Autor: Tuuli Seinberg • 16. aprill 2014
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

„Automaksu“ seadused jõudsid Riigikogusse

Riigikogu võttis 15. aprillil menetlusse sõiduautode omatarbeks kasutamist reguleerivad seaduseelnõud, mis Eesti Raamatupidajate Kogu arvates on mitmeti tõlgendatavad ja tekitavad lisakulutusi.

Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu eesmärk on korrastada töötajale isikliku sõiduauto töösõitudeks kasutamise eest makstava hüvitise maksuvabastuse reegleid ja suurendada maksuvaba hüvitise piirmäära. Käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu muudatusega piiratakse sõiduautode omatarbe maksustamise asemel sõiduautode ostmisel ja kasutuslepingu alusel kasutamisel ning nende tarbeks kaupade ja teenuste ostmisel tasutud käibemaksu mahaarvamist eesmärgiga maksustada sõiduautode kasutamist õiglasemalt.

Ettevõtjate esindusorganisatsioonid ning Eesti Raamatupidajate Kogu tegid mitmeid muudatusettepanekuid ning jäid seaduseelnõude suhtes kriitilisele seisukohale, mida väljendati ka avalikus ühispöördumises.

Eelnõud on mitmeti tõlgendatavad ja tekitavad lisakulutusi

Eesti Raamatupidajate Kogu peamised vastuargumendid eelnõudele olid,  et need on mitmeti tõlgendatavad, tekitavad maksuerisusi ja võimalikke lisakulutusi. Näiteks on käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu seletuskirjas toodud, et ettevõte peab tegema kõik selleks, et sõiduautot ei saaks kasutada eratarbimises, muuhulgas jälgima auto kasutamist GPS-i abil. See eeldaks GPS-seadmete soetamist ja ka tööjõudu, kes reaalselt sõidukite liikumist jälgiks. Ka peab maksukohustuslane ise tõendama, et sõiduautot eraotstarbeks ei kasutata, tõendamise korda eelnõuga aga ei kavandata. See omakorda võib kaasa tuua pikki ja keerukaid vaide- ja kohtumenetlusi teemal, kas tõendid on ikka piisavad.

Eesti Raamatupidajate Kogu juhatuse esimehe Tõnis Blanki sõnutsi tekitab seadus hulga probleeme: „Tänapäeval on sõiduauto iga ettevõtja jaoks vajalik töövahend.  Igasugune töövahendite täiendav maksustamine sunnib ettevõtjad kas tõstma toodete hinda või leidma kokkuhoidu mujal (näiteks palgakuludes).  Ka võib tekkida olukord, kus ühe väikese erasõidu tõttu, mida ettevõtja ka deklareeriks ja maksud maksaks, tuleb kogu 2-aastase perioodi eest teha maksude ümberarvestus ja tasuda ka intressid. Või muutub sõiduki kasutamise otstarve …?

Lisanüanss on see, et kui seadus jõustub tõepoolest 1. juulist nagu plaanitud, jääb aega vastavate programmide uuendamiseks ja töö ümberorganiseerimiseks liiga napiks, mis võib segadust veelgi suurendada.Tõnis Blank lisab, et nagu kõigi maksustamist puudutavate seadustega, võtavad esmase löögi endale raamatupidajad, kes vastutavad tehingute korrektse kajastamise ja dokumenteerimise eest ning peavad oskama ka nõustada ka ettevõtte juhte. Koos 1000-euroste tehingute deklareerimise kohustusega suurendaks uus seadus raamatupidajate töökoormust juba tuntavalt.

Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Mare TimianRaamatupidaja.ee juhtTel: 6670405
Külli ReinoRaamatupidaja.ee toimetajaTel: 6670405
Cätlin PuhkanRaamatupidaja.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700