Saneerimisseadus - abivahend või terrorirelv?

Ettevõtluse ja töökohtade päästmiseks loodud saneerimisseadus ei ole suurt tulemuslikkust üles näidanud - saneerimismenetlusest ähvardab pigem kujuneda järjekordne skeemimeistrite terrorirelv võlausaldajate suhtes.

Nii kohtunikke kui ka pankrotihaldureid on nigela skoori tõttu korduvalt hurjutatud. Praktikuna ei saa sellist kriitikat siiski asjakohaseks pidada ja soovitaks põhjuseid otsida pigem saneerimisseadusest. Ka ettevõtte tasandil pole massiliste kvaliteedihäirete põhjused reeglina peidus mitte töötajates, vaid ebamõistlikus protsessis.

Nõrkade tulemuste üheks põhjuseks on kindlasti asjaolu, et kehtiv seadus ei anna kohtunikele selgeid kriteeriume, mis alustel saneerimismenetluse algatamisest keelduda. Näib mõistlik senisest detailsemalt sätestada, millistel juhtudel saneerimismenetlus üldse algatamisele kuulub. Avaliku huvi põhimõttest tulenevalt peaks üheks selliseks olema näiteks minimaalne töötajate arv.

Kuigi seadus nõuab saneerimisnõustajalt hinnangut, kas ettevõtja on oluline tööandja, puudub sel menetluses otsene õiguslik tähtsus. Täiendavate kriteeriumitena võiks kaaluda ka tegutsetud aastate arvu ja ka varade või kohustuste mahtu. Nii hõlmab praktika menetluste algatamist firmade suhtes, kellel pole ühtki töötajat või kellel on majandustegevus sisuliselt puudunud.

Täiendavalt peab välja tooma ka maksunõuetega seonduva. Nimelt on maksuhaldur seisukohal, et maksunõuded saneerimismenetluses ümberkujundamisele ei kuulu. Seisukoht põhineb kõige ehedamal bürokraatlikul lähenemisel ja tugineb asjaolul, et maksukorralduse seadus vastavat regulatsiooni ei sätesta.

Samas ütleb saneerimisseadus, et ümberkujundamisele ei kuulu vaid töösuhetest tulenevad nõuded. Maksunõuete allutamine saneerimisseadusele on hädavajalik, vastasel juhul puudub võimalus korrektsete majandustegevuse prognooside esitamiseks saneerimiskavas, sest puudub eelteave maksuhalduri võimalike otsuste osas ja ka garantii võlausaldajatele, et riik saneerimisega kaasa tuleb.

Ilmnenud probleemide hulk on mõistagi suurem, mõned väljuvad ka seaduse haardeulatusest. Näiteks on probleemiks pankade erinev suhtumine saneerimismenetlusse ja soovimatus oma nõudeid kas või osaliselt maha kirjutada, sh ka siis, kui pankrotimenetlus tooks veelgi nigelama tulemuse.

Kahjuks on senise praktika üheks kaasnähtuseks, et paljud firmad, kellel oleks põhjust saneerimisseaduse kaitset paluda, ei julge seda teha, avalduse esitamisega venitatakse nii kaua, et pääsemise võimalus muutub pea olematuks. Seaduse parandamine aitab seda olukorda muuta.

Tänase praktika jätkumisel kujuneb saneerimismenetlusest pigem järjekordne skeemimeistrite terrorirelv võlausaldajate suhtes kui et ettevõtluse abivahend.

 

Osale arutelus

  • Lemmi Kann

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

Veebipõhine Microsoft Dynamics NAV majandustarkvara terviklahendus

Tänapäeva ettevõtete väljakutseks on pidev ärikeskkonna muutumine. Majandus- või äritarkvara peab seejuures olema paindlik, kasvama koos ettevõttega. Samas tuleb koguda ja vaadata oma andmeid täiesti uuel viisil, et teha tuleviku otsuseid, mitte konstateerida minevikku. Majandustarkvara peab olema kaasaegne, hästi integreeritud ja aitama tööaega kokku hoida.

Innovatiivne ja suurte võimalustega Microsoft Dynamics NAV

Keskmistele ja suurtele ettevõtetele mõeldud Dynamics NAV on Microsofti majandustarkvaradest globaalselt enim müüdud ja kiiremini arenev lahendus, mida on viimasel kümnendil jõuliselt arendatud.

Valdkonna tööpakkumised

PLM GRUPP EESTI OÜ is looking for ACCOUNTANT

Manpower OÜ

06. juuni 2018

LIDL is looking for SENIOR PAYROLL CONSULTANT

Fontes PMP OÜ

31. mai 2018

Taxify is looking for an ACCOUNTANT

Taxify OÜ

30. mai 2018

Uudised

Tööriistad