Autor: Lemmi Kann • 29. jaanuar 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Majandusministeerium: jaemüügi langus pidurdub

Langustrend jaekaubanduses on hakanud mõnevõrra pidurduma ning müügimahud stabiliseerunud, teatas majandus-ja kommunikatsiooniministeerium.

Detsembris vähenes jaemüük püsivhindades Statistikaameti andmetel 15%, ulatudes 5 miljardi kroonini. Eelmise kuuga võrreldes kasvas müük 20%. Jaekaubandusettevõtete müügitulu langes aastaga 15,5% ehk 1,1 miljardi krooni võrra.

Tarbijad on hakanud kohanema muutunud majandusliku olukorraga ning müügimahud on stabiliseerunud. Hetkel mõjutab jaekaubandust negatiivselt olukord tööturul, kus endiselt luuakse vähem töökohti kui neid ära kaob. Samuti vähendab inimeste ostuvõimet jätkuv palgataseme kohanemine praeguse konkurentsisituatsiooniga. Tarbijate jaoks leevendab mõnevõrra olukorda hindade langus, mis kompenseerib kasvõi osaliselt palgakärpeid.

Detsembris jäid müügimahud püsivhindades eelmisele aastale alla kõigis kaupluste gruppides peale kasutatud kaupade jaemüügi kauplustes ning muu jaemüügi väljaspool kauplusi (+2% võrreldes eelmise aastaga)., vähenedes püsivhindades aastaga 13%. Eelnevalt olid selles segmendis keskmised kuised langused üle 30%. Müüki toetas jõuluhooaeg, mistõttu otsiti internetist ja kataloogidest soodsamaid pakkumisi.

Oluliselt aeglustus langus jaemüügil posti või interneti teel

Samuti aeglustus müügilangus toidukaupade kauplustes vähenedes aastaga 8% võrra. Hinnasurvest tingituna vähenes ettevõtete müügitulu ligi 13%. Lisaks üldisele hinnalangusele eelistavad tarbijad ka odavamaid tooteid, mis omakorda võib hakata mõjutama negatiivselt kaupluste marginaale.

Jätkuvalt püsib nõrgana müük majatarvete, kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjalide kauplustes. Aastaga vähenesid mahud seal neljandiku võrra. jaemüügis, mis vähenes aastaga 12%. See oli ka väikseim aastane langus alates jaanuari kuust. Ettevõtete müügitulu jäi aasta varasemale alla 28 miljoni krooni võrra. jaemüük vähenes aastaga 12%, samas kuises võrdluses jätkus kiire kasv, mis ulatus 9%ni.

Edukamaks osutus detsember tekstiiltoodete, rõivaste, jalatsite ja nahktoodete

Farmaatsia- ja meditsiinikaupade, kosmeetika ja tualetitarvete

Madala nõudluse tõttu püsib languses sõidukikaubanduse ettevõtet müük. Aastaga vähenesid mahud 15%, mis oli küll aasta väikseim kukkumine, kuid seda põhjustas pigem madal baastase kui nõudluse taastumine. Samas suurusjärgus vähenes ka ettevõtete müügitulu., neil kasvasid müügimahud aastaga 6%. Mootorikütuse jaemüük langes aastaga püsivhindades 11%, kuid hinnatõusust tingituna vähenes ettevõtete müügitulu vaid 1% võrra.

Mõnevõrra paremini läks ettevõtetel, kes tegelevad remondi ja hooldusega

Eesti Konjunktuuriinstituudi poolt jaanuaris korraldatud küsitluse kohaselt kasvas kaubanduse kindlustunde indikaator võrreldes detsembriga kaheksa punkti võrra, olles 4 punkti võrra kõrgemal 2009. aasta keskmisest tasemest. Positiivsemaks muutusid viimase kolme kuu müügi indikaator ja ootused hinnatõusu suhtes.

Samuti on paranenud tarbijate kindlustunne, seda nii perekonna kui ka riigi rahandusliku olukorra suhtes järgmisel kaheteistkümnel kuul.

 

Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Mare TimianRaamatupidaja.ee juhtTel: 6670405
Külli ReinoRaamatupidaja.ee toimetajaTel: 6670405
Cätlin PuhkanRaamatupidaja.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700