17. mai 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuidas öelda "EI"

Satume aeg-ajalt olukordadesse, kus kõige targem oleks käsu jagajale või abipalujale öelda "ei", paraku ei paindu meie meel ega keel seda tegema, sest kardame näida laisad või hoolimatud. Koolitaja Ardi Reinsalu jagab mõned nõuanded, mille järgimisel "ei" ütlemine ei tundugi nii hirmus.

"Kui kellelgi on võimalik oma töö sinu kaela ajada, siis seda ta ka teeb!" – Abivalmis kolleegi seadus

Kehtib reegel, et kui kellelgi on võimalik oma tööd sinu õlgadele panna, siis seda ta kindlasti ka teeb. On aeg-ajalt selline tunne, eks?

“Ei” ütlemine on üks oluline oskus, mida osa inimesi valdavad paremini, teised jälle kipuvad kogu aeg endale lisakohustusi võtma. Väga palju sõltub ka inimeste taustast, kasvatusest ja tõekspidamistest. Neil, kes tahavad kogu aeg kõikidele meeldida, on raske abivajajale “ei” öelda, ehkki on ise tööga juba maksimaalselt koormatud. Ja alati leidub avantüriste, kes üritavadki endalt võimalikult palju ebameeldivaid tegevusi ära “delegeerida”. Kui aga pole just tegemist kirikus altari ees sellele kõige olulisemale küsimusele vastamisega, peaks “ei” sõna pisut rohkem tarbima.

Oskus öelda ära sulle pakutavatest lisaülesannetest võimaldab saavutada seda kullakallist kontrolli oma tegevuste üle. Osa inimesi arvab, et “ei” ütlemine on ebaviisakas ja võib rikkuda suhteid kolleegidega. Tegelikult pole see õige. Äraütlemine ei tähenda, et see inimene sulle ei meeldi, vaid et sinu vastus antud küsimuses on lihtsalt eitav. Kindlasti tuleb silmas pidada, et "ei" ütlemisel tuleb olla aus, rahulik ja viisakas. Kusjuures – kui ütled pigem ebakindla jah-sõna, jääb küsijale ikkagi mulje, et sa ei taha tema ettepanekut vastu võtta. Lisaks oled aga võtnud lisakohustuse, mille tagajärgedega tuleb tõenäoliselt veel kaua tegeleda. Paljud inimesed eelistavad ausat ja otsekohest "ei"-d pigem kohe, kui et saavad hiljem teada sinu teistsugusest arvamusest.

Kindlasti saaks eitamisest terve raamatu kirjutada. Eitada saab näiteks tingimuslikult, kus vastamisel saab ise pakkuda välja tingimused, mille puhul Sinu "ei" võiks olla "jah".

Näiteks:

    "Ma ei jõua homseks seda aruannet teha, aga ma saaksin seda teha ülehomseks."

    "Mul ei ole Sulle 500 krooni laenata, aga kas 300st oleks abi?"    "Ma ei saa praegu sellest tootest rääkida, aga ma võiksin mingil muul teemal infot jagada?"

Kõikide eitamiste puhul on hulk vigu, mida inimesed kipuvad tegema. Järgnevad näpunäited aitavad meil nendest teadlik olla ja võimalusel vältida.

Ära naerataSuhtlemisel soovitatakse alati naeratada, aga "ei" ütlemisel mitte. Eitamine on tõsine teema ja naeratamine tekitab vastandlikke sõnumeid, mis nõrgendavad sinu eitamise tõsidust. Samuti ära ole otsatult kurb. Säilita asjalik ja tõsine ilme.

Seisa püstiTülikate külaliste juures tuleb veel juttu püstiseismise tõhususest. Sama kehtib ka "ei" ütlemisel. Kui keegi tuleb sinu töölaua juurde sinule palvet esitama ja sa ei saa seda hetkel täita, siis tõuse vestluseks püsti. See võimaldab sul olla küsijaga vähemalt samal tasemel ja saavutada sellega väike psühholoogiline eelis. Muide, sama kehtib ka telefonivestluse puhul – tõuse püsti ja hääle toon aitab sõnumit tugevdada.

Kui soovid küsijale "ei" öelda, väldi tema kuulamisel julgustava kehakeele (noogutamine, jaatamine) kasutamist.

Väldi küsimusiVäldi täpsustavate küsimuste küsimist niipea, kui on selge, et kavatsed "ei" öelda. Nagu näiteks müügimehe puhul, kellele tahad ära öelda, oleks vale küsida täpsustavaid küsimusi tema toote headuse kohta. Sellega annad selgelt mõista, et põhimõtteliselt oled asjast huvitatud. Sama lugu kolleegi ja sõbra puhul, kellele küsimuste küsimine annab võltslootust, mida sa kohe hiljem oma sõnumiga purustad.

Katkesta ja ennetaTäitsa huvitav, kuidas eitamisel tuleb eirata tavalise suhtluse puhul soovitatud lähenemisi. Vestluspartneri katkestamine või enne tema ärakuulamist lahenduse pakkumine on suhtlemises tabud. Ometi toimivad nad "ei" ütlemise puhul sõnumi tugevdamisena. Ehk siis, kui näed, et vestlus läheb küsimuse juurde, millele sinu vastus on "ei", katkesta viisakalt ja selgita, et sa ei saa aidata. Lastes vestluspartneril kogu jutu põhjalikult ära rääkida, annad jällegi valelootust ja hilisem "ei" mõjub negatiivsemalt.

Katkise plaadi tehnika

Kõige tüütumad telefonikõned on koolitatud müügimeestelt, kes on eriti osavad sulle oma toote pähemäärimises. Lihtne "ei" nende puhul enam ei toimi, sest nad oskavad kohe kavalalt küsida avatud küsimusi, millele sa oled sunnitud pikemalt vastama. Eriti ohtlik on põhjendada oma vastust! Loomulikult on sul olemas ka juba oma meetod, kuidas tüütute müügimeestega toime tulla, aga tasub proovida ka katkise plaadi tehnikat.

Iseenesest tähendab see lihtsalt eituse kordamist seni, kuni küsijale jõuab kohale, et tema teenused ei ole sinu juures teretulnud. NB! Ürita vältida seda tehnikat oma sõprade ja kolleegidega. Samas on sellest kasu pikaleveninud vaidluse lõpetamisel.

Vaatame näidet:

    Müügimees: "Ma pakun Teile uue ajakirja tellimust supersoodsa hinnaga."

    Sina: "Ei, tänan, ma ei soovi seda ajakirja tellida."    Müügimees: "Aga miks Te ei soovi, see on täiesti uus ja teistest parem!?"    Sina: "Ei, tänan, ma ei soovi seda ajakirja tellida."    Müügimees: "Ma pakun Teile esimese kuu tellimuse täiesti tasuta …"    Sina: "Ei, tänan, ma ei soovi seda ajakirja tellida."

Siinkohal on oluline vabandamata (sa ei ole milleski süüdi, et sa ei taha seda ajakirja) ja põhjendamata jätta, sest põhjendamine annab võimaluse laskuda diskussiooni ja paremal juhul raiskab pikaleveninud telefonikõne lihtsalt sinu niigi väärtuslikku aega. Mitmekordne täpselt sama lause kordamine annab väga konkreetselt mõista, et sinu puhul selline müügitehnika läbi ei lähe ja tavaliselt piisab juba kolmest korrast eitusest isegi kõige järjekindlamale kauba pakkujale.

Peegeldamise tehnika

Kui katkise plaadi tehnika sobis pigem võõrastele ja tüütutele, siis peegeldamise tehnika on vägagi emotsionaalne ja jätab küsijale positiivse tunde, hoolimata eitavast vastusest. Peegeldamise puhul korratakse küsimuse sisu ja lisatakse sinna juurde eitus.

Vaatame näidet:

    Sõber: "Kas sa saaksid mulle palgapäevani 500 krooni laenata?"

    Sina: "Ma saan aru, et sa soovid minult 500 krooni laenata, aga mul ei ole praegu võimalik seda teha …"

Tasub jällegi tähele panna, et vastuses ei ole vabandust – ei tohi tekitada tunnet, nagu oleks küsijal õigus sulle eitamist pahaks panna. Küsimuse kordamisega aga näitad oma arusaamist küsimusest ja hoolivust antud teemast. Peegeldamise juurde sobib osavõtlik toon ja avatud kehakeel.

Põhjendamise tehnika

Mida teha siis, kui "ei" tuleb öelda oma ülemusele või äripartnerile? 

 Proovime peegeldamist:

    Ülemus: "Palun tee see kokkuvõttev aruanne homseks valmis."

    Sina: "Ma saan aru, et sul on seda aruannet homseks vaja, aga mul pole praegu võimalik seda teha …"

Ehkki emotsionaalselt jätad sa endast toreda mulje, ei pruugi kõik ülemused sellist eitamist tõsiselt võtta. Kui aga peegeldamisele lisaks on põhjendamine, kõlab eitus juba vägagi veenvalt.

Näiteks:

    Ülemus: "Palun tee see kokkuvõttev aruanne valmis homseks."

    Sina: "Ma saan aru, et sul on seda aruannet homseks vaja, aga mul pole praegu võimalik seda teha, kuna täna pean eelkõige lõpetama selle miljonikroonise riigihanke pakkumise."

Põhjendamise tehnika on kindlasti kõige levinum eitamise tehnika. Meile meeldib anda tõsiseid või ka väljamõeldud põhjendusi oma seisukohtadele. Ja kuigi põhjendamine sobib nii hästi professionaalses keskkonnas, äriotsuste tegemisel ja äripartneritega suhtlemisel, on tal omad vead. Põhjuste toomine nõrgendab eitust põhjenduse ründamise läbi.

 

Autor: Lemmi Kann, Ardo Reinsalu

Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Mare TimianRaamatupidaja.ee juhtTel: 6670405
Külli ReinoRaamatupidaja.ee toimetajaTel: 6670405
Cätlin PuhkanRaamatupidaja.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700