Autode maksustamise muudatused: poolt ja vastu

Lõppeva aasta tulisemad debatid peeti autode käibemaksustamise muudatuste üle. Vastuseis kiiruga ette valmistatud ja avalikkusele ebapiisavalt selgitatud seadusemuudatusele kujunes nii tormiliseks, et rahandusminister Jürgen Ligi jäi muudatuste mõtet kaitstes üsna üksi.

Allpool valik tänaseks presidendi poolt tagasi lükatud autode maksustamise muudatuse diskussiooni ajakirjanduses esitatud argumente.

VASTU:

1. Plaanitud autode käibemaksumuudatus ei lahenda käibemaksuga skeemitamise probleemi. See koormab rohkem ausaid ettevõtjaid kui suudab tuvastada pettusi.

2. Maksumuudatustest tuleb aegsasti teada anda, et ettevõtjail oleks võimalik oma tegevust planeerida. Maksussüsteemi stabiilsus on väärtus, mida ei tohi lõhkuda.

3. Riigieelarve täitmise plaan ei pruugi õnnestuda: lähiajalugu mäletab hulgaliselt näiteid, kus maksutõus tõi kaasa kehvema laekumise.

4. Plaanitud muudatus oli ebaproportsionaalne, tugevasti riigi rahakoti suhtes kaldu.

5. Kehtiva seaduse rakendamisest piisaks täiesti: selleks, et kasutada käibemaksu mahaarvamuse õigust, peab auto päriselt olemagi ettevõtluse jaoks kasutuses.

6. Seadusemuudatuse üks varjamatu eesmärk oli eelarveaugu lappimine, see aga ei tohiks olla maksu suurendamise argument.

7. Autode käibemaksustamise muudatus valmistati ette ettevõtjate katusorganisatsioone ja teisi huvigruppe kaasamata.

8. Eelnõu teine versioon esitati riigikogule vaid kosmeetiliste muudatustega, mitte sisulistega.

POOLT:

1. Hulk ettevõtjaid esitab oma isiklike väljaminekuid ärikulutustena. See on petmine, mis peab lõppema. Ligi sõnadega: Eestis on tuhandeid firmasid, millel pole käivet, aga on auto.

2. Praegune kord soosib kallimate autode soetamist, see pole õige.

3. Riik on käibemaksu lihtsa deklareerimise korra kaudu ettevõtjaid usaldanud, aga ettevõtjad on seda usaldust kurjasti ära kasutanud.

4. Riik ei pea kinni maksma ettevõtjate kulusid.

5. Sõiduauto on eelkõige isiklik tarbeese, mille kulu peaks olema kõigile võrdne. Praegu aga saab ettevõtjana sõiduvahendi osta n-ö enne makse.

6. Teistes riikides kehtib palju karmimaid makse, nt automaks ja teedemaks. Viimast peavad mitmed analüütikud ja Eesti tulevikuks.

7. Autode maksumuudatustest riigikassasse laekuvat raha on teedeehituseks vaja.

8. Eelarveline paratamatus: erasektori palgatõusud sundisid palku tõstma ka erasektoris, euroraha tõmbub kokku, eelarvet tasakaalust välja ajada ei tohi.

Osale arutelus

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

Innovatiivne ja suurte võimalustega Microsoft Dynamics NAV

Keskmistele ja suurtele ettevõtetele mõeldud Dynamics NAV on Microsofti majandustarkvaradest globaalselt enim müüdud ja kiiremini arenev lahendus, mida on viimasel kümnendil jõuliselt arendatud.

Paindlik NOOM pakub erilahendusi

Üks korralik majandustarkvara on kohaldatav Teie ettevõtte soovide ja vajadustega. Astro Balticsi loodud majandustarkvaraga NOOM saate kindlad olla, et tarkvara suudab kaasas käia kõikide erisoovidega, mis Teie ettevõtte arenedes võivad tekkida.

Valdkonna tööpakkumised

LIDL is looking for SENIOR PAYROLL CONSULTANT

Fontes PMP OÜ

31. mai 2018

AIANDUSKESKUS HANSAPLANT otsib PEARAAMATUPIDAJAT

Hansaplant Hulgi OÜ

31. mai 2018

BonBon Lingerie otsib RAAMATUPIDAJAT

BonBon Lingerie OÜ

26. mai 2018

Uudised

Tööriistad