks, peetakse töötegemisviisi, mis võimaldab töötajale info- ja kommunikatsioonitehnoloogia abil ligipääsu oma tööle töökohast eemal, näiteks kodus. Niisugune võimalus tavapärasele kontoritöökohale on tehnoloogia arenemise tõttu muutunud üha populaarsemaks.

Ettevõte saab töötajaid kodukontoris töötada lubades kasu, kuna töötajate tootlikkus suureneb tänu tööga rahulolule ja nad on pühendunumad ning väärtuslikud töötajad hoitakse ettevõttes (Martin & MacDonnel 2012). Võimalik, et ettevõtte kulud tavakontoris töökohtade arvu vähenemise tõttu kahanevad, samuti on ettevõtte kuvand potentsiaalsele tööjõule ja klientidele soodsam ja moodsam (Illegems & Verbeke 2004).

Enamasti tuleb kodukontoris töötamise soov töötajalt. Tööandja on üldjuhul passiivsem pool – tõenäoliselt kardavad ettevõtte juhid kõige enam, et kaotavad kontrolli töötajate üle. Eestis kasutab tööandja kaugtööle lubamise võimalust enamjaolt selleks, et tulla vastu töötaja soovidele ja vajadustele, pakkudes neile võimalust töötada paindlikuma graafiku järgi, et töö- ja eraelu sobivamalt ühendada. Kindlasti ei tohi tööandja kodutööle lubamist ära kasutada enda huvides, et sundida töötajaid (tasustamata) tööle ka töövälisel ajal või eeldada, et töötaja on kättesaadav 24 tundi. Kui palju kaugtööd Eestis ja maailmas kasutatakse, on teadmata, kuid hinnangute põhjal võib see olla 8–20% kõigist töökohtadest (Bosua & Gloet 2014; EWCS 2005; Lehto & Sutela 2009). USA-s on ennustatud, et nende riigis võib selliste töökohtade osakaal 2016. aasta lõpuks tõusta koguni 43%-ni. Siinkohal peetakse silmas nn hübriid-kaugtöötajaid – tavapärast kontoritöökohta omavaid töötajaid, kellel on mingis ulatuses võimalik tööd teha kodus. Uuringutest on selgunud, et kodukontori kasutamine on kõige edukam juhul, kui see on töötajale vabatahtlik ning kui kodutöö osakaal ei ületa 20% tööajast.

Kodukontoris töötamise eelised

Töötaja seisukohast on põhieelis suurem tööga rahulolu, paindlik töögraafik, autonoomsus ja ametialane paindlikkus, samuti kulude ja aja kokkuhoid. Samas on kodukontoris töötamisel ka oma ohud: professionaalne ja sotsiaalne eraldatus kasvab, rollid segunevad ja võimalik, et ka terviseprobleemid süvenevad (tööd tehakse kodus haigena). (Barron 2007)

Kodukontoris töötamise reeglid

Usun, et tööandja peaks võimalust töötada kodukontoris soodustama, ent seejuures on väga oluline, et oleksid kokku lepitud kindlad reeglid ning tööandja ja töötaja näeksid kodus töötamist ühtemoodi. Kui ettevõte pole töötajaid varem kaugtööle lubanud, siis esmalt tasuks alustada katseprojektiga, mille õnnestumisel saab edasi tegutseda. Alustuseks tuleb ettevõttes määrata kindlaks tegevuskava, mille alusel töötajaid kodukontorisse töötama lubatakse. Tuleks mõelda:

* milliste tööde puhul on kodukontoris töötamine võimalik,

* kuidas hakkab kujunema juhi ja alluva suhtlus kodus töötamise  päevadel,

* milliste vahenditega töötaja kodus tööd teha saab ja

* kuidas mõõdetakse töö tulemusi.

Juhi roll on projekti õnnestumiseks kahtlemata oluline, kuivõrd temalt oodatakse, et ta suhtub kodutöösse positiivselt, usaldab alluvaid, oskab töid probleemideta delegeerida ja hästi suhelda, on orienteeritud töö tulemustele, paindlik ja uuele avatud.

Kodukontor võib tekitada pingeid

On selge, et enamikus ettevõtetes kõik töötajad kodutööd teha ei saa – seega nähakse kodutöös tihti privileegi ja see võib tekitada ettevõttes sisepingeid. Kahtlemata nõuab nende probleemide ennetamine juhilt selgitustööd ja lisapingutust. Kui juht saab töötajaga vesteldes aru, et alluval puudub kodus eraldatud koht, kus tõhusalt töötada, või kaugtööd soodustavad isikuomadused (suutlikkus säilitada motivatsioon; kiire tegutsemine ja oskus iseseisvalt probleeme lahendada, enesekindlus ja -distsipliin), siis tuleks mõelda, kas niisugust töötajat tasub kodutööle lubada. Sellisel juhul võib kodukontori kasutamine muutuda töötajale hoopis koormavaks ja lisastressi allikaks, samuti võib kahaneda töö produktiivsus ja töötaja motiveeritus. On töötajaid, kes ei suuda end kodus töölainele viia. Uuringutes leidub ka soovitusi, kuidas end paremini motiveerida töö alustama – näiteks riietuda hommikul ümber tavapärastesse tööriietesse, teadlikult sulgeda magamistoa ja muude eluruumide uksed jm.

Kodukontor ja töötaja tervis

Kodukontoris töötamise puhul kerkib ühe probleemina üles töötaja tervisekahjustuse risk ja õnnetused. Tekib küsimus, kes sellisel juhul on vastutav pool – täidab ju töötaja oma kodus tööandja antud ülesandeid ja tegutseb tööandja huvides. Töötervishoiu ja tööohutuse seadus kodukontori töötingimusi ei reguleeri. Ka kohustust teha riskianalüüs ei ole, kuigi heaks tavaks peetakse seda, et tööandja huvitub ka mööblist ja seadmetest, mida töötaja kodukontoris kasutab. Näiteks Kanadas katab tööandja osaliselt või täielikult ergonoomilise töölaua ja töötooli kulutused töötajale, kes viibib suure osa ajast kodukontoris, ning vestleb töötajaga, et teada saada, kas on veel midagi, mida ta tema tervise heaks teha saab, kui tööd tehakse kodukontoris.

Edukas kaugtööprogramm on hästi läbi mõeldud ja kindlate reeglitega, kuid kõige tähtsamaks peetakse usaldust töötajate ja juhtide vahel (Kowalski ja Swanson 2005). Oluline on keskastmejuhtide toetus ja hea ligipääs IT-vahenditele ka väljaspool ettevõtet (kaugtöötajate tehniline varustus ei tohiks jääda alla kontoris töötavate kolleegide omale). Tõenäoliselt on vaja juhtidel oma juhtimisstiili kohandada, sest muutub nii eesmärkide seadmine ja ülesannete jagamine kui ka juhi võimalus tööd kontrollida ning viis, kuidas ta töötajaga suhtleb.

Näpunäited

Koosta kodutööle lubamise eeskiri ja aruta see läbi juhtide ja töötajatega. Arvesta järgmiste asjaoludega.

* Kas kõik töötajad, kelle töö võimaldab, soovivad kodukontorit kasutada? Ei ole õige töötajaid kodukontorit kasutama sundida.

* Kas potentsiaalsed kodukontoris töötajad saavad tegelikult kodukontorit kasutada? Võimalik, et töötajal pole kodus tingimusi, mis töötegemist soodustavad. Näiteks võivad segada koolivaheajal kodusolevad lapsed, suur kodutööde hulk, vähene eraldatus meelelahutusvahenditest jms.

* Kodutööpäevadel peaks töötaja töö olema tulemustele orienteeritud ja selle järgi tuleb kohandada ka töö hindamise kriteeriumid. Tööprotsess ise on teisejärguline.

* Kas on mõni päev, mil kõik töötajad peaksid põhikontoris olema (näiteks esmaspäeval, kui on koosolek)?

* Kas reede on kodutöö tegemiseks sobilik päev? Mitu uuringut on näidanud, et töötajad võivad arvata, et reedene kodukontoripäev on pika nädalavahetuse algus.

* Ära karda teha eeskirjades muudatusi. Alusta prooviajaga ja vaata, kuidas reeglid toimivad. Kui on detaile, mis ei toimi, on mõttekas neid kiirelt muuta, enne kui töötajate käitumisharjumused on juba juurdunud.

* Pea meeles, et edukal kaugtöötegijal peavad olema vajalikud isikuomadused, eelkõige hea enesedistsipliin, iseseisvus ja sisemine motiveeritus.

Hea kaugtöö tegija:

* vajab minimaalset järelevalvet;

* on kompetentne;

* on produktiivne, kui kasutab töötamiseks eri kohti;

* on motiveeritud ja tal on hea organiseerimisvõime;

* oskab hästi aega juhtida;

* oskab iseseisvalt lahendada keerukaid probleeme;

* on hea suhtleja nii juhi kui ka töökaaslastega.

Juhi meelespea

* Kaugtöötaja produktiivsus – kas töötaja saab kodukontoris tööülesannetega hakkama ja teeb nõutud tööd tähtajaks?

* Kaugtöötaja töö kvaliteet – kas töötaja suudab kodus sama edukalt kontsentreeruda kui kontoris?

* Suhtlus – kas töötajat on võimalik kodukontori päeval kätte saada? Kas ta vastab e-kirjadele ja sõnumitele piisava ajavahemiku jooksul?

* IT-vahendid – kas töötajal on probleemideta ligipääs vajalikele dokumentidele ja muudele töövahenditele?

* Töökeskkond – kas töötaja on kujundanud endale kodus küllalt eraldatud töönurga, mis on ka tervisesõbralik ja ohutu?

Osale arutelus

  • Karin Reinhold, Riskiekspert OÜ juhataja, TTÜ töökeskkonna ja tööohutuse õppetooli dotsent

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

TAAVI PALK – parim valik kõigile palgaarvestajaile

Töötasude arvutamist ja maksustamist puudutava seadusandluse igaaastane muutumine ja uute peensuste jätkuv lisandumine on palgaarvestusest teinud ühe komplitseerituma valdkonna finantsarvestuses.

Standard ERP on integreeritud äritarkvara keskmistele ja suurtele ettevõtetele.

Standard ERP ühendab endas traditsioonilise ettevõtte ressursiplaneerimise (ERP) ja kliendihalduse (CRM) kõrval laialdasel hulgal erilahendusi lähtuvalt ettevõtte spetsiifikast ning vajadustest.

Valdkonna tööpakkumised

Ramirent Shared Services AS is looking for a GENERAL LEDGER ACCOUNTANT

Ramirent Shared Services AS

27. november 2017

Uudised

Tööriistad