17. oktoober 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Säästev autosõit - kuidas see käib?

Säästev autosõit on oluline ja paljuräägitud teema. Selle reeglid kehtivad kõikidele autodele olenemata nende hinnast, mootorikütte liigist või mootori võimsusest.

Säästlikuks sõiduks tasub kõigepealt kontrollida, kas auto on ikka sõidukorras, selgitab Janek Ote portaalis bioneer.ee. Rehvirõhk väheneb kahe kuuga keskmiselt kuni 0,2 baari. Kui ettenähtud 2,5-baariselt tasemelt langeb rõhk 1,7-le, kasvab kütusekulu ligi kaheksa protsenti. Seetõttu tasub sõita kas ettenähtud rõhuga või lisada juurde 0,2 baari. Lõdvad rehvid halvendavad auto juhitavust ja tekitavad rohkem müra.

Enne sõitma hakkamist tasub kõik käigud läbi mõelda, et ei oleks mõttetut autoga tiirutamist. Lausa imestama paneb, kui palju tegelikult tehakse tühisõite. Hinnanguliselt ulatub tühisõitude osakaal kuni 20 protsendini. Ka tasub läbi mõelda, kuhu ja milliseid tänavaid kasutades minna. Pole mõtet riskida ummikus istumisega või teeremondiga. Mõnikord ei ole otsetee kõige säästlikum tee.

Kruusateel sõitmine võib suurendada kütusekulu 20-30 protsendi võrra. Lisaks kuluvad auto liikuvad osad kruusateedel kiiremini kõikjale jõudva tolmu tõttu. Autot tuleb pärast pesta, mis jällegi saastab keskkonda.

Lumine ja hooldamata tee võtab kütust isegi 50% võrra rohkem.

Kütuse kulu suurendavad ka auto aerodünaamikat halvendavad atribuudid. Nii võib auto suusaboks või katusele tõstetud jalgrattad suurendada kütusekulu kuni viiendiku võrra. Mida suurem on kiirus, seda suuremaks muutub õhutakistus. Tõstes kiirust kaks korda, suureneb õhutakistus neli korda.

Kui marsruut pole igapäevane ega tuttav, tasub üles otsida ja kiirelt meelde tuletada ära pööramise kohad. Mõnikord võib kogemata valesti valitud ärapööramine tähendada mitmekümne kilomeetri pikkust asjatult läbitud ringi.

Auto ülekoormamine võtab rohkelt kütust, kuigi iga täiendav reisija tõstab ka kütusekulu vähemalt 1-5% võrra, tuleb üldkokkuvõttes siiski odavam mitmekesi koos sõita. 

Alati tasub enne reisile minekut pagasiruum üle vaadata ja küsida, ega sinna pole midagi rasket ja mittevajalikku ununenud.

Säästliku sõiduga kaasnevad lisaks kütusekulu vähenemisele 10-25 protsendi võrra väiksem müratase, liikluse sujuvuse kasv ja tänu ettenägelikkusele väheneb ka liiklusõnnetuste arv.

Kõige paremini saab kütusekulu jälgida nendel autodel, milledel on pardakompuutrid. Sellisel juhul võib kütusekulu jälgida igal hetkel, kuid palun ärge seda siiski pidevalt tehke, vaid jätke silmi ka liikluse jaoks.

Viimastel aastatel on esmase juhiloa saanud autojuhid läbinud ka säästliku sõidu koolituse. Staažikamad autojuhid seda ühe sõidutunni raamesse mahtunud kursust läbinud pole ja peavad juhinduma oma kogemustest.

Säästva autosõidu reeglite järgi toimivad juhid avastavad peagi, et liiklus muutub rahulikumaks, kulud vähenevad ja sihtpunkti jõutakse ikkagi sama ajakuluga.

Esmane ja kõige olulisem reegel on tagada sõidu sujuvus. Selleks peab juht suutma ette näha kõikvõimalikke liiklussituatsioone. Liiklust tuleb osata prognoosida kaugemale, kui pidurdusteekonna kaugus. Soovitavalt 300-400meetrit, mis on sõites adekvaatne nähtavuse piir.

Arvatakse, et kõige enam säästab auto kütust, kui liigutakse kiirusega 50-60km tunnis. Kuid samas tasub mõelda ka teiste liiklejate peale, kui üldine liiklusvoog kulgeb 85-90km tunnis, pole mõtet kokkuhoiu nimel koguda enda selja taha „närviliselt möödasõitu üritavat saba“. Sõites ühtlaselt pikivahet hoides konvois hoiab samuti kütust kokku, sest eelsõitjate tekitatud tuul mõjub ka järelsõitvale autole liikumist soodustavalt.

Peamine on osata sujuvalt, mootoriga pidurdades mööduda kõikvõimalikest takistustest. Iga järsk pidurdus või ümberreastumine kulutab lisakütust.

Mootori madalaid pöördeid ei tasu vältida. Pooleteise tuhande pöörde juures pole sõiduki kiirendusvõime küll hea, aga sobivat pikivahet (2 sekundiga läbitav maa) hoides pole järsku kiirendust ka tarvis. Piisava pikivahe hoidmine tagab sujuva sõidu.

Pikivahet hoides ei tasuks peljata vahele trügivaid autosid. Tõenäoliselt te satute seisma sama foori taha. Pole vahet, kas möödatrügija on paari koha võrra eespool.

Paigalt võttes tasub esimese käiguga liikuda vaid paar autopikkust. Teine käik sobib juba 20 km tunnikiiruse juurde, kolmas 30 km ja nii edasi kuni viiendani välja. Mootori pöördeid ei tasu lasta üle 2500. Suurematel ja võimsamatel mootoritel piisab vaid 1600st pöördest.

Teine oluline reegel on pidurdamine käikude abil. Kui valida madalam käik, lasta sidur üles ja gaasi samal ajal mitte vajutada, siis on sellel momendil kütusekulu null. Kui käitutakse nagu tavaliselt, sidurit alla vajutades ja piduriga kiirust vähendades, kulub kütust mootori tühikäigule.

Kui käike sujuvalt madalamate vastu vahetada, saab pidurdada ka ilma pidurita. Alati tuleb ainult käiguvahetamise momendiks lasta sidur üles, sest pidevalt sidurit alla vajutades lahutab mootori ratastest, rattad mootorit enam ei vea ja soovitud efekt jääb saavutamata.

Madalamate pööretega sõites ja liikumisenergiat paremini ära kasutades saab kütusekulu vähendada umbes liitri-poolteise võrra 100 kilomeetri kohta.

Kolmas säästliku sõidu reegel ei soovita kohalt startides lasta mootori pöördeid liiga üles. Kui juba esimese käigu juures lastakse mootori pööretel tõusta 3000-3500 peale ja alles seejärel lülitatakse sisse teine käik, kaasneb suur kütusekulu. Sellist viga teevad tavaliselt algajad juhid. Kütusekulu võib ulatuda isegi 50-100 liitrini saja kilomeetri läbimiseks. Mida suurem on kiirus, seda suuremaks muutub õhutakistus.

Oluline on tunnetada oma autot. Vilunud juht oskab kuulmise järgi käike valida. Kui sellist kogemust pole, on sobilik kasutada tahhomeetrit ehk vahendit, mis näitab mootori pöörete arvu. Kõige parem mootori pöörete vahemik nii startides kui edasi kulgedes jääb 1500-2500 pöörde vahele, see tagab mootorile veojõu ja ökonoomsuse.

Selle üle, kas linnaliikluses saab kasutada viiendat käiku, on vastakaid arvamusi. Ilmselgelt saab niimoodi sõita pikkadel ja sirgetel tänavatel, lühikestel, auklikel ja ülekäiguradadega tänavatel sellele loota ei saa.

Neljas tähtsam soovitus on peatumise vältimine. Selleks tuleb teel toimuvaid olukordi varakult märgata. Kaugelt valgusfoori või teed ületavat inimest nähes tasub hoog käikude abil varakult maha võtta ja seisma pole ehk vajagi jääda. Ka paari kilomeetrine kiirus annab efekti, sest ei tule uuesti sama kiirust koguda. Mingit mõtet pole punase tule alla kiirustada ja siis seisvast olekust uuesti kiirust koguda.

Mäest alla sõites on mõttekas panna sisse kõrgem käik ja lihtsalt lasta autol veereda. Käigu väljavõtmine oleks vale, sest sellisel juhul on ikkagi vaja kütust mootori tühikäigul hoidmiseks. Ja kui hoog läheb liiga suureks, on ikkagi vaja pidurdada.

Kui planeeritud või planeerimata seisak vältab rohkem kui 20 sekundit on soovitav mootor seisata. Ei ole mõtet oodata töötava mootoriga raudteeülesõidukoha taga või poest saabuvat abikaasat. Selleks, et end kammida või mobiiltelefoniga helistada, pole vaja mootorit käigus hoida. Mootori kolmeminutiline tühikäigul hoidmine kulutab sama kütusehulga kui ühe kilomeetri läbimine kiirusel 50km/h.

Autodes on ka igasugused elektriseadmed, nagu konditsioneerid, salongivalgustus, muusikavõimendid jms. Neid tuleb kasutada mõistlikkuse piires, sest paratamatult võtavad ka need kaudselt kütust.

Liigsel kiirustamisel pole mõtet. Võib mõelda lihtsa loogikaga. Selleks, et kiiremini kohale jõuda, tuleb kulutada rohkem bensiini. Et teenida rohkema bensiiniraha, tuleb rohkem tööd teha. Kes siis lõpuks võitjaks on? Parem võtta rahulikult, tunda sõitmisest mõnu, mitte riskida oma tervise, auto ega kiiruskaameratega.

Autor: Lemmi Kann, Bioneer .ee

Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Mare TimianRaamatupidaja.ee juhtTel: 6670405
Külli ReinoRaamatupidaja.ee toimetajaTel: 6670405
Cätlin PuhkanRaamatupidaja.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700