Kuidas juht saab edukalt töötajate loovust vähendada

Kas tähtaeg, kiirus ja stress panevad ideed liikuma ja loovuse kasvama või on see hoopis vastupidi? Näiteid iseenda kogemustest ja Harvard Business Schooli professori uurimusest vahendab Raimo Ülavere.

Kui ma aastaid tagasi ajakirjanduses töötasin, läksid ajalehed trükikotta trükkimisele neljaleheküljeliste poognate kaupa (võib-olla lähevad seda tänagi, ei ole enam kursis). Mõistagi läbi juhtmete. Igal neljasel plokil oli oma tähtaeg, näiteks läksid Äripäeva küljed alates 17.30st kuni 20.30ni. Kahes viimases plokis oli tavaliselt siis päeva olulisim artikkel, „pomm“, nagu seda kutsuti.

Toona, kui online meedia vägi polnud veel ehk nii võimas kui täna, oli pommi üheks kriteeriumiks ka värskus – ehk sisse pidi minema viimane värske infokild, mis „eile“ toimus. Ja nii ajakirjanikud kui ka toimetajad ikka vahest sebisid ja muutsid ja parandasid ja täiendasid. Ning kujundajad, kes artikli, pildid, graafikud küljele panid, aga ohkasid – no tooge oma tükid varem…

Meile, kirjutajatele ja toimetajatele tundus, et mida lähemale tähtaeg tuli, seda loomingulisemaks me läksime – seda rohkem tuli ideid, kuidas võiks teha, mida veel lisada jne. Ning kujundajatel toimis kõik vastupidi – mida lähemale tuli tähtaeg, seda vähem tekkis ideid, kuidas ägedat kujundust teha. Mõlemad tegid loomingut, ent kummal siis õigus oli: kas tähtaeg, kiirus ja stress suurendavad loovust või hoopis vähendavad?

Alateadlikult ja paljudel juhtudel ka teadlikult rõhutatakse, et tähtaeg, stress paneb ideed liikuma ja loovus kasvab. Nii tajuvad ja seda väidavad enamik inimesi, eriti juhid. Ent tegelikkus on hoopis vastupidine.

Harvard Business Schooli professor Teresa Amabile näitas oma mahukas uuringus, et väide, nagu suureneks loovus adrenaliini taseme tõustes ning aja- ja ka raharessursi vähenedes loovus, on müüt. Uurimuses jälgisid Amabile ja ta kolleegid 7 ettevõtte 22 projektimeeskonda kuuluvat 177 töötajad mitme kuu vältel. Kusjuures need meeskonnad olid mitte tavalised, vaid neid peeti oma ettevõtetes „loovaks südamevereks“. Ja uuringu tulemused?

Inimesed pole tõsise ajanappuse korral mitte ainult vähem loovad, vaid arvavad paradoksaalselt samas ise, et nad on sel ajal hoopis rohkem loovad. Lisaks leidsid teadlased, et loovus vähenes mitte ainult stressirohketel päevad, vaid ka järgmisel, sellest järgmisel ja veel sellestki järgmisel päeval.

Ilmnes ka erand. Loovus kasvas ajanappuse korral ainult siis, kui ajanappus oli tõeline (mitte kellegi, nt juhi poolt kunstlikult tekitatud), inimene keskendus täielikult ühele projektile (ei mingeid koosolekuid, segajaid jne) ning puutus kokku ainult 1-2 kolleegiga. Samas nentisid uurijad, et selliseid olukordi tuli ettevõtetes ette üliharva.

Ja muuseas, halvim, mis loovusega saab juhtuda, on juhtide poolt kunstlikult ette pandud aja- ja rahanappus – pidev tulekahju kustutamine mõjub loovusele hävitavalt.

Seda kõike ja rohkem veel saab lugeda eesti keeleski ilmunud raamatust „Medici efekt“. Soovitan. Ja tervitan ka ajalehtede-ajakirjade kujundajaid – vahest võib hea vorm ka keskpärasest sisust meistriteose teha!

Osale arutelus

  • Lemmi Kann, Raimo Ülavere

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

Innovatiivne ja suurte võimalustega Microsoft Dynamics NAV

Keskmistele ja suurtele ettevõtetele mõeldud Dynamics NAV on Microsofti majandustarkvaradest globaalselt enim müüdud ja kiiremini arenev lahendus, mida on viimasel kümnendil jõuliselt arendatud.

Veebipõhine Microsoft Dynamics NAV majandustarkvara terviklahendus

Tänapäeva ettevõtete väljakutseks on pidev ärikeskkonna muutumine. Majandus- või äritarkvara peab seejuures olema paindlik, kasvama koos ettevõttega. Samas tuleb koguda ja vaadata oma andmeid täiesti uuel viisil, et teha tuleviku otsuseid, mitte konstateerida minevikku. Majandustarkvara peab olema kaasaegne, hästi integreeritud ja aitama tööaega kokku hoida.

Valdkonna tööpakkumised

AIANDUSKESKUS HANSAPLANT otsib PEARAAMATUPIDAJAT

Hansaplant Hulgi OÜ

31. mai 2018

BonBon Lingerie otsib RAAMATUPIDAJAT

BonBon Lingerie OÜ

26. mai 2018

Taxify is looking for an ACCOUNTANT

Taxify OÜ

30. mai 2018

Uudised

Tööriistad