Riigikogu hakkab menetlema e-raha eelnõu

Riigikogu juhatuse otsusega võeti menetlusse makseasutuste ja e-raha asutuste seaduse muutmise eelnõu, mille peamiseks eesmärgiks on kaasajastada e-raha väljastamist ja kasutamist.

Ühtlasi harmoneeritakse Eesti õigusesse ka Euroopa Liidu vastav direktiiv, millega on sätestatud ühtsed nõuded krediidiasutuste asutamisele ja tegevusele Euroopa Liidus, ehk pangandusdirektiiv.

Krediidiasutuste all peetakse silmas eelkõige panku ehk ettevõtjaid, kelle põhiliseks tegevuseks on hoiuste vastuvõtmine avalikkuselt ning laenude väljastamine. Samas võivad ka pangad tegeleda e-raha väljastamisega. Direktiiv käsitleb ka rahandussüsteemi kasutamise vältimist rahapesuks ning terrorismi rahastamiseks.

Direktiivist tulenevad muudatused Eesti õigusesse on järgmised:

* ühtlustatakse e-raha asutuste ning muude e-raha väljastajate (nt isikud, kes väljastavad e-raha, kuid võimaldavad selle kasutamist piiratud ulatuses) tegevusele seatud nõudeid;

* lihtsustatakse ning muudetakse neutraalsemaks e-raha definitsiooni, mis peaks nüüdsest katma rohkem olukordi, kus teenusepakkuja (e-raha asutus või krediidiasutus) emiteerib ettemakstud väärtuse ulatuses vahendeid, mida saab kasutada makseteks erinevate toodete ja teenuste ostmisel. E-raha definitsiooni alla läheb nii e-raha, mis hoitakse nö makseterminalides maksehoidja valduses (ettemakstud kaardid või elektroonilised kanalid) või on talletatud serverisse (võrgustiku või tarkvara lahendusel põhinev e-raha);

* kehtestatakse uus liberaalsem usaldatavusnõuete raamistik e-raha asutustele, mille kohaselt alandatakse eelkõige nõuet kapitalile 1 miljonilt eurolt 350 000 eurole selleks, et võimaldada turule pääseda ka väiksematel teenusepakkujatel;

* täpsustatakse e-raha väljastamise ja tagastamise (tagasivõtmise) aluseid, mille kohaselt on tarbijal senisest suurem õigus igal ajahetkel vahetada e-raha tagasi reaalseks rahaks.

Mis on e-raha

Praktikas mõistetakse elektroonilise raha ehk e-raha teenuste või toodete all üldjuhul mitmeotstarbelisi elektroonilisi maksevahendeid, mida kasutatakse peamiselt väikese väärtusega igapäevaste maksete tegemiseks nt bussipiletite, parkimistasude, ajalehtede, sigarettide jms eest tasumisel. Eelkõige tuleks e-raha eristada tüüpilistest online pangandustoodetest.

Üldiselt jagunevad e-raha tooted kaheks: kaartidel põhinevad e-raha tooted ning tarkvaral põhinevad e-raha tooted. Kaartidel põhinevaid nö klassikalisi e-raha tooteid (sageli nimetatakse neid ka “elektroonilisteks rahakottideks”) kasutatakse enamasti väikese väärtusega maksete teostamiseks, asendamaks paberraha ja münte. Sarnast eesmärki omavad ka nö uuemad e-raha lahendused – tarkvaral põhinevad või serveri põhised e-raha tooted (nn “digitaalraha”), kus maksete teostamiseks kasutatakse vastavaid telekommunikatsiooni lahendusi (nt internet, mobiilside), asendamaks tavapärase deebetkaardiga teostavaid makseid.

Kõige paremini saab klassikalise e-raha toote kasutamist selgitada läbi telefoni või pangakaardi näite. Näiteks on e-raha võimalik soetada kioskist. E-raha plastikkaardil saab endale soetada, kas makstes selle eest sularahas või laadides e-raha kaarti pangaautomaadis (tehes rahaülekande oma pangakontolt). Mõlemal juhul, nii sularaha kui ka kontoraha vahetamisel e-raha vastu, usaldab tarbija oma raha e-raha väljastanud (ehk emiteerinud) asutusele samamoodi, nagu ta paneks raha panka. Hoiustades raha arvelduskontol ehk pangakontol saab raha omanik seda vabalt kasutada ja vajadusel ka sularahas välja võtta. Pank peab garanteerima, et raha omanik saaks oma raha kasutada. E-raha puhul peab selle emitent ehk e-raha väljastaja tarbijale garanteerima, et ta saaks e-raha eest osta teatud teenuseid või kaupu ja vajaduse korral e-raha sularaha või kontoraha vastu tagasi vahetada.

Sisuliselt on e-raha elektroonselt "salvestatud rahaline väärtus", mida saab kasutada kaupade ja teenuste eest tasumisel.

Seaduse eelnõust tulenev kasu peaks eelkõige andma ettevõtjatele paremad võimalused e-raha teenuse pakkumiseks nii Eestis kui ka kogu EL-s.

Juhtivkomisjoniks määrati rahanduskomisjon. 

Eelnõu seletuskirjaga saab tutvuda SIIN.

Osale arutelus

  • Lemmi Kann

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

Vabaned rutiinsest paberitööst ja saad pühendada oma aja inimestele!

Me usume, et tarkvara peab kiirendama ja lihtsustama tööd ning vältima inimlikke vigu. Et seda saavutada palgaarvestuses, on mõistlik teha arvestus samas programmis, kus on selle aluseks olevad andmed – palk, koormus, puhkused, haiguslehed, lisatasud, töögraafikud jne.

Dokumentide haldus- ja arhiveerimise süsteem

Ellrex digidoc on ettevõtte dokumentide haldus- ja arhiveerimise süsteem mis on eraldatud raamatupidamise programmist.

Valdkonna tööpakkumised

KAARLI HAMBAPOLIKLIINIK otsib PEARAAMATUPIDAJAT

Tripod Grupp OÜ

30. november 2018

MAXIMA EESTI OÜ ootab oma meeskonda PALGAARVESTAJAT

Maxima Eesti OÜ

19. november 2018

Uudised

Tööriistad