"Automaksu" eelnõu jäi suuremate muudatusteta

EVEA ja EML koos ettevõtjate esindusorganisatsioonidega ei toeta isikliku sõiduauto töösõitudeks kasutamise eest arvestusliku hüvitise maksuvabastuse kaotamise uut eelnõu.

8. aprillil kutsus EVEA (Eesti Väike- ja Keskmiste Ettevõtjate Assotsiatsioon) Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumisse kokku ettevõtjate ja maksumaksjate esindusorganisatsioonid, et arutleda töötaja isikliku sõiduauto töösõitudeks kasutamise eest arvestusliku hüvitise maksuvabastuse kaotamise seaduse eelnõud. Esindusorganisatsioonid jäid seisukohale, et ei toeta eelnõud ning saadavad ühispöördumise Riigikogule.

Koosviibimisel leidsid esindusorganisatsioonid, et kuigi eelnõu seletuskirja mahtu on suurendatud, kuid tegelikkuses argumendid esindusorganisatsioonide ühistele seisukohtadele ning ettepanekutele on vastatud vaid osaliselt ning ka ettepanekuid ei ole sisuliselt analüüsitud.

Muudatusettepanekud jäeti uues eelnõus suures osas arvestamata
Muudatustest ja ettepanekutest on uues eelnõus arvesse võetud ainult Kaubandus-Tööstuskoha ettepanek suurendada elukalliduse tõusu arvestades isikliku sõiduauto hüvitise maksuvabastuse ülempiir 335 euroni algselt pakutud 300 euro asemel.

Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium tegi ettepanku kaaluda alternatiivseid lahendusi, nt madalama piirmäära seadmist ilma tõendamiskohustuseta, et vähendada ettevõtja halduskoormust kui ka riigipoolseks kontrolliks kuluvat ressurssi. See ettepanek  jäeti arvestamata põhjusel, ettevõtjatele lisanduvat halduskoormust ei ole võimalik usaldusväärselt hinnata, kuid seda ei saa pidada põhjendamatult suureks.

EML koos ettevõtlusorganisatsioonidega tegi ettepaneku jätta välja muudatus, mis kaotab isikliku sõiduauto arvestusliku hüvitise maksuvabastuse. Muudatus on vastuolus proportsionaalsuse põhimõttega, sest tekitab liigset halduskoormust nii tööandjatele, töötajatele kui maksuhaldurile. Muudatuse rakendamisel tuleb muuta tööandja ja töötaja vahelisi kokkuleppeid ning asendada auto kasutamise eest makstava hüvitise tingimused. Ettepanekut ei arvestatud põhjendusel, et kokkulepete muutmine on ühekordne tegevus, millega ei saa kaasneda olulist halduskoormust; liiatigi ei saa tööandja selliste kokkulepete sõlmimisel arvestada, et maksureeglid püsivad muutumatuna.

Tekkimas on maksuerisuste rägastik
Organisatsioonid leidsid, et Eesti on kaugenenud oma lihtsast maksusüsteemist ning on asunud looma maksuerisuste rägastikku, mille tulemusena on tekkinud olukord, kus ettevõtjal ning ka riigil on võimatu saada ülevaadet erinevate maksuseaduste koostoimest.
Kui praegu on ametiautode erakasutamisel ühtsed reeglid nii tulumaksu kui ka käibemaksuga maksustamisel, siis muudatuste kohaselt hakkaksid erinevad seadused üksteisele vastu töötama.

EVEA president Kersti Kracht kommenteeris, et kui praegu kehtivad kõikidele maksudele samad reeglid ja kindlad tariifid - kas arvutatakse sõidupäeviku alusel isikliku sõidu kilomeetrid või arvutatakse kõik maksud 256 eurolt, siis edaspidi hakkab käibemaksu ja tulumaksu arvutamine toimuma erinevate reeglite järgi ja ettevõtjatel võib tekkida ebameeldivaid üllatusi.

„Näiteks on ettevõtja arvamusel, et kasutab autot töösõitudeks, aga ei suuda seda maksuametile tõendada ning hakkabki 50% käibemaksust maha arvama. Selle peale ütleb aga MTA, et osalise mahaarvamisega te tunnistate töövälist kasutust ning järelikult peate lisaks maksma tulumaksu ja sotsiaalmaksu 256-lt eurolt kokku igas kuus 174,99 eurot. Kui auto pidamise igakuised kulud jäävad alla 256 euro, siis maksab ettevõtja lõpuks teist sama palju maksudeks juurde. Lisandub veel raamatupidaja topelttöö kahe erineva maksureeglistiku täitmiseks. Kitsakohti on eelnõus veel terve rida, nende täisloetelu esitatakse homme õhtul (10.04) avaldatavas dokumendis,“ selgitas Kersti Kracht.

Seadus on kavandatud jõustuma 1. juulil 2014. 

Osale arutelus

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

Merit Palk

Merit Palk on kaasaegne pilvetehnoloogias palgaprogramm, kus professionaalsed võimalused on ühendatud kasutamise lihtsusega. Teil pole vaja süveneda erinevate tasude ja maksude arvestamise nüanssidesse, kogu tarkus on programmis olemas ning tulemus alati 100% õige.

Tarkvararobootika ja tööprotsesside automatiseerimine – millal see läbimurde saavutab?

Olles kuulnud tarkvararobootikast ja tööprotsesside automatiseerimisest (robotic process automation, RPA), hakkavad ettevõtted sageli mõtlema, kas peaks eelistama RPAd praeguste süsteemide uute funktsioonidega värskendamise või integreeritud lahenduste loomise asemel.

Valdkonna tööpakkumised

PricewaterhouseCoopers otsib RAAMATUPIDAJAT

PricewaterhouseCoopers AS

04. veebruar 2019

Uudised

Tööriistad