26. jaanuar 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Riigihangetel uued kvalifikatsiooninõuded

Riigihangete registris avaldatud statistika andmetel on hangete arv hakanud 2010.aastal uuesti kasvama. Perioodil 2007-2013 on Eestil võimalik kasutada majanduse, hariduse, infrastruktuur ja keskkonna edendamiseks Euroopa Liidu struktuuritoetusi ligikaudu 3,4 miljardit eurot, millest Eesti on 2011. aasta alguseks suutnud ära kasutada vaid 30%. Surve kasutada ära struktuuritoetused tingib tõenäoliselt hangete arvu kasvu kahe aasta jooksul.

Arvestades konkurentsi tihenemist ja vaidluste arvu kasvu, tuleb pakkujatel ja taotlejatel olla kursis üha spetsiifilisemate nõuetega. Alates 01. jaanuarist 2011 jõustunud riigihangete seaduse (RHS) muudatustega muutuvad pakkuja ja taotleja kvalifikatsiooninõuded, mida tuleb pakkumuse või taotluse esitamisel tähele panna.

Esiteks on RHS § 38 lg 1 p-s 4 täpsustatud ja muudetud hankemenetlusest kõrvaldamise aluseid seoses maksuvõlgnevusega. Täiendatud maksuvõla mõiste hõlmab lisaks riiklike, elu- või asukoha kohalike maksude, sotsiaalkindlustusmaksete võlale ka tähtpäevaks tasumata jäetud maksusummalt arvestatud intressi. Maksuvõla suurus peab jääma alla 100 euro. Juhul kui maksuvõlg on ajatatud, tuleb tähele panna asjaolu, et hankija ei sõlmi hankelepingut isikuga ja kõrvaldab hankemenetlusest pakkuja või taotleja, kelle maksuvõla tasumine on ajatatud pikemaks perioodiks kui kuus kuud arvates hankemenetluse algamise päevast, välja arvatud juhul, kui maksuvõla tasumise ajatamine on täies ulatuses tagatud.

Teiseks kaob riigihangete seaduse muudatuste kohaselt pakkujate ja taotlejate kohustus esitada alltöövõtjate kohta informatsiooni ja kinnitusi, sealhulgas RHS § 38 lg 1 punktides 1-4 nimetatud hankemenetlusest kõrvaldamise aluste puudumiste kohta. Hankija õigus küsida alltöövõtjate kohta informatsiooni ja kinnitusi on seadusest välja jäetud. Samas ei võta selline muudatus pakkujalt või taotlejalt õigust tugineda teise alltöövõtja kvalifikatsioonile.

Kolmandaks muutub pakkujatele ja taotlejatele selgemaks ja läbipaistvamaks, milliseid eritingimuste täitmist neilt nõutakse. Vastavalt muutunud RHS § 41 lg-le 3 kohustub hankija nimetama hanketeates, milliste erinõuete, registreeringute või tegevuslubade olemasolu ja esitamine on pakkuja või taotleja kvalifitseerimiseks nõutavad. Kui pakkujal või taotlejal puudub vastav tegevusluba või registreering või ta ei kuulu vastavasse organisatsiooni tema asukohariigi õigusaktide kohaselt, jätab hankija pakkuja või taotleja kvalifitseerimata.

Neljandaks tuleb tähelepanu juhtida sellele, et vastavalt RHS § 47 lg-le 3 on alates 01. jaanuarist 2011 pakkumuse tagasi lükkamise aluseks asjaolu, et pakkujal või taotleja ei ole esitanud koos pakkumusega kinnitust selle kohta, et neil on olemas kõik hankelepingu täitmiseks vajalikud intellektuaalsed omandi õigused.

Vältimaks vigu pakkumuse esitamisel ja hankemenetlusel osalemisel tuleks kindlasti tutvuda ka riigihangete seaduse teiste muudatustega riigihangete seaduse ja sellega seonduvate seaduste muutmise seaduses.

Edukaid hankemenetlusi nii hankijaile kui ka pakkujaile!

 

Autor: Lemmi Kann, Häli Jürimäe, Urmas Kõrgesaar

Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Mare TimianRaamatupidaja.ee juhtTel: 6670405
Külli ReinoRaamatupidaja.ee toimetajaTel: 6670405
Cätlin PuhkanRaamatupidaja.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700