12. oktoober 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuidas teha otseturustust seadust rikkumata

Enne reklaami saatmist tasub uurida, kellele ja millistel tingimustel võib seda edastada, kirjutab Äripäeva käsiraamatute rubriigis "Autor annab nõu" advokaadibüroo Luiga Mody Hääl Borenius vandeadvokaat Ave Piik.

Alates 10. juulist reguleerib elektrooniliste kontaktandmete otseturustuseks kasutamist elektroonilise side seadus, samuti kehtib võlaõigusseaduse § 60 “Sidevahendi kasutamise piirangud”.

Põhimõtet, et füüsilise isiku elektrooniliste kontaktandmete (nt e-posti aadress, faksi- või telefoninumber) kasutamine reklaamsõnumite saatmiseks on üldiselt lubatud ainult isiku eelneval nõusolekul, ei ole muudetud. Nõusoleku saab anda elektroonilise sideteenuse kasutaja või klient. Klient on isik, kes on sõlminud sideteenuse osutajaga lepingu teenuse kasutamise kohta (nn abonent). Kasutaja on isik, kellel ei ole sideteenuse osutajaga lepingusuhet, kuid kes teenust tegelikult kasutab (nt telefoni, millele reklaamsõnum saadetakse, kasutav töötaja, kelle eest on võrguoperaatoriga lepingu sõlminud tööandja).

Juriidiliste isikute puhul on otseturustamine lubatud siis, kui kontaktandmete kasutamisel antakse isikule võimalus tasuta ja lihtsal viisil keelata oma andmete kasutamine – isik saab keelduda elektroonilise sidevõrgu kaudu (nt tavapäraselt kasutatav link e-kirja lõpus, millele vajutades isiku kontaktandmed adressaatide hulgast kustutatakse; sarnane viide SMS-iga saadetud teates).

Praktikas on sageli keeruline otsustada, kas adressaat on füüsiline isik või ettevõtte esindaja. Seadus ei sätesta kriteeriume, mille alusel seda kindlaks teha. Seetõttu tuleb iga olukorda hinnata eraldi. Kõige õigem on ettevõttele suunatav info saata üldaadressile (nt [email protected], [email protected]), mitte kindlale isikule ([email protected]).

Seadus täpsustab ka tingimused, millal tohib kauba või teenuse müügiga seoses saadud füüsilisest või juriidilisest isikust ostja elektroonilisi kontaktandmeid kasutada edaspidi samasuguste toodete või teenuste otseturustuseks.

Autor: Lemmi Kann, Ave Piik

Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Mare TimianRaamatupidaja.ee juhtTel: 6670405
Külli ReinoRaamatupidaja.ee toimetajaTel: 6670405
Cätlin PuhkanRaamatupidaja.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700