Autor: Lemmi Kann • 24. mai 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Reeglid tarbijatele krediiti pakkuvatele ettevõtetele karmistuvad

Alates 1. juulist peavad kõik tarbijatele krediiti – laenu, järelemaksu pakkuvad ettevõtted esitama enne lepingu sõlmimist detailse teabelehe, teatas tarbijakaitseamet.

1. juulist 2011 hakkavad võlaõigusseaduses kehtima muudatused, millega võetakse Eesti õiguses kasutusele tarbijakrediidi direktiiv. Seadusemuudatuse vajadus on tingitud asjaolust, et viimastel aastatel on toimunud märkimisväärne areng tarbijatele pakutavate krediidiliikide ning nende toodete kasutamise sageduses, mistõttu on suurenenud vajadus piirata tarbijate n-ö. ülelaenamist.

Krediidilepingu esemeks võib olla ka tasuline maksetähtpäeva edasilükkamine, liising või muu abi finantseerimisel, seega kohalduvad muudatused ka liisinglepingutele ja järelmaksudele (mööbel, riided, tehnika vms). "Ettevõtjatel, kes pakuvad tarbijale mingilgi määral krediiti, on tagumine aeg teha muutustest tulenevate kohustuste täitmiseks vajalikud ettevalmistused," ütles Tarbijakaitseameti peadirektor Andres Sooniste. Peamised muudatused:

-            Suureneb oluliselt tarbijatele lepingueelselt antava teabe hulk, mis võimaldab tarbijal teha kaalutletud ja mõistlik otsus. Teavitamiseks tuleb ettevõtjal edaspidi kasutada tarbijakrediidi standardinfo teabelehte, mis on ühesugune terves Euroopas.-            Krediidiandjal on kohustus tarbijat nõustada, et viimane saaks hinnata, kas pakutav krediidileping vastab tema vajadustele ja võimalustele. Krediidiandja peab selgitama tarbijale lepingu põhilisi tingimusi ja mõju tema finantsolukorrale, samuti hoiatama võimalike tagajärgede eest makseraskustesse sattumisel.-            Krediidiandjal on kohustus hinnata tarbija krediidivõimelisust, kasutades selleks avalikke andmekogusid (näiteks krediidiinfo, kinnisturegister, äriregister), oma andmebaase ja muid võimalusi (pangaväljavõtte küsimine, tõend tööandjalt vms).-            Tarbija taganemisõigus pikeneb 7-lt päevalt 14-le. Koduukselepingutena ja sidevahendi abil sõlmitud krediidilepingutest taganemise korral kohalduvad tarbijakrediidi erisätted. Nimetatud lepingutest taganemine tähendab automaatselt taganemist ka sellega seotud müügilepingust.-            Muutub ennetähtaegse tagasimaksmise kord.-            Täpsustatakse krediidi kulukuse määra arvutamist. Üks suuremaid muudatusi on teabelehe andmise kohustus, mis tuleb anda kõikide krediidilepingute puhul mõistliku aja jooksul enne lepingu sõlmimist – liising, laen, järelmaks, krediitkaart, eluasemelaen, autopant, koduuksemüük järelmaksuga jne. Teabeleht on kirjalik või kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis. Hilisema vaidluse korral peab krediidiandja suutma tõendada, et ta teabelehe esitas. Teabelehel näidatakse muuhulgas ära saadava krediidi suurus, intressimäär aastas, krediidi kulukuse määr, maksegraafiku korral kuumakse suurus, muud lisanduvad tasud, viivised ja teised võlgnevusega seotud tasud.

Teabeleht annab võimaluse luua selgust - võrrelda hindu seal, kus seni hämati ja kasutati tarbija ebakompetentsust kurjasti ära. Teabelehe eesmärk on, et tarbija saab rahulikult enne lepingu allkirjastamist tutvuda kõigi asjaoludega, mis laenu puudutavad ning vajadusel võrrelda erinevate krediidiandjate pakkumisi.

"Teabelehe ühepoolselt andmata jätmine või selle andmine samaaegselt lepinguga väljendab selgelt ettevõtja üleolevat suhtumist tarbijasse. Ühtaegu peaks selline käitumine olema tarbijale märguanne kõrgendatud valvsuseks. Kõikidest säärastest juhtumitest palume informeerida ka Tarbijakaitseametit," ütles Sooniste.

Ka tarbijal on kohustused

Kuigi laenuandjal on oluliselt suurem hoolsuskohustus tarbijate maksevõimet hinnata ja teavitada teda kaasnevatest riskidest, on tarbijatel endal kohustus:-          adekvaatselt hinnata oma maksevõimet, arvestades kõiki oma igakuiseid väljaminekuid ja teavitades neist ka laenuandjat;-          anda krediidiandjale kogu vajalik informatsioon oma sissetulekutest ja kohustustest-          lugeda lepingutingimusi ning vajadusel täpsustada ebaselgeid sätteid;-          teha endale selgeks ja anda endale aru, millised on tagajärjed, kui laenu ei suudeta enam tagasi maksta;-          makseraskuste tekkimisel suhelda laenuandjaga, mitte vältida suhtlust ja peita ennast probleemi eest;-          vajadusel konsulteerida võlanõustajaga.

Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Mare TimianRaamatupidaja.ee juhtTel: 6670405
Külli ReinoRaamatupidaja.ee toimetajaTel: 6670405
Cätlin PuhkanRaamatupidaja.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700