Autor: Lemmi Kann • 23. veebruar 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

KPMG uuring: masust aitavad välja uued turud ja kliendid

Kesk- ja Ida-Euroopa tööstusettevõtted usuvad, et majandussurutisest aitab neil kiiremini üle saada uute turgude ja klientide võitmine, leiab KPMG uuring.

Uuring näitas, et piirkonna tööstusettevõtete käekäik on olnud suhteliselt hea. Kuigi praegu on tunda teatud ebakindlust, on vastanud ettevõtted üldiselt optimistlikud, oodates kolmel järgneval aastal kasumi ning turuosa kasvu, seda siiski mitte väga suurte marginaalidega, teatas KPMG.

Küsitletud tootmisettevõtete keskmine käibekasv oli 2008. aastal 15 protsenti ning tootlikkuse kasv 10%, Eesti puhul vastavalt ligi 10% ja 15%. Töökohti tekkis juurde Rumeenia ja natuke ka Loode-Venemaa ettevõtetes, kuid eriti Eesti kui ka teised Balti riigid hakkasid töötajate arvu vähendama.

Kui 2005. aastal teatas samalaadses uuringus vaid viis protsenti ettevõtetest eelnenud majandusaasta kahjumist, siis seekordne näitaja ulatus enam kui 20%ni. Varasemaga võrreldes on ka tootlikkuses toimunud märgatavad muutused, sest praegu teenivad ettevõtted töötaja kohta aastas 168 000 eurot võrreldes 145 000 euroga 2005. aastal – kasv 16%.

KPMG Baltics ASi strateegianõustaja Jüri Sakkeusi sõnul jääb kriisi ilmingute taandumisel üles küsimus ettevõtete edasisest kasvust.

"Uuring näitas, et ettevõtted tegelevad rohkem finantstulemuste parandamisega läbi kulude kokkuhoiu, kui et strateegilise ja organisatsioonilise arenguga. Kesk- ja Ida-Euroopas ei ole see üllatav, kuna seni on piirkonna ettevõtted keskendunud peamiselt müügitulude kasvatamisele turuosa suurendamise nimel, kui et kuluefektiivsusele ja kasumlikule kasvule," rääkis ta.

KPMG teatel võib üllatuslikuks pidada asjaolu, et küsitlusele vastanud tootmisettevõtted ei pea oluliseks organisatsiooni restruktureerimist. Paistab ka, et nad rakendavad tagasihoidlikult tulemusi parandavaid juhtimismeetodeid nagu näiteks Lean Management või Six Sigma.

"Meie järeldus on, et praegu on aeg järelemõtlemiseks ning Kesk- ja Ida-Euroopa tootmisettevõtted peaksid lisaks kuluefektiivsuse parandamisele pöörama rohkem tähelepanu strateegilistele küsimustele, nagu koht väärtusahelas, ärimudeli innovatsioon või uus väärtuspakkumine," märkis Sakkeus.

Uuringu viis KPMG läbi aprillist septembrini 2009, sellele vastas üle saja ettevõtte kümnest riigist Kesk- ja Ida Euroopas, Baltimaades ja Loode-Venemaal.

Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Mare TimianRaamatupidaja.ee juhtTel: 6670405
Külli ReinoRaamatupidaja.ee toimetajaTel: 6670405
Cätlin PuhkanRaamatupidaja.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700