Ärinime valimisel tasub olla hoolikas

Üks esimesi asju äritegevusega alustava ettevõtja jaoks on oma äriühingule sobiva ärinime valimine. Tihtipeale arvatakse, et kui meelepärane nimi on välja valitud, tuleb see vaid registreerida ja nime kasutamine ongi kindlustatud.

Tihti ei mõelda sellele, kas konkreetse ärinime puhul võib esineda ka mingeid riske, mis võivad hakata takistama vastava ärinime all tegutsemist.

Et vältida võimalikke probleeme ärinime kasutamisel tulevikus, tasub juba ärinime valimisel olla hoolikas ja teha eeltööd. Esmalt tuleb muidugi kontrollida, kas välja valitud nimi on „vaba“ ehk kas juba on registreeritud mõni identne või sarnane ärinimi. Üks olulisemaid kriteeriume ärinime valikul on ärinime selgesti eristatavus. Seadus nimelt nõuab, et ärinimi peab olema selgesti eristatav teistest Eestis äriregistrisse kantud ärinimedest. Seega juba olemasoleva identse ärinime korral on teise samasuguse ärinime registreerimine välistatud.

Riigikohus on asunud seisukohale, et ärinime selgesti eristatavus ei tähenda üksnes seda, et äriühing ei või tegutseda teise äriühinguga identse nime all. Riigikohtu hinnangul ei ole ärinimi selgesti eristatav ka juhul, kui see ei ole küll teise registrisse kantud nimega samane, kuid on sellega eksitavalt sarnane. Seega tasub hoiduda ka mõne varasema registrisse kantud ärinimega sarnaneva ärinime registreerimisest.

Isegi kui äriregister sellise ärinime registreerib, võib varasema ärinime omanik nõuda hilisema ärinime kasutamise keelamist, samuti hilisema ärinime kasutamisega temale kui varasema ärinime omanikule tekitatud kahju hüvitamist. Lisaks võib mõne varasema ärinimega  või kaubamärgiga sarnaneva ärinime kasutamine olla teatud juhtudel käsitatav kõlvatu konkurentsina, mis vastavalt konkurentsiseadusele on keelatud.

Teine oluline aspekt, millega peaks ärinime valimisel arvestama, on soovitud ärinimega identsete või sarnaste kaubamärkide olemasolu kontrollimine. Seadus nimelt keelab kasutada ärinimes Eestis kaubamärgina kaitstavat sõnalist, tähelist või numbrilist tähist või nende kombinatsiooni ilma vastava kaubamärgiomaniku notariaalselt kinnitatud nõusolekuta. Vastav nõusolek pole vajalik vaid juhul, kui ettevõtja tegutseb tegevusalal, mille suhtes kaubamärk ei ole kaitstud.

Seega kui äriühingu tegevusalad on kattuvad vastava kaubamärgi registreerimisklassidega, tuleb võimlike vaidluste vältimiseks küsida kas kaubamärgiomaniku nõusolekut või valida rohkem erinev ärinimi. Kui olete aga valinud meelepärase ärinime, mida pole registreeritud ei ärinime ega kaubamärgina, siis tasuks kindlasti kaaluda ise ka vastava kaubamärgi registreerimist. Registreeritud kaubamärgi läbi saate oma ärinimele täiendava kaitse.

Ärinime valimisel on soovitatav ka kontrollida, kas mõni kolmas isik on registreerinud domeeninime, mis on identne või eksitavalt sarnane teie poolt soovitud ärinimega. See on eriti oluline juhul, kui ettevõtjal on kindel soov avada veebileht, mille domeeninimi kattub tema ärinimega. Domeeninime registreerimine tagab ka selle, et vastavat domeeninime ei kaaperdata eesmärgiga see teatud ärinime või kaubamärki omavale isikule vaheltkasuga hiljem maha müüa. Seega kui soovitud ärinimega kattuvat domeeninime veel registreeritud ei ole, on soovitatav kaaluda koheselt ka vastava domeeninime registreerimist.

Eeltoodut kokkuvõttes tuleks juba ärinime valimisel ja registreerimisel kontrollida kas soovitud ärinimi võib olla eksitavalt sarnane mõne varasema ärinimega, kas soovitud ärinimi on identne või sarnane mõne varasema kaubamärgiga ja kas see võib kattuda mõne olemasoleva domeeninimega.

Osale arutelus

  • Lemmi Kann, Risto Hübner

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

Innovatiivne ja suurte võimalustega Microsoft Dynamics NAV

Keskmistele ja suurtele ettevõtetele mõeldud Dynamics NAV on Microsofti majandustarkvaradest globaalselt enim müüdud ja kiiremini arenev lahendus, mida on viimasel kümnendil jõuliselt arendatud.

Veebipõhine Microsoft Dynamics NAV majandustarkvara terviklahendus

Tänapäeva ettevõtete väljakutseks on pidev ärikeskkonna muutumine. Majandus- või äritarkvara peab seejuures olema paindlik, kasvama koos ettevõttega. Samas tuleb koguda ja vaadata oma andmeid täiesti uuel viisil, et teha tuleviku otsuseid, mitte konstateerida minevikku. Majandustarkvara peab olema kaasaegne, hästi integreeritud ja aitama tööaega kokku hoida.

Valdkonna tööpakkumised

BonBon Lingerie otsib RAAMATUPIDAJAT

BonBon Lingerie OÜ

26. mai 2018

AIANDUSKESKUS HANSAPLANT otsib PEARAAMATUPIDAJAT

Hansaplant Hulgi OÜ

31. mai 2018

Taxify is looking for an ACCOUNTANT

Taxify OÜ

30. mai 2018

Uudised

Tööriistad