Statoil seljatas Tallinna müügimaksuvaidluses

Euroopa Kohus leidis eelotsuses, et Statoil ei oleks pidanud aktsiidikaupadelt müügimaksu maksma.

Euroopa Kohus leidis täna avaldatud Tallinna müügimaksu eelotsuses, et müügimaksu ei saa kohaldada aktsiisikaupade suhtes, kuna maksul on eelarveline eesmärk.

Advokaadibüroo Glikman Alvin & Partnerid maksuvaldkonna juht Priit Raudsepa sõnul tähendab see seda, et kõik kütusemüüjad saavad kütuselt tasutud müügimaksu tagasi. Raepressi andmetel oli ainuüksi Statoili kaasuses selleks summaks 1,6 miljoni euro. Statoiliga sarnaseid kütusemüüjatest vaidlejaid on veel. Kokku kogus Tallinn müügimaksu üle 17 miljoni euro.

„Euroopa Liidu kohtuotsuse kohaselt puudub müügimaksul erieesmärk. Nimelt saab direktiivi kohaselt aktsiisikaupadelt koguda müügimaksu vaid juhul, kui sellel oleks olnud erieesmärk. See tähendab seda, et kõikide aktsiisikaupade osas oli müügimaks Euroopa Liidu õigusega vastuolus. Muu osa (ülejäänud kaubad) polnud Euroopa Kohtu vaidluse teemaks,“ selgitas Advokaadibüroo Glikman Alvin & Partnerid maksuvaldkonna juht Priit Raudsepp.

Tallinna linn leiab, et Euroopa Kohtu lahend on küll oluline, aga ei anna siiski alust müügimaksu tagastamiseks, sest esinevad täiendavad alused kaebuste rahuldamata jätmiseks. „Nimelt leiame, et ettevõtjad on maksukulu kandnud edasi tarbijale, kes on reaalselt müügimaksu ettevõtjatele tasunud. Müügimaksu tagastamine tähendaks ettevõtjate alusetut rikastumist, mis ei ole põhjendatud. Sellest tulenevalt kohtumenetlused müügimaksu tagastamise üle jätkuvad,“ teatas linnavalitsus.

Raepressi teade
Raepress teatas, et Euroopa Kohus tegi täna eelotsuse Tallinna müügimaksu asjas. Kohus leidis Eesti õiguse analüüsimisel, et müügimaksul ei oleks saanud kohaldada aktsiisikaupade suhtes, kuna maksul on eelarveline eesmärk. Kohalike maksude seaduse müügimaksu regulatsiooniga võidi tekitada Tallinnale kahju.

Euroopa Kohus hindas küsimust, kas Tallinna müügimaksu eriotstarve – ühistranspordi arendamine – on käsitletav sellise eriotstarbena, mis võimaldab maksustada aktsiisitooteid. See tähendab, et kas Tallinna müügimaksul, mis puudutab aktsiisikaubaks olevate kaupade jaemüüki, on erieesmärk, kui maksust rahastatakse ühistranspordi korraldamist maksu kehtestanud omavalitsuse territooriumil.

Euroopa Kohus asus seisukohale, et müügimaksu maksutulu sihtotstarve on seotud Tallinna linnal lasuvate üldiste kuludega, mis ei sõltu müügimaksu olemasolust. Kohtu hinnangul üldisi kulusid saab rahastada mis tahes liiki maksu tuludest. Seega ei saa viidatud erieesmärki, nimelt ühistranspordi korraldamise rahastamist Tallinna linna territooriumil, eristada puhtalt eelarvelisest eesmärgist.

Sellest tulenevalt leidis Euroopa Kohus, et müügimaksul ei ole erieesmärki, kui maksust rahastatakse ühistranspordi korraldamist maksu kehtestanud omavalitsuse territooriumil ning kui sellise ülesande täitmine ja rahastamine on maksu olemasolust sõltumata omavalitsuse kohustus, isegi kui maksulaekumisi on eranditult kasutatud vaid selle ülesande täitmiseks. Järelikult tuleb nimetatud sätet tõlgendada nii, et sellega on vastuolus niisugused põhikohtuasjas kõne all olevad siseriiklikud õigusnormid, millega kehtestatakse maks aktsiisikaubaks oleva vedelkütuse jaemüügile.

Kohtuotsusest järeldub seega, et müügimaksul oli eelarveline eesmärk ning seda ei oleks saanud kohaldada aktsiisikaupade suhtes.

Tallinn on seisukohal, et müügimaks kehtestati kohalikke maksude seaduse alusel ja Tallinn lähtus riigi kehtestatud õigusaktidest. Kohalike maksude seaduses ei olnud sätestatud, et müügimaksu ei või kohaldada aktsiisikaupadele. Samuti puudus seaduses erieesmärgi kehtestamise tingimused ning kord. Kohalike maksude seadus sätestas ühemõtteliselt, et müügimaksuga on maksustavad kõik jaekaubad ning teenused. Seega on tegemist Eesti Vabariigi poolt aktsiisidirektiivi ebakohase ülevõtmisega.

Kohalike maksude seadus jäeti viimata kooskõlla Euroopa Liidu õigusega. Kui Tallinna linnal tekib kohustus maksta tagasi aktiisikaupadelt tasutud müügimaks ning tasuda intressi, siis on see käsitletav linnale kahju tekitamisena, mille hüvitamise kohustus lasub riigil. Tallinna linn on ennetavalt esitanud kohtule kaebuse riigilt kahju väljamõistmiseks ja selles asjas oli kohtumenetlus peatatud.

Euroopa Kohtu lahend puudutab ainult aktsiisiga maksustavaid kaupu ning ei ole laiendatav kogu müügimaksule. See puudutab ainult väiksemat osa müügimaksust.

Euroopa Kohtu lahend ei anna täiendavaid aluseid ettevõtjatele nõuda nende tasutud müügimaksu tagastamist. See võib puudutada ainult neid ettevõtjaid, kes on seaduses sätestatud tähtajal esitanud müügimaksu tagastusnõuded ja vaidlustanud ettevõtlusameti maksuotsused kohtus.

Samuti ei ole Eruoopa Kohtu otsus aluseks uute tagastusnõuete esitamiseks, vaid omab tähendust ainult konkreetses kohtumenetluses. Pealegi on tagastusnõude esitamiseks sätestatud 3. aastane tähtaeg möödunud ning nõuded oleks aegunud.

Vaidlusalune müügimaksu summa kokku on ca 1,6 mln eurot.

Osale arutelus

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

Kiire ja lihtne aruandlus ja palgaarvestus

Raamatupidamistarkvaraga AccountStudio muudad aruannete koostamise ja palkade arvestamise kordades lihtsamaks ja kiiremaks.

Standard ERP on integreeritud äritarkvara keskmistele ja suurtele ettevõtetele.

Standard ERP ühendab endas traditsioonilise ettevõtte ressursiplaneerimise (ERP) ja kliendihalduse (CRM) kõrval laialdasel hulgal erilahendusi lähtuvalt ettevõtte spetsiifikast ning vajadustest.

Valdkonna tööpakkumised

Ramirent Shared Services AS is looking for a GENERAL LEDGER ACCOUNTANT

Ramirent Shared Services AS

27. november 2017

Taxify is looking for an ACCOUNTANT

Taxify OÜ

17. detsember 2017

Manpower is looking for a CHIEF ACCOUNTANT

Manpower OÜ

03. detsember 2017

Uudised

Tööriistad