Riigihangete seadus: muudatused alates 1. juulist

Alates 1. juulist 2010 kehtivad riigihangete seaduses muudatused, mis peaksid lahendama kõige pakilisemad praktikas esilekerkinud riigihankemenetluse probleemid, kirjutab Kaubandus-Tööstuskoja poliitikakujundamise- ja õigusosakonna jurist Mart Kägu.

Täpsemalt on muudatuste kaudu püütud soodustada hankelepingute võimalikult kiiret sõlmimist, struktuuritoetuste õigeaegset kasutuselevõtmist ja vaidlustuste takerdumisteta lahendamist. Muuhulgas muudetakse riigihankemenetluse institutsionaalset korraldust. Ajatatud maksuvõlaga hankel osalemist puudutavad sätted jõustuvad järgmise aasta algusest.

Riigihankemenetluses keskne roll on edaspidi Rahandusministeeriumil

Riigihangete efektiivsema ja kvaliteetsema korraldamise eesmärgil konsolideeritakse edaspidi hankemenetlused Rahandusministeeriumi juures asuvatesse kompetentsikeskustesse. 30. juunist 2010 tegevuse lõpetava Riigihangete Ameti seniseid ülesandeid (järelevalve ja nõustamisega seonduvalt) hakkab samuti täitma Rahandusministeerium. Sellest tulenevalt on Rahandusministeerium alustanud ka elektroonse riigihanke keskkonna väljatöötamist ning planeerib selle rakendada 2010. aasta lõpuks.

Vabatahtliku avalikustamisteatamise avaldamine

Üks uuendustest seaduses on hankelepingu sõlmimise kohta vabatahtliku avalikustamisteate esitamise võimalus, mille hankija võib esitada vähemalt 14 päeva enne hankelepingu sõlmimist, kui hankija on jätnud hanketeate esitamata eeldades, et hankelepingu sõlmimine ilma hanketeate eelneva avaldamiseta on lubatav. Nimetatud võimalus on ette nähtud olukordade tarvis, kus hankija ei ole hankemenetlust korraldanud, ent kahtleb, kas selline käitumine on ikka õiguspärane. Sellist tegevust on võimalik pakkujal või huvitatud isikul ka vaidlustada.

Lisaks eelnevale täiendatakse hankelepingu sõlmimise, hankemenetlusest kõrvaldamise, alltöövõtjate vahetamise, hankelepingu tühisuse asjaolude ja vaidlustusmenetlusega seonduvat regulatsiooni. Näiteks hankelepingu sõlmimise korral, mille täitmine on seotud intellektuaalse omandiga, peab pakkuja või taotleja edaspidi kinnitama hankelepingu täitmiseks vajalike intellektuaalse omandi õiguste olemasolu.

 Hankemenetlusest kõrvaldamine

Hankemenetlusest tuleb nüüdsest kõrvaldada ka see pakkuja, keda on või kelle seaduslikku esindajat on kriminaal- või väärteokorras karistatud maksualaste süütegude toimepanemise eest. Samuti nähakse ette selliste isikute kõrvaldamine menetlusest, kellel on maksuvõlg hankemenetluse algamise päeva seisuga või maksuvõla tasumine on ajatatud pikemaks perioodiks kui 6 kuud arvates hankemenetluse algamise päevast, välja arvatud juhul, kui maksuvõla tasumise ajatamine on täies ulatuses tagatud. Seaduses loetakse eelnimetatud maksuvõlaks pakkuja või taotleja poolt tähtajaks tasumata maksuvõlg, mis ületab 100 eurot (vastav säte jõustub 01.01.2011). Hankija nõuab tõendit maksuvõla puudumise kohta juhul, kui tal ei ole seda võimalik avaliku andmekogu kaudu ise kontrollida.

Ka ajatatud maksuvõlg on maksuvõlg ning siinkohal võiks küsida: miks peaks maksuvõlglaseid erinevalt kohtlema? Seaduse seletuskirjas on öldud, et riigihangete seaduse põhieesmärk ei ole isikute maksukäitumise muutmine, vaid olemasoleva konkurentsi kasutamine ja igakülgne toetamine. Ka Maksu- ja Tolliamet on aktsepteerinud seaduse seletuskirja kohaselt eelkirjeldatud kujul erinevat maksuvõlglaste kohtlemist. Lisaks maksuvõla puudumise kontrollimisele hankemenetluse algamise ajal kontrollib hankija selle puudumist ka enne hankelepingu sõlmimist.

Alltöövõtjad hankelepingu täitmises

Seoses alltöövõtjatega peab hankijale esitama kirjaliku kinnituse, et allhankelepingu alusel vahetult hankelepingu täitmises osalevatel alltöövõtjatel puuduvad riigihangete seaduses sätestatud kõrvaldamise alused ning vastavate aluste esinemisel on kohustuslik hankijale kinnitada, et vastavat alltöövõtjat hankelepingu täitmisel ei kasuta. Nimetatud alltöövõtja tuleb 5 tööpäeva jooksul välja vahetada. Kui pakkuja seda ei tee, siis kõrvaldatakse pakkuja hankemenetlusest. Sealjuures saab alltöövõtjat välja vahetada ainult üks kord ning mitme alltöövõtja korral kehtib see võimalus kõigi alltöövõtjate suhtes eraldi. Alltöövõtja vahetamise õigus puudub juhul, kui pakkuja on hankemenetluses kvalifitseeritud alltöövõtja vahendite või näitajate alusel. Kirjeldatud regulatsiooni abil soovitakse vältida olukorda, kus alltöövõtjate vahetamine seiskaks hankemenetluse ning venitaks selle ebamõistlikult pikaks.

Millistel juhtudel on hankeleping tühine?

Seadusesse tuuakse sisse loetelu asjaoludest, millal hankeleping on tühine. Hankeleping loetakse tühiseks näiteks olukorras, kus hankija on jätnud registrile hanketeate esitamata ja selle esitamata jätmine ei olnud seadusega lubatud. Hankelepingu tühisusele, mis tuleneb hankija poolt ebaseaduslikult hankemenetluse korraldamata jätmisest, on võimalik tugineda aga vaid juhul, kui hankelepingu tühisus on tuvastatud vaidlustuskomisjoni või kohtu poolt.

Eespool on mainitud, et vaidlustuskomisjon tuuakse seadusemuudatuste kohaselt Rahandusministeeriumi juurde. Tuleb rõhutada, et see ei muuda vaidlustuskomisjoni funktsiooni ega ülesandeid. Seadusemuudatustega sätestatakse ka vaidlustuskomisjoni poole pöördumise täpsed alused pakkujatele ja huvitatud isikutele ning vaidlustuse esitamise eeldused ja tingimused.

Uus regulatsioon näeb muuhulgas ette võimaluse hankelepingu sõlmimiseks ka vaidlustusmenetluse vältel, kuid selleks peab eksisteerima avalik huvi. Selleks peab hankija esitama vastava taotluse vaidlustuskomisjonile ning põhjendama, milles seisneb avalik huvi, mille tõttu ei saa lepingu sõlmimisega oodata vaidlustusmenetluse lõppemiseni.

Uue riigihangete seaduse redaktsiooni rakendamise osas väärib kindlasti rõhutamist asjaolu, et enamus sätteid jõustub küll 1. juulist 2010, kuid mõned alates 1. jaanuarist 2011 (nt maksuvõla puudumise kontrollimine ja juba kirjeldatud ajatatud maksuvõlgadega pakkujate erisused). Hankemenetlused ja vaidlused, mis said alguse enne muudatuste jõustumist, lahendatakse nende alguse ajal kehtinud riigihangete seaduse sätete alusel. Ettevalmistamisel on ka täiendavad riigihangete seaduse muudatused ning vastav eelnõu peaks välja töötatama käesoleva aasta jooksul.

Riigihangete seaduse uue redaktsiooniga on täpsemalt võimalik tutvuda aadressil www.riigiteataja.ee.

Artikkel ilmus Kaubandus-Tööstuskoja Teatajas.

Osale arutelus

  • Lemmi Kann, Mart Kägu

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

Paindlik NOOM pakub erilahendusi

Üks korralik majandustarkvara on kohaldatav Teie ettevõtte soovide ja vajadustega. Astro Balticsi loodud majandustarkvaraga NOOM saate kindlad olla, et tarkvara suudab kaasas käia kõikide erisoovidega, mis Teie ettevõtte arenedes võivad tekkida.

Dokumentide haldus- ja arhiveerimise süsteem

Ellrex digidoc on ettevõtte dokumentide haldus- ja arhiveerimise süsteem mis on eraldatud raamatupidamise programmist.

Valdkonna tööpakkumised

PRYSMIAN GROUP BALTICS AS otsib PEARAAMATUPIDAJAT

Prysmian Group Baltics AS

01. august 2018

Uudised

Tööriistad