Lehis: toetame tööandjate manifesti maksupoliitikat

Kuigi tööandjate manifest on leidnud palju negatiivset vastukaja, on maksumaksjate liit maksupoliitikat puudutavas osas tööandjatega ühte meelt.

Eesti Maksumaksjate liit toetab liidu juhatuse liikme Lasse Lehise sõnul põhimõtteliselt tööandjate manifesti maksupoliitika osa, kuid lisab täiendavalt mõned ettepanekud.

 EMLi ettepanekud on järgmised:

* Lisaks sotsiaalmaksu ülempiiri kehtestamisele tuleks ka langetada sotsiaalmaksu alampiiri ning tulumaksumäära vähendamisega peaks kindlasti kaasnema maksuvaba tulu tõus, millega väheneks väikesepalgaliste maksukoormus.

* Sotsiaalmaksu muutmine töötaja töötasult kinnipeetavaks maksuks ei muuda sisuliselt midagi, kuid tekitaks maksuarvestuses segadust, mistõttu me suhtume sellesse veidi reserveeritult. Küll aga soovitab EML lüüa lahku sotsiaalmaksu pensioni- ja ravikindlustuse osad ning kehtestada neile eraldi alam- ja ülempiirid, arvestades vastava kindlustusliigi spetsiifikat. Samuti teeme ettepaneku vabastada sotsiaalmaksust Eestis lühiajaliselt töötavad välismaalased.

* Toetame ka ettepanekut vähendada jaotatud kasumi tulumaksukoormust, kuid täiendavalt teeme ettepaneku anda lisaks tütar- ja sidusettevõtjatest saadud dividenditulule maksuvabastus ka nende osaluste võõrandamisest saadud kasumiosale.

* EML arvates tuleks muuta füüsilisest isikust ettevõtjate maksustamise reegleid vähem diskrimineerivaks. Näiteks tuleks neile laiendada töötajatele kehtivad sotsiaalmaksu alampiiri erandid (nt üliõpilased, endised töötud), tuleks kaotada kulude edasikandmise piirangud, rakendada haiguspäevadele vastavale tuluosale sotsiaalmaksuvabastust, lubada tulust maha arvata autohüvitist ja lähetuse päevaraha. Tuleks ka vähendada FIE sotsiaalmaksu ülempiiri.

* Erisoodustuste maksustamise osas teeme täiendavalt ettepaneku kõrvaldada mõned põhjendamatud bürokraatlikud piirangud, mis takistavad ettevõtjatel normaalset tööd – näiteks lähetuse majutuskulude hüvitamise piirmäärad. Samuti tuleks tõsta isikliku auto kasutamise eest makstava hüvitise piirmäära ning taastada Eesti-sisese lähetuse maksuvaba päevaraha.

* Ülevaatamist vajaksid ka füüsilise isiku kinnisvara- ja finantsinvesteeringute tulude maksustamise reeglid, mis praegusel kujul tekitavad teatud olukordades topeltmaksustamist.


Väljavõte manifestist:

1. Maksusüsteemi stabiilsusel on ettevõtluskeskkonna jaoks suur väärtus. Seega ei vaja maksusüsteem põhimõttelist ümberkorraldamist ega uusi maksuliike, küll aga maksukoormuse alandamist. Samuti vajab maksusüsteem pikemat vaadet tulevikku, seda eriti tõusvate keskkonnatasude osas.

2. Eesti juriidilise isiku tulumaksusüsteem on võimaldanud ettevõtetel luua varusid, mis on oluliseks eelduseks kontratsüklilise eelarvepoliitika järgimisel. Samas ei ole kehtiva süsteemi eelised välisinvestoritele sageli esmapilgul hoomatavad. Välisinvesteeringute suurendamiseks on vaja dividende madalamalt maksustada, kuna selleks sunnib kasvav maksukonkurents.

3. Konkurentsivõime säilitamiseks tuleb jätkuvalt alandada tööjõumaksude taset. Tööhõive tõstmist toetab eeskätt üksikisiku tulumaksu määra jätkuv langetamine. Eesti ettevõtete sotsiaalmaksukoormus tööandjate jaoks on Euroopa Liidu kõrgemaid, mis on oluliseks takistuseks välisinvesteeringute kaasamisel Eesti majandusse. Kõrgema lisandväärtusega töökohtade tekkeks tuleks sotsiaalmaksuseaduses seada tasutavale sotsiaalmaksule ülempiir, mis võiks ulatuda maksimaalselt kolmelt keskmiselt statistiliselt kuupalgalt arvestatud summani. Lähtuvalt teiste riikide praktikast, tuleks sotsiaalmaks muuta maksuks, mille tasumise kohustus lasub töötajal (sarnaselt tulumaksuga).

4. Ettevõtlusaktiivsus on Eestis jätkuvalt madal. Seega peab ettevõtlustulu teenimine olema enam soositud kui palgatulu ning sellest tulenevalt ka madalamalt maksustatud.

5. Selleks, et soodustada ettevõtjate investeeringuid inimkapitali, tuleb erisoodustusmaksust vabastada tööandja investeeringud töötajate täiskasvanukoolituse ja tervishoiukulude rahastamiseks. Kõigiti tuleks soodustada töötajate osalust ettevõtte edukuses läbi kasumi jagamise skeemide. Ei ole mõistlik ega põhjendatud töötajale makstavate aktsiaoptsioonide liigne maksustamine.

6. Aktsiisimaksude kõrge tase on toonud kaasa varimajanduse ulatusliku kasvu kütuse, kange alkoholi ja tubakatoodete kaubanduses. Selleks, et kõrged aktsiisimaksud ei kahjustaks vaba konkurentsi, tuleb nende mõjude leevendamiseks oluliselt karmistada järelvalvet või alandada aktsiisimaksude määrasid. Aktsiisimakse programmperioodil ei tõsteta, kuna sellega kaasneks varimajanduse kasv ja elukalliduse tõus.

7. Piirata tuleb kohalike omavalitsuste õigusi kohalike maksude ja koormiste kehtestamisel. Eeskätt tuleb kaotada müügimaks ja vähendada maamaksu koormust.

Tööandjate manifesti täisteksti saab lugeda SIIN.

Osale arutelus

  • Lemmi Kann

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

Innovatiivne ja suurte võimalustega Microsoft Dynamics NAV

Keskmistele ja suurtele ettevõtetele mõeldud Dynamics NAV on Microsofti majandustarkvaradest globaalselt enim müüdud ja kiiremini arenev lahendus, mida on viimasel kümnendil jõuliselt arendatud.

Dokumentide haldus- ja arhiveerimise süsteem

Ellrex digidoc on ettevõtte dokumentide haldus- ja arhiveerimise süsteem mis on eraldatud raamatupidamise programmist.

Valdkonna tööpakkumised

TALOT otsib PEARAAMATUPIDAJAT

Talot AS

31. august 2018

Uudised

Tööriistad