Mida tasub teada, kui maksuhaldur koputab

Maksukontroll tuleb ettevõtjatele sageli üllatusena. Kui teate oma õigusi ja kohustusi ning seda, milliseid dokumente on vaja säilitada, kulgeb maksumenetlus lihtsamalt.

Üllatus võib seisneda maksuhalduri koputuses uksele, külaskäigus tegevuskohta, koos politseiga külastamises või kirjana postkastis. Maksumenetluse algatamisel peaks maksumaksja teadma selgelt enda ja maksuhalduri õigusi ja kohustusi ning omama selget arusaama sellest, kuidas menetlus edasi kulgeb.

Lisaks on viimasel ajal märgata, et maksumenetluses on ettevõtjatel keeruline tõendada, et kaup või teenus on saadud või isegi kui on saadud, et siis on saadud just sellelt müüjalt, kes arve väljastas. Seega peaks teadma ka seda, milliseid dokumente kauba ja teenuse saamise ning müüjate kohta igapäevaselt säilitama peaks.

ISIKU ÕIGUSED JA KOHUSTUSED KONTROLLIMENETLUSES

Isikul on õigus:
 kasutada esindajat. Esindaja võib esindatava nimel osaleda kõigis menetlustoimingutes, välja arvatud juhul, kui seadusest või toimingu olemusest tulenevalt on vajalik esindatava isiklik osavõtt. Nt ei saa esindaja  anda vajaliku täpsusega selgitusi toimingute kohta, milles ta ise ei ole osalenud;
• vajadusel kaasata menetlusse tõlki, seejuures tõlkimisega seonduvad kulud katab tõlgi kaasanud isik;
• saada menetluse ajal teavet asjaolude ja nende võimaliku maksustamisalase tähenduse kohta. Samas peab arvestama, et maksuhaldur ei avalda kolmandate isikute maksusaladust sisaldavat teavet;
• taotleda menetlust läbiviiva ametniku taandamist kui ametnik on: asjas menetlusosaline või menetlusosalise esindaja; esindaja sugulane, hõimlane või perekonnaliige; isiklikult huvitatud lahendist;
• olla ära kuulatud, st esitada oma arvamus või vastuväited enne koormava haldusakti andmist.

Maksukohustuslane on kohustatud:
• andma teavet kõigi maksustamisel tähendust omavate asjaolude kohta;
• aitama kaasa maksustamise seisukohast tähendust omavate asjaolude väljaselgitamisele, andma nende kohta teavet ja esitama tõendid;
• korraldama raamatupidamis- ja maksuarvestust nii, et mõistliku aja jooksul on võimalik saada ülevaade tehingute toimumisest ning maksustamise seisukohast tähendust omavatest asjaoludest;
• säilitama maksuarvestuse aluseks olevaid dokumente
• revidendi nõudmisel esitama arvestuse tulemusel loodud dokumendid elektrooniliselt, kui on tegemist elektroonilise arvestuse pidamisega;
• lubama revidendil takistamatult läbi viia menetlustoiminguid.

Mida teha, kui maksuhalduri otsusega ei olda nõus?
Kui isik leiab, et maksuhalduri haldusaktiga  on rikutud tema õigusi, võib taotleda selle  kehtetuks tunnistamist või muutmist. Maksuhalduri haldusakte  on võimalik vaidlustada halduskohtus või vaidemenetluse korras. Vaie või kaebus haldusaktile tuleb esitada 30 kalendripäeva jooksul haldusakti teatavaks tegemisest või kättetoimetamisest arvates.

Vaide läbivaatamisel kontrollitakse haldusakti andmise õiguspärasust ja otstarbekust. Vaidemenetluse mõte on selles, et see annab haldusakti adressaadile täiendava võimaluse ilma suuremate kulutusteta oma õigusi kaitsta, maksuhaldurile annab see aga võimaluse veelkord oma seisukoha õigsust kontrollida.
 
Vaidemenetluse käigus esitatakse vaie Maksu- ja Tolliametile läbi haldusakti koostanud piirkondliku maksu- ja tollikeskuse. Vaidemenetluse läbimine ei ole kohustuslik – soovi korral võib esitada kaebuse kohe halduskohtule. Kohtusse pöördumine on paratamatult kallim ja aeganõudvam, kuna toob endaga kaasa kohtukulud ning lahenduseni jõudmine sõltub tihti kohtute töökoormusest. Seega on otstarbekam vaidlused lahendada lihtsamas ja kiiremas menetluses nagu seda on vaidemenetlus.

LOE LISAKS!

ALLIKAS: MTA

Osale arutelus

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

Profit - lihtne ja funktsionaalne majandustarkvara

Profit on lihtne, aga funktsionaalne äritarkvara, mis sõltuvalt valitud moodulitest sobib nii väike- kui suurettevõtetele. Tarkvara katab tüüpilise ettevõtte igapäevased vajadused tänu erinevatele moodulitele, mis on omavahel täielikult integreeritud.

Standard ERP on integreeritud äritarkvara keskmistele ja suurtele ettevõtetele.

Standard ERP ühendab endas traditsioonilise ettevõtte ressursiplaneerimise (ERP) ja kliendihalduse (CRM) kõrval laialdasel hulgal erilahendusi lähtuvalt ettevõtte spetsiifikast ning vajadustest.

Valdkonna tööpakkumised

Maxima otsib FINANTSANALÜÜTIKUT

Maxima Eesti OÜ

22. detsember 2017

Taxify is looking for an ACCOUNTANT

Taxify OÜ

17. detsember 2017

Uudised

Tööriistad