18. märts 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Ametiautole maks turuhinna järgi?

Kaaluda võiks ametiautode kui hüve maksustamist lähtuvalt sõidukite turuhinnast, ütles rahandusministeeriumi maksu- ja tollipoliitika asekantsler Dmitri Jegorov.

Jegorov ütles täna Äripäeva teemaveebi raamatupidaja.ee maksukonverentsil, et ametiautode käibemaksu seaduse muudatus on Eesti maksusüsteemi püha lehm, mis kütab veel pikka aega kirgi.

Tema sõnul on spetsialistid arutlenud, kuidas saaks ametiauto kui hüve maksustamist muuta paindlikumaks. Üks variant oleks sõidukite maksustamine lähtuvalt turuhinnast. „Praegu maksustatakse näiteks väikest Peugeot'd ja Porschet samamoodi – kui just viimane pole kaubikuna registreeritud,“ ütles Jegorov.

Maksud kogunevad edukalt

Ta märkis, et olukorras, kus Eesti rahvastik aina väheneb ja vananeb, on praeguse maksusüsteemi jätkusuutlikkus küsitav. „Maksusüsteem peab olema kestlik ja läbipaistev. Järgime põhimõtet, et maksukoormus ei suureneks, vaid et maksubaas oleks võimalikult lai,“ ütles ta.

„Maksukoormust tõsta ei tohi, seega tuleb praeguses maksusüsteemis ümbermängimisi teha,“ ütles ta. Järgida püütakse põhimõtet, et maksustatakse pigem tarbimist kui teenimist.

Tema sõnul on lähiminevikus olnud maksukogumine eelarve kontekstis suhteliselt edukas. Kuigi veel on vara teha põhjapanevaid järeldusi 1000euroste arvete seaduse kohta, on Jegorovi sõnul praeguse statistika järgi selle kasu mõõdetav kümnetes miljonites eurodes aasta kohta. Autode käibemaksu muudatus kasvatas aga poole miljoni euro võrra kuu kohta erisoodustuste deklareerimist.

Jegorov ütles, et konkreetsetest võimalikest maksumuudatustest veel rääkida ei saa, kuna koalitsiooniläbirääkimised alles kestavad. „Selge on aga see, et kõiki lubadusi pole võimalik täita. Nii palju raha eelarves ilmselgelt pole,“ ütles ta.

Erimeelsused sotsiaalmaksu muutmisel

Üldine konsensus on, et langetatakse tööjõumaksu ja maksukoormuse langetamine peab puudutama just madalapalgalisi. „Lähenemistes ollakse paraku väga erinevatel arvamustel – pakutakse nii astmelist tulumaksu, tavapärast maksuvaba tulu tõstmist kui ka astmelise maksuvaba tulu kehtestamist,“ rääkis Jegorov.

Teine ühine arusaam on Jegorovi sõnul pahede, näiteks alkoholi ja tubaka kõrgem maksustamine.

Erimeelsustes ollakse aga sotsiaalmaksu muudatustes – valitsusliitu moodustavad erakonnad pakuvad välja nii sotsiaalmaksu langetamist väljaspool Harjumaad 3% võrra, sotsiaalmaksu lae kehtestamist kui ka sotsiaalmaksu kahe osa lahkulöömist.  Samuti ollakse eri meelt ettevõtlust puudutavates maksudes.

Põhiküsimus on Jegorovi sõnul just see, kust võetakse raha tööjõumaksude langetamiseks. „Seepärast ongi koalitsiooniläbirääkimised praegu nii keerulised,“ märkis ta.

Autor: Eliisa Matsalu, Tuuli Seinberg

Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Mare TimianRaamatupidaja.ee juhtTel: 6670405
Külli ReinoRaamatupidaja.ee toimetajaTel: 6670405
Cätlin PuhkanRaamatupidaja.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700