Autor: Tuuli Seinberg • 14. august 2014
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Credit24 piiraks kasumi teenimist inkassonõuetelt

Credit24 Baltimaade tegevjuhi Rain Sepa arvates on tarbimislaenude puhul krediidikulukuse määrast suurem probleem inkassonõuete arvelt või laenu pikendustasudelt teenimine.

Valitsus kiitis täna heaks justiitsministeeriumis ette valmistatud seaduseelnõu, millega kehtestatakse ülempiir krediidi kulukuse määrale ning keelatakse vahekohtute kasutamine tarbijavaidluste lahendamisel. Eelnõu järgi ei tohi tarbijalaenu krediidikulukuse määr olla suurem kui kolmekordne Eesti Panga viimati avaldatud viimase kuue kuu keskmine eraisikutele antud tarbimislaenu kulukus. Näiteks tänavu augustis oleks see olnud 102,17%. Eesti Pank hakkab seda määra avaldama iga aasta 1. jaanuariks ja 1. juuliks..

Credit24 Baltimaade tegevjuht Rain Sepp sõnas, et pooldab mõistlikku reguleerimist, sh ka hinnakontrolli kehtestamist. „Usume, et valitsuse poolt vastu võetud tarbijalaenu krediidikulukusele seatav kolmekordne keskmine piirmäär on piisav. See võimaldab edaspidi turul toime tulla nendel ettevõtetel, kes ei otsi kiiret lühiajalist teenimisvõimalust ja kes on seadnud oma ärieesmärgiks pikemaajaliselt kliente teenindada,“ selgitas Sepp.

Samas ei ole Credit 24 tegevjuhi arvates hinnakontroll kõige tõhusam vahend valukohtade nagu ülelaenamise ja laenuvõlglaste probleemi leevendamiseks. Osana paketist on see siiski tõhus ja pikemaajaliselt kasulik nii klientidele kui ka laenufirmadele.

Sepp lisas, et tarbimislaenu sektor vajab hädasti korrastamist, mis annaks tõuke  ka antud tegevusvaldkonna parema kuvandi loomiseks. Hetkel on tarbimislaenude vastu nõudlus kindlasti suurem kui täna turg näitab, kuid paljud inimesed kardavad tarbimislaenu võtmist, sest turul on olemas näiteid ebakohastest äripraktikatest.

„Ootame pikksilmi ka selgeid regulatsioone kõrvalnõuete osas, mis seaksid piirid laenuettevõtete ärimudelitele, kus kasumit teenitakse hoopis inkassonõuete arvelt või ka laenu pikendustasudelt. Tegu on minu hinnangul ka kõige olulisema teemaga, mis vajaks kiiresti reguleerimist, sest sageli just sealt saab kliendi nn võlaspiraal alguse,“ tõi Sepp välja probleemkohad.

Credit 24 hinnangul saab valdav enamus Eesti laenuklientidest väga hästi oma laenu teenindamisega hakkama ja teenus kui selline on Eesti turul kindlasti vajalik. Kohendamist ja parandamist vajavad pigem need teemad, mis lasevad kliendil võlalõksu langeda.

Seaduseelnõu kohaselt on tulevikus tarbijakrediidileping automaatselt tühine, kui selles küsitakse laenu kasutamise eest nimetatud ülempiirist kõrgemat tasu. „See tähendab, et inimene on kohustatud ikka tagasi maksma laenatud rahasumma, aga maksma ei pea liiga kõrgeid tasusid raha kasutamise eest. Tihti võivad need olla laenust endast kordades suuremad summad ja seavad kiirlaenu võtnud inimesed väga raskesse olukorda,“ selgitas justiitsminister Andres Anvelt.

 Krediidikulukuse määra arvutamise aluseks on krediidi kogukulu tarbijale. See hõlmab kõiki kulusid, kaasa arvatud intressi, lepingutasusid, makse ja muid tasusid, mida tarbija on kohustatud seoses laenulepinguga maksma.

Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Mare TimianRaamatupidaja.ee juhtTel: 6670405
Külli ReinoRaamatupidaja.ee toimetajaTel: 6670405
Cätlin PuhkanRaamatupidaja.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700