10. oktoober 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

“Kõigepealt, ära tee kahju”

Suurem osa sellest, mida me kutsume juhtimiseks, tähendab inimestele nende töö keeruliseks tegemist – ütles eelmise aastasaja üks tuntumaid juhtimismõtlejaid Peter Drucker. Tänapäeval keskendub suur osa juhtimise teooria ja tegevuste alustaladest sellele, kuidas kõrvaldada takistusi inimeste teelt, võimaldades anda neil endast parim.

Juhi üks põhiülesandeid on aidata töötajatel vältida negatiivseid tagasilööke – tulenegu need projektist, juhi enda käitumisest, organisatsiooni kultuurist või välistest teguritest.

Miks?Sest negatiivse tagasilöögi mõju inimese tööle, motivatsioonile on kordades suurem, kui sarnase positiivse sündmuse mõju.Mõned faktid negatiivse sündmuse mõjust (tuginevad mitmesugustele uuringutele):

* Negatiivsete emotsioonide mõju on tugevam kui positiivsete emotsioonide mõju.

Ehkki positiivne sündmus suurendab rahulolu, õnnetunnet ja vähendab frustratsiooni, ei mõju sarnane negatiivne sündmus emotsioonidele lihtsalt sarnaselt, aga miinusmärgiga – tema mõju emotsioonidele on kordades mõjusam. Õnnetunne väheneb negatiivse sündmuse puhul kaks korda tugevamalt, kui ta positiivse sündmuse puhul kasvab. Ning frustratsioon kasvab kolm korda enam, kui ta positiivse sündmuse puhul kahaneb.

* Negatiivse reaktsiooni esile kutsuva juhi mõju on oluliselt laiem kui positiivseid reaktsioone esile kutsuva juhi oma.

* Korrelatsioon meeleolu ja negatiivsete sündmuste vahel on viis korda tugevam kui meeleolu seotus positiivsete sündmustega.

* Töötajatele jäävad enam meelde juhi negatiivseid reaktsioone esile kutsunud käitumised.

Mida sellest järeldada?

Võib-olla esiteks seda, et positiivsete sündmuste olulisust ja arvu on raske ülehinnata. Ja teiseks: juhi ülesanne on kaotada töötajate igapäevatööst takistusi, mis võivad esile kutsuda negatiivseid emotsioone ja suurendada frustratsiooni.Ning mõistagi tasub esimese asjana juhil vaadata peeglisse – kas mõned takistused võivad alguse saada just juhi enda käitumisest. “Kõigepealt, ära tee kahju”See arstide esmane käsk sobib ka juhtidele.

Autor: Lemmi Kann, Raimo Ülavere

Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Mare TimianRaamatupidaja.ee juhtTel: 6670405
Külli ReinoRaamatupidaja.ee toimetajaTel: 6670405
Cätlin PuhkanRaamatupidaja.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700