Riigikontroll: seaduste mõjude analüüs on nõrk ja kallutatud

Riigikontroll heidab justiitsministeriumile ette aastate pikkust suutmatust luua tulemuslikku õigusaktide mõju analüüsimise korraldust, mistõttu ei ole õigusakti vastuvõtjatel ega ka avalikkusel piisavat ja usaldusväärset infot seaduse võimalike tagajärgede kohta.

Riigikontrolli värskelt valminud auditis uuriti, kas Vabariigi Valitsuse algatatud või vastuvõetud õigusaktide eelnõude seletuskirjad sisaldavad mõjuanalüüse ning kas õigusaktide mõju hindamise korraldus tagab järjepidevalt selle, et tehtud
analüüsid annaksid riigikogu liikmetele ja avalikkusele usaldusväärset
infot õigusakti rakendamise võimalike tagajärgede kohta.

Selleks hindas riigikontroll, kas ministeeriumid on täitnud kohustust analüüsida
õigusaktide väljatöötamisel nende mõju. Samuti auditeeriti justiitsministeeriumi tegevust õigusaktide mõju analüüsimise arendamisel ja parandamisel.

Riigikontrolli hinnang on karm. "Riigikontrolli hinnangul analüüsitakse õigusaktide mõju puudulikult, mistõttu ei ole õigusakti vastuvõtjatel ega avalikkusel piisavat ja usaldusväärset infot seaduse võimalike tagajärgede kohta. Justiitsministeerium valdkonna koordinaatorina ei ole aastate jooksul loonud tulemuslikku õigusaktide mõju analüüsimise korraldust. Samuti ei ole teised ministeeriumid täielikult rakendanud mõjude hindamise nõudeid," seisab auditi tulemustes.

Auditist selgub näiteks, et mitte üheski eelnõu seletuskirjas ei ole analüüsitud õigusaktiga kaasnevat mõju kõigis nõutud kaheksas valdkonnas. Sealjuures luges riigikontroll mõju hinnatuks ka siis, kui seletuskirjas on väidetud, et teatud valdkonnale õigusakt mõju ei avalda.

Samas seletuskirjades, kus mõju oli hinnatud, polnud enamikul juhtudel
võimalik tuvastada mõjuhinnangu usaldusväärsust ega koostamise
protsessi.

Puuduliku mõjude hindamise ja esitamise põhjusena tõid auditeeritud
välja, et eelnõu väljatöötaja ei ole ekspert, kes oskaks analüüsida
enamlevinud metoodika alusel õigusakti mõju kõigis nõutud
valdkondades. Uuringute tellimiseks väljastpoolt ministeeriumi ei ole
asutusel sageli piisavalt raha ning lisaks pärsib mõjude detailset hindamist ka
ajaline surve.

Riigikontrolli hinnangul peitub mõjude vähese hindamise üks
põhjus pelutavas faktis, et ametnikud ei oska eristada seadusega kaasnevaid
olulisi ja ebaolulisi mõjusid, ega tea, millele keskenduda.

Audit tõi välja järgmised eksimused:

* Õigusaktide mõju hinnatakse vähe ja formaalselt.

* Õigusaktide seletuskirjades kajastatakse sageli ainult positiivset
ja/või väljavalitud reguleerimisviisi toetavat mõju, jättes välja
toomata negatiivsed tagajärjed. 

* Rohkem kui pooltes õigusaktide seletuskirjades ei ole välja toodud
kulusid riigieelarvele või on piirdutud vaid viidetega, et täiendavaid
kulusid riigieelarvele ei kaasne või et seaduse vastuvõtmine ei
põhjusta riigile täiendavaid lisakulutusi.

* Õigusakti seletuskirja eelnõus hinnatakse ebarealistlikult seaduse
jõustumiseks vajalikku aega ning planeeritakse puudulikult
rakendamiseks vajalikke tegevusi.

* ELi õiguse ülevõtmisega seotud õigusaktide puhul on mõjude
hindamise olukord sama kui ainult riigisiseseid küsimusi
reguleerivates seadustes.

* Justiitsministeerium on alates 2007. aastast seadnud endale
eesmärgiks parandada õigusaktide mõju analüüsimise korraldust ja
mõjude analüüsi kvaliteeti, kuid seda eesmärki ei ole täidetud.

* Riigikogus 2011. aastal vastu võetud õiguspoliitika arengusuundade
(aastani 2018) rakendamiseks vajalikku töömahtu õigusakti mõjude hindamise parandamisel on alahinnatud ja puudub realistlik
rakendusplaan koos rahastamisega.

* Õigusakti mõjude analüüsi üks kasutaja ja kvaliteedihindaja on
Riigikogu, kelle kriitiline suhtumine mõjude analüüsi parandab selle
kvaliteeti täitevvõimu tasandil. Vaatamata puudulikele
mõjuanalüüsidele ei ole Riigikogu juhatus keeldunud ega ka
Riigikogu Kantselei soovitanud keelduda nende õigusaktide eelnõude
menetlemisest, mille mõju ei ole analüüsitud Riigikogu
normitehniliste eeskirjade kohaselt.

Riigikontrolli hinnangul tuleb kiiremas korras õigusaktide mõjude
analüüsi korralduse probleemid lahendada ning annab selleks oma soovitused:

* täpsustada õigusakti mõjude analüüsimise ulatust ja meetodeid
ametnike jaoks;

* sisse seada järjepidev ja sisuline kvaliteedikontroll nii täitevvõimu
kui ka Riigikogu tasandil;

* parandada huvirühmade õigusloomesse kaasamist;

* esitada mõjuanalüüs õigusakti eelnõu juures senisest selgemalt;

* suurendada ministri vastutust mõjuanalüüside põhjalikkuse eest oma
valdkonnas;

* töötada Justiitsministeeriumis välja õiguspoliitika arengusuundade
rakendusplaan.

Riigikontroll saatis auditiaruande üheteistkümnesse ministeeriumisse (v.a
välisministeerium), Riigikantseleisse ning Riigikogu Kantseleisse arvamuse avaldamiseks. Auditeeritud nõustusid, et riigikontroll on juhtinud tähelepanu õigetele ning olulistele probleemidele ja esitanud asjakohased soovitused nende
lahendamiseks.

"Auditeeritud arvestavad põhimõtteliselt enamiku tehtud
soovitustega ja leiavad, et nende elluviimine tagaks paremad otsused, õigusaktide probleemideta rakendumise ning vähendaks rakendusprobleemidest tulenevaid muudatusi," seisab auditi kokkuvõttes.

Samas on mitmed auditeeritud märkinud, et õiguspoliitika
arengusuundade elluviimiseks ja õigusaktide mõju kvaliteetsemaks analüüsimiseks on vaja lisaraha.

Osale arutelus

  • Lemmi Kann

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

TAAVI PALK – parim valik kõigile palgaarvestajaile

Töötasude arvutamist ja maksustamist puudutava seadusandluse igaaastane muutumine ja uute peensuste jätkuv lisandumine on palgaarvestusest teinud ühe komplitseerituma valdkonna finantsarvestuses.

Kiire ja lihtne aruandlus ja palgaarvestus

Raamatupidamistarkvaraga AccountStudio muudad aruannete koostamise ja palkade arvestamise kordades lihtsamaks ja kiiremaks.

Valdkonna tööpakkumised

Manpower is looking for a CHIEF ACCOUNTANT

Manpower OÜ

03. detsember 2017

Taxify is looking for an ACCOUNTANT

Taxify OÜ

17. detsember 2017

Ramirent Shared Services AS is looking for a GENERAL LEDGER ACCOUNTANT

Ramirent Shared Services AS

27. november 2017

Uudised

Tööriistad