Uuring: e-kaubanduses rikutakse endiselt tarbija õigusi 

E-kaubanduses rikutakse jätkuvalt tarbija õigusi, selgus täna avaldatavast üle Euroopa tarbijakaitsevõrgustiku European Consumer Centres’ Network (ECC-võrgustik) poolt läbiviidud E-kaubandust puudutavast uuringust Mystery Shopping, teatas tarbijakaitseameti EL tarbija nõustamiskeskus.

Uuringu raames tegid Euroopa tarbijakaitsekeskuste töötajad oste eraisikutena ja ostude eest reaalselt tasudes, et tuvastada tarbijate tegelik olukord ning esilekerkivad probleemid. Ühe nädala jooksul viidi reaalselt läbi 305 ostu Internetikaubamajadest üle Euroopa, eesmärgiga tuvastada piiriülese E-kaubanduse toimimine tavatarbija seisukohast. Eestist osales uuringus tarbijakaitseameti koosseisus tegutsev EL tarbija nõustamiskeskus, mis on nimetatud ECC-võrgustiku liige alates 2005. aastast.

Kuigi piiriülese E-kaubanduse olukord on tavatarbija seisukohalt märkimisväärselt paranenud -  94% uuringu raames tellitud ning makstud kaupadest jõudis ka reaalselt tellijani, selgus, et Euroopa Liidu ühtne siseturg toimib tavatarbija jaoks siiski piiratult ning vaid teatud osa kauplejaid on valmis müüma kaupu piiriüleselt ehk teise riiki.

Palju puudusi avastati tarbijale avaldatava ostueelse teabe osas  - hinnateave oli korrektselt avaldatud 91% kauplustest. 90% läbivaadatud kodulehtedest oli kaupleja ärinimi kergesti leitav, 8% kauplustest tuli kaupleja andmeid põhjalikumalt otsida ning 2% kauplustest ei olnudki kaupleja nime võimalik leida. 12% E-kauplustest ei avaldanud tarbijale kauplejaga kontakteerumiseks ühtegi E-postiaadressi.

Tarbija seaduslikust õigusest lepingust taganeda ning tellitud kaupade eest raha tagasi küsida teavitas vaid 82% kauplustest. Paraku 20% antud kauplejatest andis taganemisõigusest ebaõiget  teavet, mis ei olnud kooskõlas seadusega. Tarbija  seaduslikust pretensiooni esitamise õigusest kaubal ilmnevate puuduste korral teavitas tellijaid 37% kauplejatest. Tellitud ja makstud kaupade kättetoimetamise ajast teavitati 74% juhul.

Kõik tellitud ning kättetoimetatud kaubad saadeti uuringu raames kauplejatele tagasi, tuvastamaks, kuidas rakendub tarbijate seaduslik õigus sidevahendi abil tellitud kaupadest ilma põhjenduste ning selgitusteta loobuda ning raha tagasi saada. Selgus, et 85% juhtudest maksti tagastatud kaupade eest tarbijale raha tagasi, 9% juhtudest tellitud ja kauplejale tagastatud kaupades eest tarbijale raha ei tagastanud, 3% tellitud ja makstud kaupadest ei jõudnudki tarbijani, kuid tarbijale tagastati makstud raha, 3% tellitud ja makstud kaupadest ei jõudnud tarbijani ning kaupleja ei tagastanud ka tasutud summat. Seega põhjustas müüjapoolne kohustuste täitmata jätmine 12% tellijatest  konkreetset rahalist kahju.

Kokkuvõtvalt võib järeldada, et piiriülene e-ostlemine ei ole sugugi alati võimalik ka Euroopa Liidu piires, sest tarbija asukohamaa erinevus müüja asukohamaast võib piirata müüja huvi tehingu sõlmimiseks. Märkimist väärib ka asjaolu, et enam kui 50%  uuringu raames vaadeldud e-kauplustest ei tagasta tarbijale kauba tagasisaatmisega seotud kulusid. Samuti on oluliseks järelduseks, et e-kauplused ei täida alati oma kohustusi, jagades ostueelset ning tarbija õigusi puudutavat teavet piiratult, mis võib tarbija seisukohast olla negatiivsete tagajärgedega. Eelkõige puudutab see tarbija õigust  lepingust taganeda ja raha tagasi saada.

Täismahus inglisekeelse uuringuga saab tutvuda EL tarbija nõustamiskeskuse kodulehel SIIN.   

Osale arutelus

  • Lemmi Kann

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

Paindlik NOOM pakub erilahendusi

Üks korralik majandustarkvara on kohaldatav Teie ettevõtte soovide ja vajadustega. Astro Balticsi loodud majandustarkvaraga NOOM saate kindlad olla, et tarkvara suudab kaasas käia kõikide erisoovidega, mis Teie ettevõtte arenedes võivad tekkida.

Veebipõhine Microsoft Dynamics NAV majandustarkvara terviklahendus

Tänapäeva ettevõtete väljakutseks on pidev ärikeskkonna muutumine. Majandus- või äritarkvara peab seejuures olema paindlik, kasvama koos ettevõttega. Samas tuleb koguda ja vaadata oma andmeid täiesti uuel viisil, et teha tuleviku otsuseid, mitte konstateerida minevikku. Majandustarkvara peab olema kaasaegne, hästi integreeritud ja aitama tööaega kokku hoida.

Valdkonna tööpakkumised

Taxify is looking for an ACCOUNTANT

Taxify OÜ

30. mai 2018

BonBon Lingerie otsib RAAMATUPIDAJAT

BonBon Lingerie OÜ

26. mai 2018

AIANDUSKESKUS HANSAPLANT otsib PEARAAMATUPIDAJAT

Hansaplant Hulgi OÜ

31. mai 2018

Uudised

Tööriistad