14. oktoober 2014
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

MTA lihtsustab andmeesitust

Maksu- ja tolliameti eesmärk on hoida maksukohustuse täitmine võimalikult lihtsana, kirjutab MTA peadirektori asetäitja Egon Veermäe.

Võrreldes teiste arenenud majandusega riikidega on Eesti maksuhaldur olnud efektiivseim maksude kokkukoguja Euroopas. Kui OECD riigid kulutasid 2011. aastal keskmiselt 1,04% maksutulust selle kokkukogumisele, siis Eestil kulus vaid 0,34%. Samuti on Eestis  e-maksuameti rakenduste tõttu deklaratsioonide esitamine kiire ja täpne.. Kui veel 2009. aastal külastasid maksu- ja tolliameti (MTA) teenindusbüroosid pea 400 000 klienti, siis selle aasta prognoos on 150 000. Kui iga teenindussaali kontakti kohta koos mineku ja tulekuga arvestada 90 minutit, siis see tähendab, et MTA kliendid on viie aastaga säästnud pea 1,2 miljonit tundi.. Deklaratsioonide esitamist on võimalik muuta ettevõtjatele aja- ja kulusäästlikumaks täiendava automatiseerimisega. Näiteks eeltäidetud käibedeklaratsioonide esitamisega, kuhu suunas võiks pikemas perspektiivis liikuda. Seda aga ainult juhul, kui koos ettevõtjatega leida arutelude käigus sobiv mudel, mis reaalselt nende halduskoormust vähendaks. Samuti on eelduseks kõigi ettevõtjate soov läbipaistvaks maksukorralduseks.

Meie kliendid on valinud suhtlemiseks e-kanalid

MTA eesmärk on hoida maksukohustuse täitmine võimalikult lihtsana. Tähtis on see, et maksumaksja jaoks oleks teenus mugav ja maksuhalduriga suhtlemine iseenesest ei oleks takistuseks maksukohustuse täitmisel. Seega arendame oma süsteeme järjepidevalt ning otsime uusi innovaatilisi lahendusi, et pakkuda võimalikult mugavat teenust kõikidele maksumaksjatele.Eelmisest aastast saavad füüsilised isikud tuludeklaratsioone esmakordselt esitada nutitelefonis, äriühingud saavad maksuvõlga ajatada elektroonselt ning haldusaktid toimetatakse kätte e-maksuametis. Üksikuna võivad need olla maksumaksja jaoks vähemärgatavad muudatused, kuid aitavad hoida maksuhalduri pakutava teenuse kaasaegsena ja võimaldavad suhelda kliendiga seal, kus talle kõige lihtsam.Tänavu juulis käivitus maksu- ja tolliameti eestvedamisel töötamise register, mis koondab kõik töötamisega seotud informatsiooni, mis seni riigi eri registritesse koguti. See, et nüüd on tööandjal vaid üks kanal sellise info esitamiseks, vähendab ka tema halduskoormust ning tulevikus on võimalik registri arendustega vähendada seda veelgi.Oktoobrist vormistavad ka aktsiisilaopidajad aktsiisikaupadega seotud siseriiklikud saatedokumendid elektroonselt süsteemis SADHES. Kui seni pidi aktsiisikaubaga koos liikuma kolm paberit, siis uue süsteemi kasutuselevõtuga liigub kaubaga kaasa ainult üks saatelehe eksemplar. Lisaks paberivabale asjaajamisele saavad ettevõtted võimaluse jälgida ja saada reaalajas ülevaadet endaga seotud saatelehtede töötlemise käigust ning võimaluse kasutada süsteemi pakutavaid eeltäidetud laoseisu ja -liikumise aruandeid.Uuest aastast muudetakse veel tulu- ja sotsiaalmaksu deklaratsioonide (TSD) vorme ning uuendatakse esitamise keskkonda, mis teeb nende e-maksuametis täitmise ja esitamise käepärasemaks ning annab riigile maksude kohta rohkem informatsiooni.Järgmine suurem samm andmeesituse lihtsustamisel on füüsilistele isikutele n-ö puutevaba tuludeklaratsiooni pakkumine. See tähendab, et riik saadab inimesele teate, et tema deklaratsioon on moodustatud ning see tuleb e-maksuametis vaid üle vaadata ja kinnitada. Osaliselt on kavas selline lahendus kasutusele võtta juba järgmisel aastal, kuid täiesti puutevabaks muutub tuludeklaratsiooni esitamine tõenäoliselt paari aastaga.Eeltäidetud käibedeklaratsioon

Maksukogumise süsteemides toimub seega pidev areng ning paratamatult toimub suhtlus üha enam e-kanalite kaudu. Selleks, et andmeesitamise halduskoormus viia miinimumini, tuleks üha enam kasutusele võtta ka automatiseeritud lahendusi ja liikuda välja kontseptsioonist, kus andmete esitamiseks tuleb kulutada eraldi aega ja raha.

 

Autor: Tuuli Seinberg, Egon Veermäe

Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Mare TimianRaamatupidaja.ee juhtTel: 6670405
Külli ReinoRaamatupidaja.ee toimetajaTel: 6670405
Cätlin PuhkanRaamatupidaja.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700