Pidev auditeerimine tõhustab sisekontrolli

Ettevõtete juhid kasutavad või on kasutusele võtmas pideva auditeerimise ja jälgimise metoodikat (Continuous Auditing/Continuous Monitoring), selgus 2007. aastal Economist Intelligence Uniti poolt läbi viidud uuringust.

435-st kõrgema juhtkonna liikmest kasutab 26,1 protsenti riskide ja kontrollide alal innovaatilise lahendusena äritegevuse järgimiseks ja analüüsiks reaalaja andmete kogumist. 43,4 protsenti vastanutest kavatseb seda aga järgneva kolme aasta jooksul tegema hakata.

Pidev auditeerimine on siseaudiitori poolt sage indikaatorite ning auditi tõestusmaterjali kogumine ettevõtte infotehnoloogiasüsteemidest, protsessidest, operatsioonidest või kontrollidest pikema perioodi vältelt. Pideva auditeerimise eesmärgiks on tõsta auditi efektiivsust ja mõju, reageerida kiiremini äririskidele ning aidata tagada vastavust protseduuride ja regulatsioonidega. Pidev jälgimine on aga automaatne tagasiside mehhanism, mille abil saab juhatus informatsiooni süsteemide, kontrollide ja operatsioonide ettenähtud viisil töötamise kohta.

Peamine erinevus pideva auditeerimise ja pideva jälgimise vahel on, et auditeerimisega tegeleb siseaudiitor ning jälgimisega ettevõtte juhatus. Audiitor kasutab saadud andmeid auditite täpsemaks ja ajakohasemaks planeerimiseks, samas kui juhtkond kasutab andmeid igapäevaste tegevuste efektiivsemaks haldamiseks ning kiiremaks reageerimiseks probleemide puhul.

Pidev auditeerimine maandab ettevõtte äririski

Üheks pideva auditeerimise valdkonnaks võiks olla näiteks kliendi maksekäitumise jooksev informatsiooni jälgimine andmebaasides, kus teatud tingimuste korral saadetakse automaatne sõnum siseaudiitorile. Nendeks tingimusteks võib olla kliendi krediidilimiidi ületamine 10% võrra, krediidilimiidi ületamine 15 päeva jooksul, kliendilt laekumiste mittesaabumine ja samas kliendile kauba väljastamine.

Ühe tingimuse rikkumine võib olla mõistetav ja sellega tegelevad ettevõtte müügitöötajad, kuid kõigi nelja näitliku tingimuse rikkumine võib tähendada juba tõsisemat probleemi ja olla muuhulgas vastuolus ettevõtte siseprotseduuridega. Pideva auditeerimise korral tuleksid sellised rikkumised välja mitte hilisema auditi käigus, vaid kohe ning ettevõtte äririsk oleks väiksem.

Kasutades sama näidet pideva jälgimise kirjeldamiseks võiks ettevõtte juhatust huvitada informatsioon, kui klient on krediidilimiiti ületanud 5% võrra või kui kliendi krediidilimiiti suurendatakse.

Pideva auditeerimise efektiivsust võrreldes traditsioonilise auditiga tõstab IT-lahenduste kasutamine andmete kogumiseks ettevõtte andmebaasidest ning auditi mõju suurendab auditi pidev kestvus perioodilisuse asemel. Lisaks aitab pideva auditeerimise metoodika koguda tõestusmaterjali pettuste kohta.

Pideva auditeerimise metoodika rakendamine eeldab sobivate IT-lahenduste olemasolu ja nende kasutuselevõtu võimekust, teadmisi ettevõtte äriprotsessidest ning neid ümbritsevatest riskidest ja tugevat kõrgema juhtkonna toetust projektile. Samuti on olulised äriprotsesside järjepidevus ning nende stabiilsus.

Pidev auditeerimine peaks ennekõike huvitama organisatsioone, kus on soov parandada olemasolevaid siseauditi protseduure ning on tõusnud vajadus täpsema ja ajakohasema informatsiooni järgi. Kiiresti muutuvas maailmas on ajakohane ja täpne informatsioon võti õigeteks otsusteks.

 

 

Artikli autorid on KPMG Baltic ASi siseauditi teenusvaldkonna juht Karin Rätsep ja ärinõustaja Alar Kurvits.

Artikkel ilmus KPMG juhtmisajakirjas Foorum 21/2009.

Osale arutelus

  • Lemmi Kann

Toetajad:

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

Veebipõhine Microsoft Dynamics NAV majandustarkvara terviklahendus

Tänapäeva ettevõtete väljakutseks on pidev ärikeskkonna muutumine. Majandus- või äritarkvara peab seejuures olema paindlik, kasvama koos ettevõttega. Samas tuleb koguda ja vaadata oma andmeid täiesti uuel viisil, et teha tuleviku otsuseid, mitte konstateerida minevikku. Majandustarkvara peab olema kaasaegne, hästi integreeritud ja aitama tööaega kokku hoida.

Standard ERP on integreeritud äritarkvara keskmistele ja suurtele ettevõtetele.

Standard ERP ühendab endas traditsioonilise ettevõtte ressursiplaneerimise (ERP) ja kliendihalduse (CRM) kõrval laialdasel hulgal erilahendusi lähtuvalt ettevõtte spetsiifikast ning vajadustest.

Valdkonna tööpakkumised

Uudised

Tööriistad