Koolitamine: kas seest või väljast?

Reeglina koolitatakse meeskondi ikka sellest lähtuvalt, mida üks või teine tunnustatud spetsialist ning uurimused erinevate katsete ja analüüside põhjal leidnud on. Arno Baltin soovitab meeskonnakoolituse blogis see mudel vahelduseks teistpidi pöörata - kuidas paistab see seestpoolt?

Kirjeldan järgnevalt levinud suhtlemisalase koolituse “mudelit”, mida olen kogenud ja ka ise järginud. Koolitaja esitab teaduslikku teavet, näiteks uurimistulemused meeskonnatöö kohta. See info pärineb uurijalt, kes uuritavaid käsitleb objektina. Sellelt positsioonilt sõnatatakse ka tulemused. Nende tulemuste esitamisel on mugav ka esitajal, antud juhul koolitajal, võtta vaatleja positsioon ehk samastuda uurijaga. Uuringutulemusi edastada oletab koolitaja, et sellisest kõrvaltvaataja silmast on osalejaile kasu.

Kuulajad saavad teada, mida neist arvab ja kuidas kategoriseerib uurija ja temaga solidaarne koolitaja. Sellega surutakse meeskonnale peale objektiks olek teist korda (esimest korda kui "neid" uuriti).

Kuulajana võib meeskonnaliige sõnastada oma kogemuse näiteks nii: “ahah, tosin uurijat on minusuguseid vaadelnud ja meiesugustega katseid teinud. Vaatluste ja katsete põhjal järeldab ta, et minusugused kipuvad … ja meietaolised võib jagada kolme rühma ...”

Teine võimalik lähenemine suhtlemisteemadele on kogejakeskne. Kuidas paistab teatud valdkond ja tegutsemine selles seestpoolt (nn fenomenoloogiline lähenemine)? Kuidas näiteks paistab maailm läbirääkijana pingelises hinnavaidluses?

Selline vaade eeldab teistsugust “keelt” - eelkõige seisundite, tunnete, refleksiooni keelt. See seesmine, “minast” lähtuv vaatenurk avaldub kõige paremini oskaja-koolitaja puhul. Seda valdab inimene, kes ise teeb ja lisaks ka õpetab. Ta räägib oma kogemusest. Osalejail on lihtne samastuda tema vaatenurgaga, nad mõtlevad “mina” seisukohalt. Kui koolitaja räägib näiteks: "Olen juhina proovinud erinevaid võimalus, ent kõige paremini on projektijuhtimisel tähtaegade tagamisel toiminud karistamine.", siis osaleja saab omakorda mõelda oma kogemusest samas võtmes: "Milline on minu kogemus? Milliseid tulemusi olen karistamise abil saanud?" "Kas rääkija edu veenab mind seda proovima?" ”Või on mingeid erilisi karistamise nippe, mida peaksin teadma?”

Tegutseja vaatenurga õpetlikkus selgub ka selliste koolitusmeetodite kasutamisel nagu on näiteks Avatud Ruumi Meetod, Maailmakohvik või Akvaarium. Need õppimisviisid on eelkõige just tegutsejakeskse keele kasutamise kohad.

Võimalik, et mõlemad vaatenurgad on kasutatavad ja õpetlikud. Aga nad võiksid olla osalejaile sobivas tasakaalus.

 

Osale arutelus

  • Lemmi Kann, Meeskonnakoolituse blogi

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

Parima juhtimisaruandluse ja automatiseeritud raamatupidamisega majandustarkvara Suno365

Columbus Eesti on toonud turule uue täisfunktsionaalse majandustarkvara Suno365. Tegu on pilvepõhise ja kuutasulise majandustarkvaraga (ERP) ettevõtetele, kes hindavad kaasaegseid lahendusi taskukohaste kuludega.

Dokumentide haldus- ja arhiveerimise süsteem

Ellrex digidoc on ettevõtte dokumentide haldus- ja arhiveerimise süsteem mis on eraldatud raamatupidamise programmist.

Valdkonna tööpakkumised

RAMIRENT otsib oma AR osakonda SOOME GRUPI JUHTI

Ramirent Shared Services AS

02. oktoober 2018

TALOT otsib PEARAAMATUPIDAJAT

Talot AS

30. september 2018

BALTIC CONNEXIONS OÜ otsib OSTUASSISTENT-RAAMATUPIDAJAT

Baltic Connexions OÜ

28. september 2018

Uudised

Tööriistad