Kuidas muuta kontor keskkonnahoidlikumaks?

Säästev printimine kuulub kindlalt keskkonnahoidliku kontori põhimõtetesse. Bioneer.ee pakub välja viise, kuidas muuta kontor keskkonnahoidlikumaks.

Säästvam paberikasutus kontoris
• Tehke selgeks, kui palju teie kontoris paberit kulutatakse
. Mõõtke ära möödunud aasta või paari kontoripaberi tarbimine ja analüüsige muutuseid. Kui paberitarbimine on suurenenud, siis tasub uurida, mis suurenenud tarbimist põhjustab.

• Tehke selgeks, kui palju üks keskmine töötaja paberit kulutab. Arvutage välja ühe töötaja poolt aasta jooksul kasutatud kontoripaberi hulk kilogrammides ja võrrelge seda teiste sarnaste organisatsioonide vastava näitajaga. Selleks, et mitte õunu apelsinidega võrrelda, on oluline tulemust võrrelda sarnaste organisatsioonide vahel.

Eelistage kloorivabalt toodetud paberit. Selline paber kannab lühendit TCF (i.k. Total Chlorine Free).

Eelistage säästvalt majandatud metsadest pärit puidust toodetud sertifikaadiga paberit. Selline paber kannab pakendil lühendit FSC (Forest Stewardship Council).

Eelistage taaskasutatud paberist toodetud paberit. Nii jätate puud kasvama.

Printige vaid hädavajalikke dokumente. Loobuge harjumusest printida välja kõik e-kirjad ja infomaterjalid. Kui printimine on möödapääsmatu, siis printige paberi mõlemale poolele.

Kasutage dokumentide printimise eelset vaatlemist. Printige dokumente alles siis, kui olete nende korrektsuses kindel. Enne printimist vormindage dokumendid selliselt, et viimased read ei satuks järgmisele lehele ning lugege tekst hoolikalt läbi – nii väldite võimalikke vigu ja sama asja mitmekordset printimist.

Kasutage tuvastavat printerit ja koopiamasinat. Kui paberikulu on suures kontoris väga suureks probleemiks, võtke kasutusele printerid ja koopiamasinad, mis tuvastavad kasutaja. Juba teadmine, et iga prinditud dokument on jälgitav, distsiplineerib töötajaid.

Tekitage ühiste juhendmaterjalide kogu. Ettevõttes ei pea igal töötajal olema isiklikku kogu kõikidest soovituslikust raamatutest, infomaterjalidest ja juhenditest. Piisab raamaturiiulist, kust leiab üles kõik vajaminevad raamatud ning juhendid.

Tellige kontorisse vaid neid ajakirju ja ajalehti, mida te tegelikult ka vajate. Niisama pole mõtet lasta otsekorraldusel joosta! Läbi mõtlemata otsekorraldused on lisaks paberikulule ka rahakulukad.

Koosolekuid korraldades eelistage tavalist tahvlit pabertahvlile. Milleks raisata paberit, kui kogu oluline info on võimalik säilitada ja koosoleku osalistele saata ka ühise memokirja või veebipõhise infomaterjalina.

Viige kontoris sisse reegel, et prinditakse ja koopiaid tehakse reeglina kahepoolsetena. Nii võite saavutada kuni 50% paberisäästu.

Kui printer või paljundusmasin ei võimalda kahepoolset trükkimist, kasutage kontorisisesteks väljatrükkideks nn musta paberit ehk siis paberit, mille ühte poolt on juba kasutatud, kuid mille teine pool on kasutamata jäänud. Nn musta paberi kasutamine on populaarne raamatupidajate seas, kes peavad paratamatult palju trükkima. Samuti saab nn musta paberit kasutada edukalt ka märkmepaberina.

Kontorisse trükiste ja visiitkaartide tellimisel eelistage keskkonnasõbralikku teenust pakkuvat ettevõtet (nt Ecoprint). Uurige trükifirmalt, mida saavad nemad teha, et teie tellitud toode oleks keskkonnahoidlikum.

Arhiveerimisel tõstke dokumendid registraatoritest pappkaustadesse, nii saad PVC materjalist registraatoreid mitmeid aastaid kasutada. PVC registraatorite pikaealisus õigustab teatud määral nende eelistamist näiteks papist kaantega registraatorite kasutamisele.

Eelistage tualettpaberit, mis on kas toodetud Eestis, toodetud puidujäätmetest ja/või taaskasutatud paberist, mille paberikihte ei ole omavahel kokku liimitud.

Eelistage digiallkirjastatud dokumente. Digitaal-allkirjaga saadetav elektrooniline kiri on võrdväärne ametliku kirjaga, kuid selle elektroonilisel kättetoimetamisel välditakse paberi-, transpordi- ja ajakulu.

Paluge teenuseosutajatel igakuised arved elektrooniliselt saata hoides seega arve kättetoimetamise paberi-, transpordi ja ajakulu kokku.

Vahetage paberist taskurätid ja kätekuivatuse rätikud välja. Paberitööstus on number üks puhta vee tarbija ja metsade vähenemise põhjustaja. Nende asemel võtke kasutusele riidest taskurätid ja köögirätikud, ka kontoris. Pole raske tekitada töötajatele isiklikud käterätikud ja paluda neil hoolitseda nende puhtuse eest!

Säästev tehnika kasutamine kontoris
Õpetage kontori töötajatele arvuti ja ka muu kontoritehnika säästlikku kasutamist.

• Muutke arvuti ja printeri õhtune väljalülitamine kohustuslikuks. Nii säästate igapäevast elektritarbimise arvelt kuni 20%. Kuigi tänapäevased arvutid ja printerid on muudetud energiasäästlikumaks, ei tähenda see seda, et masinad ei kulutaks elektrit ooteseisundis.

• Iganenud linnalegendid väidavad, et iga shut down vähendab su arvuti eluiga. Tegelikult on tõde pigem vastupidine – näiteks kõvaketaste eluiga mõõdetakse tundides ja kui sa jätad oma arvuti pärast tööpäeva lõppu tööle (ja ei kasuta isegi sleep mode’i), lüheneb kõvaketta tööiga kuni kolm korda. Jättes arvutid pidevalt terveks ööpäevaks tööle, kasutab keskmine tööarvuti aastas üle 350 kWh elektrienergiat.

• Kui arvuti välja lülitamiseks vajalikud paar nupuvajutust päeva jooksul tunduvad liig, siis võib oma pilgu suunata spetsiaalsetele programmidele, mis arvuti sobival ajal sisse ja välja lülitavad. Samuti saab sellise tarkvara abil anda kõigile võrgus olevatele arvutitele korralduse öisteks tarkvarauuendusteks „üles ärgata“ ja seejärel end jälle välja lülitada. Kui teie kontoris sellist tarkvara veel ei kasutata, siis uurige IT-poistelt lisa ja rääkige ülemusele kopsakast säästuvõimalusest!

Paluge töötajatel lõunapausi ja koosolekute ajaks arvuti välja lülitada ning vajadusel (kui ruum jääb tühjaks) kustutada ka tuled.

Paluge töötajatel mobiililaadijad alati pistikust välja võtta, kui neid laadimiseks vaja ei ole. Mobiililaadija seina jätmine, kui see on mobiili küljest lahti ühendatud, kulutab kuni 95% kogu laadija poolt kulutatavast energiast.

Investeerige uutesse arvutimonitoridesse. Kontoris asendage päevinäinud arvutimonitorid moodsamate LCD-ekraanidega. Kui kasutate monitori kuni kaheksa tundi päevas, võib aastane kokkuhoid olla isegi kuni 100 000 W.

Paigutage mööbel ringi vastavalt loomulikule valgusele ja puhastage valgusteid. Peske aknaid ja puhastage lambipirne ning -kupleid. Tolmuvabade lampidega saate valgust kogu makstud raha eest ja puhaste akendega on lambivalgust vaja harvem kasutada. Nihutage töötajate kirjutuslaudu viisil, mis võimaldab maksimaalselt ära kasutada loomulikku valgust. Eelistage tööruumides heledaid seinu, lagesid ja põrandaid. Kasutage päevavalguse peegeldamiseks peegleid.

Kütke kontorit mõistlikult. Kui teie kontor on nii soe, et te peate pidevalt akent lahti hoidma, siis tasub kütet lihtsalt vähemaks keerata.

Kasutage traadiga telefoni. Traadita telefonid on energiavampiirid. Laadimisalusele toetudes tarbib traadita telefon elektrit 24 tundi ööpäevas, 7 päeva nädalas. Pealtnäha vanamoodsad telefonid kasutavad minimaalselt elektrit ja ka see tuleb telefoniliini mööda. Pealegi töötavad sellised telefonid ka siis, kui elekter tormi või mõne muu hädajuhtumi korral kaob.

Söök ja jook kontoris
Kasutage vaid korduvkasutatavaid nõusid. Kui töötaja kasutab igal tööpäeval ära kaks ühekordseks kasutamiseks mõeldud joogitopsikut, teeb see aastas kokku ligi 450 topsikut. Korrutage see summa töötajate arvuga ja saate meeletu hulga välditavat prahti.

Kinkige töötajatele nimelised kruusid. Sedasi säästate nii firma raha kui ka keskkonda.

Tehke kontoris ühiseid tee- ja kohvipause. Nii saate vett keeta mitme inimese jaoks korraga. Ühiste teejoomiste peale kulub ka vähem teed, sest jooki saab suurema kannuga kõigi jaoks teha.

Jäätmed kontoris
Uurige, kas teie kontoris on olemas võimalusi, mil viisil vähendada prügiteket. Tehke näiteks ühised prügitekke teemalised mõttetalgud! Prügitekke ennetamine on alati tõhusam, kui prügi taaskasutamine või sorteerimine.

Sorteerige prügi ka kontoris. Näiteks raisku mineva paberi hulgast saab tegelikult aru alles siis, kui olete hakanud paberit muust sodist eraldi koguma. Prügi sorteerimine ei ole häbiasi. Näiteks iga taaskasutatava paberi tonni kohta jääb raiumata 17 puud.

Harige oma töötajaid ning looge neile prügiga vastutustundlikuks ringikäimiseks soodsad tingimused.

Taaskasutage ühepoolselt prinditud paberit märkmepaberina. Lõigake suured paberilehed pooleks ja kasutage nende lehtede tühjasid pooli märkmete tegemiseks.

Vahetage pastakate südamikke. Kui pastakas lõpetab töötamise, siis ärge ostke uut pastakat, vaid vahetage lihtsalt südamik välja.

Kontoritarvete ostmisel eelistage papist ja puidust tooteid kilest ja plastmassist toodetele.

Uute toodete ostmisel mõelge alati, mis saab toodetest, kui te neid enam ei vaja. 

Transport ja töökoht
• Kasutage kontorit vaid vajadusel.
Kaugtöö vähendab transpordile kuluvat aega ja raha. Samuti väheneb keskkonnakoormus, mida transport põhjustab. Selle asemel, et iga päev tund aega ummikus veeta, veetke see aeg parem koos lastega.

Paigaldage oma ettevõtte parkimisplatsile rattahoidjad, et ka rattaga klientidel ja rattaga töötajatel oleks mugav. Mainige kindlasti ka oma kodulehel, et olete rattaga tulijatele kasulik valik. Jalgrattad ei saasta õhku ja nad ega tekita kasvuhoonegaase. Toetage keskkonnasõbralikku liiklemist.

Lisage ettevõtte kodulehele ühiskondliku transpordi kaart ja kellaajad. Paljud firmad on oma kodulehele lisanud põhjaliku juhendi, kuidas tulla kohale autoga, aga unustanud ära autota liiklejad. Hinnake ka „neljarattalise sõbrata“ kliente. Neid võib majanduslanguse tingimustes olla oodatust rohkem. Olge uuenduslik ja näidake kaardil lisaks ühiskondlikule transpordile ära ka jalgrattateed.

Muutke transpordikulude kompenseerimise viise. Väga paljudes ettevõtetes makstakse transpordikompensatsiooni vaid autoga töötajatele, mis on teisiti liikuvate töötajate suhtes ebaõiglane. Kindlustage olukord, et oma osa saaksid ka need inimesed, kes tulevad tööle rattaga või ühiskondliku transpordiga.

Eelistage ühiskondlikku transporti. Kui kontoris viibimine ja transpordi kasutamine on ainuvõimalikud lahendused, siis tulge tööle ühiskondlikku transpordiga või jalgratta sõites.

Kasutage infotehnoloogia lahendusi. Selleks, et kohtuda põgusalt kolleegiga teisest linnast, ei pea autoga sõitma. Suhelge vahelduseks hoopis Skype´i, msn-i või mõne muu suhtlustarkvara vahendusel.

Transpordimõju vähendamiseks jagage oma autot! Auto jagamine kolleegidega osutub tihti väga lõbusaks ja kindlasti on see efektiivsem, kui mitme pooltühja autoga tööle vuramine.

Muutke ühine töölesõit osaks firma töökultuurist. Postiloendi, intraneti või teadetahvli abiga saab koostada andmebaasi inimestest, kes elavad samas piirkonnas ja kes saaksid üksteisega ühendust võtta ning koos tööle sõita; lisaks võib proovida mõnda veebipõhist lahendust (www.carpoolworld.com). Loomulikult ei pea piirduma ainult oma kontori töötajatega, vaid võib projekti kaasata ka üleaedsed.

Efektiivse transpordikasutuse motiveerimiseks võib tööandja pakkuda jagajatele näiteks eelistingimustel parkimiskohta. Lisaks ressursisäästule suurendab selline „ühistransport“ töötajate sidusust ning kasvatab nende sotsiaalset kapitali.

Muid kasulikke nippe
• Sõbrunege taimedega.
Töölaual elutsev taim pole seal ainult silmailu pakkumiseks – see on ka looduslik filter, mis imeb endasse õhus leiduvad saasteained ning taastab samal ajal hapnikuvarud. Samuti aitab taim reguleerida õhuniiskust ja –temperatuuri. Toataimed kaitsevad ka erinevate haigustekitajate eest. Uuringud näitavad, et toataimede olemasolu vähendab märgatavalt üleväsimuse tekkimist ning võimalust jääda külmetushaigustesse.

• Kontorimööbli valimisel eelista kodumaist ja säästvalt majandatud metsadest pärit puidust toodetud FSC (Forest Stewardship Council) sertifikaadiga mööblit.

Ostke kontoritarbeid second-hand poodidest. Ostes kasutatud kontoritarbeid ja mööblit ei säästa te ainult raha, vaid vähendate ka nõudlust uute toodete tootmise järele. Meil on raiskav ühiskond ja on hea kui suudame jääke endale kasulikuks muuta.

Kasutage ajajuhtimise nippe. Ka aeg on väärtus!

Kui leiate, et ka teie töökohas saaks midagi positiivse muutuse ära teha, siis ärge jätke ideid pelgalt enda teada. Rääkige neist ka kolleegidele ja püüdke leida keskkonnasõbralikud lahendused, mis aitaks ühiselt positiivset energiat genereerida.

 

 

Osale arutelus

  • Lemmi Kann, Bioneer .ee

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

Majandustarkvara RAPID

Tarkvaraga RAPID saate korraldada keskmise või väikese ettevõtte raamatupidamise ja majandusarvestuse - laoarvestus, palgaarvestus, teenindus, üüriarvestus, jm. RAPIDi tasuta versiooniga saab töö tehtud üksikettevõtja, alustav ettevõte või mittetulundusühing.

Vabaned rutiinsest paberitööst ja saad pühendada oma aja inimestele!

Me usume, et tarkvara peab kiirendama ja lihtsustama tööd ning vältima inimlikke vigu. Et seda saavutada palgaarvestuses, on mõistlik teha arvestus samas programmis, kus on selle aluseks olevad andmed – palk, koormus, puhkused, haiguslehed, lisatasud, töögraafikud jne.

Valdkonna tööpakkumised

KAARLI HAMBAPOLIKLIINIK otsib PEARAAMATUPIDAJAT

Tripod Grupp OÜ

30. november 2018

MAXIMA EESTI OÜ ootab oma meeskonda PALGAARVESTAJAT

Maxima Eesti OÜ

19. november 2018

Uudised

Tööriistad